رئیس خانه معدن ایران گفت: کاهش عرضه به‌ موقع تجهیزات ضروری در معادن زغال‌سنگ کشور، فقط با هدف حمایت از تولید داخل توجیه‌پذیر نیست و برای جلوگیری از تکرار حوادث دلخراش مانند معدن طزره دامغان باید تسهیلاتی در واردات این تجهیزات قائل شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، محمدرضا بهرامن با اشاره به حادثه دلخراش پیش آمده در تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره از معادن چهارگانه شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی در ۵۰ کیلومتری شهرستان دامغان و فوت دو تن از کارگران پیمانکار این معدن، اظهار داشت: با توجه به اکتشافات انجام شده زغال‌سنگ در ایران، کشور نزدیک به یک درصد ذخایر جهان را به خود اختصاص داده، به‌طوری که ذخایر زمین‌شناسی زغال‌سنگ در ایران حدود ۱۱ تا ۱۴ میلیارد تن و ذخایر قطعی حدود ۱.۱ میلیارد تن است.

وی گفت: با این حال، به همان نسبت از استانداردها و تجهیزات ضروری مدرن در این صنعت بهره نبرده‌ایم.

رئیس خانه معدن ایران در ادامه‌ به طرح این پرسش پرداخت که تصمیم‌سازان تا چه‌ حد توانسته‌اند برنامه‌ریزی کنند تا کارشناسان فنی و متخصصان مرتبط این بخش در محافل علمی و همایش‌های تخصصی که همه ساله در جهان برگزار می‌شود حضور یابند و با آخرین رخدادهای نوآورانه در این بخش‌ آشنا شوند؟

وی تصریح‌کرد: فقط در این صورت است که با بهره‌مندی از دانش روز جهان در این زمینه می‌توان دیگر در کشور شاهد این قبیل حوادث دلخراش در جامعه معدنی زحمت‌کش نشد.

بهرامن بیان‌ داشت: ایجاد برخی موانع بر سر راه واردات ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی با توجه به اینکه در شرایط کنونی تولید این نوع تجهیزات به‌ هیچ عنوان پاسخ‌گوی نیاز سرمایه‌گذاران در این بخش مهم در اقتصاد کشور نبوده و  همچنین عدم تامین به‌موقع تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی، نشان می‌دهد که تصمیم‌سازان این بخش مهم نسبت به عواقب کاهش عرضه به موقع این تجهیزات ضروری در معادن کشور فقط با هدف حمایت از تولید داخل واقف نیستند.

وی تاکید کرد: تصمیم‌سازان در این موارد باید در کنار متولی بخش معدن به‌ دنبال چگونگی حمایت و پشتیبانی از تولیدکننده برای تسهیل‌ ‌در تامین و ورود ماشین‌آلات و فناوری‌های نوین به معادن باشند و باید به نوعی دست سرمایه‌گذاران صنعت معدن‌کاری را برای واردات ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های نوین به معادن به‌ هر طریق ممکن و با آینده‌نگری و روش‌های حمایتی خاص و هوشمندانه بفشارند.

رئیس خانه معدن ایران خاطرنشان‌ کرد: وضعیت ایمنی معادن زغال‌سنگ کشور به دلیل عدم استفاده از تجهیزات نوین در معادن زغال‌سنگ به‌ ویژه معادن بسیار کوچک که شرایط نامطلوبی از نظر میزان تولید و اقتصادی دارند، به شدت پایین بوده و از استانداردهای مرسوم در کار در معادن زیرزمینی خارج است.

وی اضافه‌کرد: به همین ترتیب، وضعیت ایمنی و سلامت مهندسان و کارگران در این معادن در بدترین حالت خود قرار گرفته، به طوری که هر لحظه بیم آن می‌رود تا اتفاق ناخوشایندی در این معادن رخ دهد و جامعه معدنی کشور را عزادار کند.

بر اساس گزارشی از ایرنا، حادثه معدن زغال‌سنگ در حدود ساعت ١٢ ظهر روز شنبه ١١ اردیبهشت ماه در تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره از معادن چهارگانه شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی در کارگاه استخراج k ١٣ پیشرو، هنگام استخراج و به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه رخ داد که در این حادثه ۲ نفر کارگر پیمانکاری شرکت دچار حادثه و محبوس شدند.

مدیرعامل شرکت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی گفت: پیکر بی‌جان دومین معدن‌چی محبوس در معدن زغال‌سنگ طزره، به فاصله سه ساعت و نیم نسبت به پیکر نخسین معدن‌چی پیدا شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 5 = چهل پنج