روابط دیپلماتیک بین دو کشور استرالیا و چین خراب شده و اکنون یک کالا می‌تواند این رابطه تجاری را نگه دارد: سنگ آهن.

به گزارش می‌متالز، استرالیا بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان است و در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ بیش از ۹۱۰ میلیون تن سنگ معدن استخراج کرده است. سنگ آهن یکی از مؤلفه‌های اساسی در تولید فولاد است و با توجه به هزینه ۵۰۰ میلیارد دلاری چین در توسعه زیرساخت‌ها برای کمک به بهبود اقتصاد از کرونا، نیاز پکن به آن هرگز بیشتر از این نبوده است. روابط دیپلماتیک بین استرالیا و چین یک سال پیش و پس از آنکه نخست وزیر اسکات موریسون خواستار تحقیق مستقل در مورد ریشه یابی بیماری کرونا شد، رو به سردی رفت و از آن زمان صادرات استرالیا به چین با موانع زیادی روبرو شد. به طور کلی سرمایه گذاری چین در استرالیا ۶۲ درصد در سال ۲۰۲۰ سقوط کرد و تنش‌ها هنوز بدتر می‌شود.

اما کارشناسان اظهار داشتند که برخلاف زغال سنگ و سایر اقلام وارداتی چین از استرالیا، یافتن منابع جدید سنگ آهن به این زودی‌ها برای چین دشوار خواهد بود. این بدان معنی است که بزرگترین منبع درآمد استرالیا ممکن است امن باشد. هیوی تنگ، استاد اقتصاد در دانشکده بازرگانی دانشگاه هنگ کنگ گفت: “استرالیا بزرگترین تولید کننده سنگ آهن در جهان و از طرف دیگر چین بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است و ورود آن‌ها به دور جدیدی از جنگ‌های تجاری بر سر این محصول خاص برای آن‌ها آسان نیست. ”

چین و استرالیا از طریق تجارت فزاینده مواد خام، به ویژه سنگ آهن و زغال سنگ، به رشد سریع اقتصاد یکدیگر کمک کرده اند. در سال ۲۰۰۰، در آغاز رونق اقتصادی چین، صادرات استرالیا به این کشور چیزی بیش از ۶ میلیارد دلار استرالیا (۳.۶ میلیارد دلار) بود. پانزده سال بعد، چین با صادرات تقریباً ۹۲ میلیارد دلار استرالیا (۷۴ میلیارد دلار) بزرگترین شریک تجاری استرالیا از نظر صادرات بود و از ژاپن، ایالات متحده، کره جنوبی و نیوزیلند پیشی گرفت.

برخی از اقتصاددانان ادعا می‌کنند که رونق استخراج معادن در استرالیا به این کشور کمک کرده تا از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ جلوگیری کند. شان لانگ کیک، اقتصاددان می‌گوید: “حدود چهار پنجم صادرات سنگ آهن استرالیا به چین می‌رود. وی اظهار می‌کند اگرچه استرالیا در نهایت ممکن است خریداران جدیدی برای سنگ آهن خود پیدا کند، اما یافتن منابع جدید سنگ آهن برای تأمین انرژی اقتصاد برای چین بسیار دشوار است”.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = سه