سنگ آهن

سنگ آهن چیست؟ و چه کاربردی در صنایع فولاد دارد؟

در زمین عناصر زیادی برای استفاده ما وجود دارد. انسان در طول زمان همیشه از این عناصر و ابزار بهره برده و وسایلی ساخته که سبب راحتی و زندگی آسان خودش شده است. به همین صورت انسان پیشرفت کرده و توانسته است از زندگی غارنشینی و تلاش برای بقا و شکار حیوانات، به پرواز کردن با یک دستگاه فلزی و زندگی در خانه هایی با چندین متر ارتفاع برسد. منابع طبیعی در دسترس انسان تاثیر زیادی بر تحولات زندگی اش گذاشته است. در زیر زمین و در سنگ ها و معادن نیز موارد زیادی از این عناصر با اهمیت که زندگی را تغییر می دهند وجود دارد. یکی از این موارد که منبعی بزرگ و بسیار مفید برای ماست، سنگ آهن می باشد. ما در این مقاله قصد داریم برای شما چیستی سنگ آهن و کاربرد آن را توضیح دهیم. پس با ما باشید.

درباره سنگ آهن

سنگ آهن

از فراوان ترین عناصر موجود در زمین، سنگ آهن است که گفته می شود 5 درصد از پوسته زمین را شامل می شود. این سنگ به شکل یک سنگ معدنی یا رسوبی است که درون آن لایه هایی از آهن وجود دارد که دقیقا به شکل آهنی که همیشه مد نظر ما است، نیست. در حقیقت پس از استخراج و وقتی که ناخالصی ها را از آن جدا کردیم، به شکل یک پودر قهوه ای-نقره ای رنگ در می آید. در اینجاست که آلیاژ به کمک ما می آید و ما با ترکیباتی که می سازیم و کارهایی که روی آن انجام می دهیم، این پودر ضعیف که خیلی زود هم اکسید می شود را تبدیل به آهن می کنیم.

در تعریفی دیگر از سنگ آهن، گفته می شود که سنگی که میزان آهن موجود در آن از 20 درصد بیشتر شود، سنگ معدنی آهن است و می توان از آن بهره برداری کرد. فرایند خالص سازی و جدا کردن رگه های آهنی از سنگ، با حرارت بالا و ذوب کردن انجام می شود. به این صورت، ماده ای به دست می آید که مواد اولیه و بسیار مهم تولید سایر فلزات است.

سنگ آهن در کجا یافت می شود؟

این سنگ معدنی تقریبا در همه جا وجود دارد. فراوانی آن و تعدد تقریبی اش در همه کشورها سبب شده که قیمت آن به نسبت ارزان تر باشد و راحت تر بتوان از آن در صنایع و تولیدات استفاده کرد. بزرگترین تولید کننده سنگ آهن در جهان، استرالیاست. پس از استرالیا، نام چین و برزیل به چشم می خورد که این سه کشور با هم بهره برداری بسیار عظیمی نسبت به سایر کشورها دارند. البته کشور چین به صادرات سنگ آهن خود نمی پردازد. چین مصرف کننده تمامی سنگ آهن های استخراجی خودش است و آنان را در صنایع به کار می گیرد. پس از این سه کشور، آمریکا و روسیه در زمینه سنگ آهن پیشتاز هستند.

سنگ آهن

چرایی اهمیت سنگ آهن

با نداشتن سنگ آهن دیگر فلزی که اینقدر به کمک انسان بیاید و بتوان از آن در تمامی مواردی که اکنون فلز در ساخت آن به کار می رود استفاده کرد، وجود نخواهد داشت. البته می توان به جای این فلزات و آهن از موارد دیگری مثل آلومینیوم استفاده کرد و تقریبا از پلاستیک، شیشه یا چوب برای آن اهداف بهره برد اما هزینه این موارد نام برده خیلی بیشتر از سنگ آهن است. در نتیجه قیمت محصولات تولیدی نیز بالا می روند و زندگی سخت می شود. در ثانی، آلومینیوم گرچه فلزی سبک است و امروزه کاربرد زیادی در زمینه های خودرو سازی و … دارد، اما برای تولید آن باید برق خیلی زیادی مصرف بشود. برای همین دولت ها و صنایع از این موارد فقط در صورت لزوم استفاده می کنند. بنابراین آن چیز که همیشه مورد قبول و مورد استفاده است، سنگ آهن می باشد.

کاربرد آهن در صنایع فولاد چیست؟

از عمده ترین دلایلی که سنگ آهن را برای آن تولید می کنیم، به دست آوردن فولاد می باشد. فولاد یک آلیاژ است که از آهن ساخته می شود و به دلیل استحکام بالا در کنار قیمت کم، در ساخت ساختمان ها و سازه ها، خودرو ها، کشتی ها، قطارها، بنا های زیرساختی، راه آهن، ماشین آلات و حتی مبلمان و … به کار می رود. به همین دلیل سنگ آهن و فولاد نقش بی اندازه ای در شکوفایی یا نابودی اقتصاد کشورها دارند و می توان گفت که صنعت بر پایه آهن و فولاد می باشد. برای همین فولاد اهمیت بسیاری برای ما دارد و 98 درصد از سنگ آهنی که استخراج می شود، در تولید فولاد استفاده می شود. به نوعی سنگ آهن ماده اولیه فولاد است و بدون آن، دیگر فولادی وجود نخواهد داشت.

علاوه بر استحکام بالا و قیمت ارزان، از دیگر مواردی که سبب محبوبیت فولاد نسبت به سایر فلزات شده است، شکل پذیری فوق العاده آن حتی به صورت سرد است. فولاد را می توان به راحتی ذوب کرد و از قابلیت های آن بهره برد. فولاد ضد زنگ است و همین دوام و ارزش آن را بالا می برد. همچنین فولاد جوش پذیر است و کار با آن ساده می باشد. بنا به همین دلایل، 95 درصد از فلزاتی که در جهان مورد استفاده قرار می گیرند، فولاد هستند و 5 درصد دیگر سایر فلزات را شامل می شوند.

سنگ آهن چه کاربرد دیگری دارد؟

از سنگ آهن در موارد دیگر، در تولید بتن و سیمان، گل حفاری و … استفاده می کنند. همچنین از انواع سنگ آهن در مواردی جزئی استفاده می شود. به طور مثال از آهن قرمز برای نقاشی ها، لوازم آرایشی، جوهر پرینت و … استفاده می شود. آهن پودر شده، اکسید آهن سیاه و آهن رادیو اکتیو نیز کارایی های دیگری دارند.

سخن آخر

همان طور که به صورت پراکنده در متن گفته شده، فولاد به منزله ستونی برای خانه اقتصاد و صنعت است. نقش آهن و فولاد در گذشته و زمان حال بشریت بسیار دیدنی و چشمگیر می باشد. همچنین خوب است بدانید که این دو ماده نقشی به سزا در آینده بشریت نیز خواهند داشت. بدون فولاد برنامه ها پیش نمی روند و تمامی پیشرفت ها در آینده، به مدد این ماده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 − دو =