كيوان جعفری طهرانی كارشناس ارشد بازارهای بين المللى و تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ آهن، بيان كرد: توافقاتی در رابطه با همکاری ایران با چین در حوزه معدن و صنایع معدنی در حال شکل گیری است.

به گزارش مى متالز، جعفرى طهرانى در کنفرانس آنلاین معدن بيان كرد: افتخار دارم اطلاع رسانى كنم كه توافقاتی در رابطه با همکاری ایران با چین در حوزه معدن و صنایع معدنی در حال شکل گیری است.

وى ادامه داد: این قرار داد پیرو دستور مقام معظم رهبری شکل گرفته و بر اساس صلاح دید كشور انجام مى شود.

وى افزود: به عنوان فردى كه  بیش از 30 سال در عرصه بین‌المللی فعال است، صادقانه مى گويم در ماه جون 2015 که در واقع تابستان 5 سال گذشته بود، من در اتریش سخنران بودم و همزمان که من در حال سخنرانی بودم در مقر سازمان ملل در وین تیم مذاکره کننده برجام ایران نيز حضور داشتند و خیلی تصادفی خبرنگار رویترز در سالن حضور داشت و سوالی مبنی بر اینکه اگر تفاهمى به عنوان برجام بین ایران و کشور های اروپایی و آمریکا بسته شود، آيا ایران به دوست و یاور خودش در شرایط سخت يعنى چين پشت خواهد کرد؟

وى ادامه داد: انتظار چنين سوالی را نداشتم و در پاسخى گفتم، منطق حکم مى كند که اگر این توافق بسته شود، ایران همچنان دست دوستی و رفاقت با کشورهایی که در شرایط سخت تحریم پای ایران بودند را بفشارد.

جعفرى طهرانى تصريح كرد: بطور صادقانه بايد گفت این اتفاق رخ نداد و شاهد هستیم در دوره برجام حداقل در حوزه صنایع معدنی و فولاد، شرکت های اروپایی متعددی قراردادهایی منعقد و در دوره ریاست جمهوری ترامپ آنها به علت تشدید تحریم ها از ایران رفتند. ما در آن زمان دست بالا در مذاکره با چین داشتیم.

وى ادامه داد: ما در دور قبل از تحریم های برجام، پروژه فولاد هشتگانه ای داشتیم که بعد یکی از آنها به بخش خصوصی واگذار شد و هفت پروژه فولادی که در اکثر شهرها با فايناس چينى اجرا شد.

اين كارشناس ارشد بازار بين المللى با اشاره به برخى موضوعات مبنى بر گران تمام شدن اين پروژه ها با فايناس چينى كه در آن زمان مطرح شد، اضافه كرد: معتقدم کسی که  می خرد مقصر خودش است، اول از همه باید تیم کارشناسی خبره ای وجود و نسبت به موارد هوشيار باشد. اما مى دانيم  که اگر امروز ایران در جایگاه مطرحى از تولید فولاد قرار گرفته، به دليل راه اندازى اين طرح هاى فولادى است.

جعفرى طهرانى افزود: ما سابقه این را در دوره قبل از برجام و در دوره برجام داشتیم، اما اتفاقی که افتاد بعد از برجام و عدم همکاری که ایران و چین داشت طبیعتاً اولین اتفاقی که افتاد، در فاز اول پروژه جاده ابریشم جدید ٦٤ كشور در مسير تردد ٦ جاده زمينى اصلى قرار گرفتند.

به گفته وى، مسير اين جاده از شهر كاشكر به سمت درياى عمان تغيير و باعث شد اين جاده از ايران رد نشود.

جعفرى طهرانى ادامه داد: تعداد کشورهایی که در جاده ابریشم جدید چین وارد شدند بالغ بر ۱۴۰ کشور است و متاسفانه ایران در این مسیر قرار نگرفت و ۷۲ درصد کشورهای دنیا در این پروژه هستند.

وى تصريح كرد: در شبکه‌های مجازی شایعات زیادی در مورد قراردادهای چینی در چند ماه اخیر ایجاد شده است که صحیح نیست. صحبت هايى در مورد قرارداد ٢٥ ساله چين مطرح مى شود كه وجود خارجى ندارد.

جعفرى طهرانى اضافه كرد: دکتر علی لاریجانی ریاست کل قرارداد همکاری ایران و چین را بر عهده دارد و قرار است چین در حوزه‌های مختلف در ایران سرمایه‌گذاری کند و اين كشور حدود ۴۵۰ میلیارد دلار در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری دارد که ۸۰ میلیارد دلار آن در بخش معدن، صنايع معدنى و فولاد خواهد بود.

وى تصريح كرد: در اين كميته به موضوع اكتشاف نيز پرداخته مى شود و ما پروژه‌هایی را مطرح خواهیم کرد که قابلیت سرمایه‌گذاری از طرف چین را داشته باشد و به نفع منافع ملی کشور باشد.

اين كارشناس بازار بين الملل بيان كرد: قرار است سازمان انرژى اتمى نيز به اين كميته ملحق و پهنه هاى خود را جهت سرمايه گذارى معرفى كند.

به گفته وى، پروژه هايى در اين كميته بررسی مى شود كه قابليت ارايه داشته و به نفع كشور باشد.

وى با اشاره به قيمت سنگ آهن افزود: چين با افزايش رشد اقتصادى در ٢٠٢٨ اولين اقتصاد جهان مى شود. اما ممكن است اين اتفاق زودتر رخ دهد. افزايش مصرف فولاد چين باعث افزايش قيمت شده که البته اين افزايش قيمت با توجه به نزديكى تعطيلات چين براى مدتى متوقف خواهد شد اما پيش بينی ادامه اين روند براى سه ماهه دوم سال ميلادى كمى زود است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 × یک =