چرا شرکت پروژه محور؟

از میان ابزارهای مختلف تامین مالی برای پروژه ها ، روش تامین از طریق جذب مشارکت عموم مردم بهترین مسیر است چرا که:

*تامین منابع برای پروژه ها بایستی بلند مدت باشد.
*لزوم بازپرداخت سریع در تامین مالی از طریق بانک ها و استفاده از سایر ابزارهای مالی در بازار سرمایه (به دلیل پرداخت سود و کارمزد در مقاطع سه ماهه و یا…)با نوع نیاز بلند مدت پروژه ها منافات دارد.
*شرکت پروژه محور راهی مطمئن برای تزریق مستقیم سرمایه های مردم به چرخه تولید است.

مزایای شرکتهای پروژه محور:

*سرمایه گذاری مستقیم تمام آحاد مردم در پروژه های منتخب
*امکان جذب سپرده خرد و هدایت آنها به پروژه های عظیم
*تسهیل در تامین مالی پروژه های میان مدت و بلند مدت
*کم هزینه ترین روش تامین مالی پروژه های منتخب
*سریع ترین روش تامین مالی پروژه ها
*توسعه ابزارهای نوین کنترل کمی و کیفی پروژه ها
*سرعت بخشی در تکمیل پروژه و بهره برداری از آن

برخی از تفاوت های شرکت های پروژه محور مانند تجلی با سایر شرکت های بورسی:

  • اولویت اول شرکت های پروژه محور سودآوری نیست بلکه افزایش درصد پیشرفت پروژه ها است.
  • این شرکت ها به دلیل اهمیت اجرا، کنترل و افزایش درصد پیشرفت کار پروژه ­ها، در ساختار سازمانی خود واحد مدیریت کنترل پروژه را ایجاد نموده و این معاونت از واحدهای با اهمیت و کلیدی شرکت پروژه محور محسوب می­شود.
  • در این نوع شرکت ها عملکرد مدیریت در گرو پیشرفت فیزیکی پروژه­ ها است که با افزایش پیشرفت پروژه­ ها، اصولاً قیمت سهام آن در بورس افزایش خواهد یافت.
  • در شرکت های پروژه محور واحد مدیریت پروژه، در جلسات فنی و تدارکات و پشتیبانی با مشارکت سایر سهامداران و مجریان مشارکت فعال است.
  •  پیش ­بینی و تأمین به موقع منابع برای تزریق به موقع نقدینگی در پروژه­ ها بسیار حیاتی است.
  • برنامه ریزی دقیقی جهت اجرای به موقع پروژه­ ها و تأمین منابع از طریق سهامداران و … به اجرا گذاشته شده است و سودآوری پروژه­ ها همواره مورد ارزیابی قرار می گیرند.
  • به محض به بهره ­برداری رسیدن اولین پروژه، معاونت جدیدی بنام کنترل و بهره ­وری تولید شکل گرفته است و ستاد موقت پروژه منحل و به پروژه­ های جدید منتقل شده است.
  • شرکت های پروژه محور می­بایست از نرم افزارهای پیشرفته کنترل پروژه در واحد مدیریت پروژه و با جذب نیروهای توانمند بهره­ مند گردند.
  • واحد مدیریت پروژه­ ها در این شرکت ها همیشگی و دائمی است و با اتمام هر پروژه، پروژه­ های دیگری فعال خواهد شد.
  • این شرکت ها در ابتدا بجای سبد سهام، سبد پروژه ­ها را مدیریت میکنند و به مرور زمان بابهره ­برداری از پروژه ­ها نسبت به هر دو مورد فعال شده اند.

چرا تجلی؟

ایده تشکیل یک شرکت پروژه محور برای اولین بار در اسفند ماه سال 98 در هلدینگ معادن و فلزات با محوریت تکمیل پروژه های زنجیره فولاد از معدن تا نورد شکل گرفته است.

بر اساس شیوه نامه های جاری و معمول سازمان بورس امکان ورود سریع شرکت به بازار سرمایه وجود ندارد ،لیکن شرکت تجلی  متولد شد و با پیگیری مستمر و موثر در پنجره جدید باز شده در سازمان بورس با عنوان شرکت پروژه محور و همراهی مسئولین سازمان بورس توانست در شکل گیری و تدوین شیوه نامه های جدید گامی اساسی بردارد.

مزیت شرکت تجلی:

*داشتن سهامداران وزین(صنعتی معدنی گل گهر، صنعتی معدنی چادر ملو،سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات) با پشتوانه حضور پررنگ در عرصه تولید و احداث پروژه های بزرگ.
*اعتماد بازار سرمایه به سهامداران شرکت به گونه ای که 3 سهامدار اصلی شرکت (صنعتی معدنی گل گهر،صنعتی معدنی چادر ملو،سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات) جزو  20 شرکت برتر بازار سرمایه می باشند.
*داشتن تیم مدیریتی با سابقه در حوزه صنعت و بازار پول و سرمایه به صورت توامان.
*انتخاب پروژه های پر بازده و مناسب برای سرمایه گذاری.