افتتاح واحد خردایش ۲ گل‌گهر به دستور رئیس‌جمهور


دنیای‌اقتصاد : واحد خردایش شماره‌۲ شرکت گل‌گهر به‌عنوان‌ بزرگ‌ترین مدار خردایش سنگ‌شکنی در خاورمیانه با هدف تامین خوراک خطوط فرآوری به دستور رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه ۱۲ فروردین ماه افتتاح شد.

حسن روحانی رئیس‌جمهور در آیین افتتاح این طرح و پس از شنیدن گزارش مدیرعامل شرکت گل‌گهر گفت: خوشحالیم که امروز پروژه خردایش سنگ‌آهن در گل‌گهر افتتاح می‌شود. علاوه بر آن در این مجموعه مدتی پیش ابرپروژه انتقال آب خلیج‌فارس نیز که بسیار مهم و سرنوشت‌ساز برای شرق کشور بود افتتاح شد که من اسم این خط را خط امید گذاشتم؛ چون مایه امید برای آبادانی شرق کشور خواهد شد. امروز استان کرمان و یزد از این خط بهره‌مند می‌شوند و در ادامه خراسان‌جنوبی، رضوی و اصفهان و در نهایت استان سیستان و بلوچستان می‌توانند از آب دریای عمان استفاده ‌‌کنند.

رئیس‌جمهور افزود: گل‌گهر، گل سرسبد در زمینه صنایع معدنی و احیای معادن است. گل‌گهر در تولید سه محصول کنسانتره و گندله آهن و آهن‌اسفنجی نقش بسیار زیادی دارد و درصد قابل‌توجهی در تولید نقش دارد. امسال در سال پشتیبانی از تولید، همه باید تلاش کنیم موانع را کم و پشتیبانی‌ها را برای تولید زیادتر کنیم.

رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با اشاره به افتتاح بزرگ‌ترین واحد پیش‌فرآوری و خردایش سنگ‌آهن در خاورمیانه، تصریح کرد: با افتتاح پروژه‌ای‌ در حوزه معادن سنگ‌آهن از سوی شرکت گل‌گهر می‌توان گفت که امروز منطقه گل‌گهر سیرجان به پارس‌جنوبی تبدیل شده و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی در این بخش در حال اجرا است.

عملیات خردایش ۱۵ میلیون تنی در سال

به گفته ایمان عتیقی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، ظرفیت این پروژه ۴۲۰۰ تن در ساعت معادل ۱۵ میلیون تن در سال بوده که البته انتظار می‌رود تولید سنگ خرد شده توسط این سنگ‌شکن به مراتب بیشتر از ۱۵ میلیون تن در سال باشد. وی افزود: طبق قرارداد سرمایه اجرای این پروژه در بخش ریالی معادل ۸۹ میلیارد تومان و در بخش ارزی شامل ۳۵ میلیون یورو با به‌روزترین تکنولوژی موجود طراحی و اجرا شده است.  وی یادآور شد: این پروژه با ایجاد اشتغال بیش از ٤٠٠ نفر در زمان احداث و همچنین فراهم ساختن بستری جهت ایجاد اشتغال ٩٠ نفر به‌صورت مستقیم و ١٢٠ نفر به‌صورت غیرمستقیم در زمان بهره‌برداری کارخانه را به‌همراه داشته و خواهد داشت. مدیرعامل شرکت گل‌گهر افزود: یکی از موفقیت‌های این مجموعه آن است که با کاهش اثرات تحریم‌ رشد بزرگی در تولید داشته و در آبان ۱۳۹۹ نیز ابرپروژه انتقال آب خلیج‌فارس را افتتاح کرد و در ادامه این مسیر، عملیات اجرایی خط دوم و سوم انتقال آب با مشارکت گل‌گهر کلید خورد و انتقال آب از خلیج‌فارس جزو طرح‌های زیربنایی کشور بود.

وی اظهار کرد: امروز بزرگ‌ترین واحد خردایش خاورمیانه با ظرفیت ١۵ میلیون تن سنگ در این منطقه افتتاح می‌شود و در واقع اجرای این طرح منجر به بهبود کیفیت و افزایش تولید داشته و نقش مهمی در تحقق شعار سال خواهد داشت.

عتیقی با اشاره به اینکه سند چشم‌انداز ١٠ ساله برای این شرکت تدوین و ظرف ٢ ماه آینده ابلاغ خواهد شد، گفت: بدون‌شک توسعه این شرکت، براساس تلاش مدیران گذشته و سهامداران رقم خورده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به‌عنوان‌ اولین تولیدکننده گندله و کنسانتره کشور نقش مهمی در زنجیره فولاد کشور دارد، همچنین این شرکت در دو ماه پایانی سال گذشته با کسب ٨ رکورد تولیدی توانسته نقش موثری در این زنجیره ایفا کند. عتیقی افزود: اجرای این پروژه تاثیر بسزایی در جهت افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام‌شده محصول تولیدی در پی خواهد داشت و اشتغال زایی مطلوبی دارد.

وی گفت: این طرح به لحاظ پشتیبانی جزو طرح‌های مهم منطقه گل‌گهر هست و در یکنواخت سازی و کیفیت تولید محصول نقش بسزایی دارد که این یکنواختی در تولید خوراک کارخانه‌ها تاثیر مستقیمی در کیفیت محصول تولیدی برای تکمیل زنجیره فولاد هم دارد. عتیقی اظهار کرد: به دنبال تامین توده‌های معدنی جدید در منطقه بودیم که این توده شناسایی و بر اساس مجوزهای لازم به گل‌گهر ملحق می‌شود‌ و خوراک ۴۰ ساله آینده کارخانه‌های منطقه را تامین می‌کند و این مهم امروز مورد موافقت ریاست جمهوری هم قرار گرفت و اتفاق خوبی در سال ۱۴۰۰ برای منطقه خواهد بود.

وی با اشاره به موضوع واگذاری پهنه معدنی در استان کرمان، اظهار کرد: یکی از مشکلات گل‌گهر، واگذاری یک پهنه معدنی است که اقدامات قانونی آن انجام‌شده اما امیدواریم با پشتیبانی دولت این واگذاری با سرعت بیشتری انجام شود، چراکه با واگذاری این پهنه، پشتیبانی از تولید نیز محقق خواهد شد.

عتیقی گفت: مجموعه معدنی و صنعتی گل‌گهر این افتخار را دارد که در آغازین روزهای سال ۱۴۰۰ که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است توانست یکی از پروژه‌های بزرگ منطقه که نقش بسزایی در افزایش تولید محصولات این منطقه دارد را به افتتاح و بهره‌برداری برساند.

۷ هزار میلیارد ریال درآمد صادراتی ۹۹

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۹۹، به میزان ۲۷ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۷۵۸ تن انواع محصول داخلی و صادراتی تولید کرد.

این شرکت در سالی که گذشت ۱۵ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۵۴۸ تن کنسانتره سنگ‌آهن داخلی، ۱۱۷ هزار و ۵۷۴ تن گندله ریزدانه داخلی و ۱۲ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۷۸۴ تن گندله داخلی به تولید رساند. همچنین در سال گذشته ۲۰۰ هزار و ۸۵۲ تن کنسانتره سنگ‌آهن صادراتی در این شرکت تولید شد. جمع تولیدات سال ۹۹ این شرکت در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۱.۲۹ درصدی نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۴۹۲ تن از مجموع تولیدات یادشده سال ۹۹ گل گهر مربوط به آمار اسفند ماه این شرکت است. مجموع فروش محصولات گل‌گهر در سال ۹۹ به رقم ۲۹۲ هزار و  ۹۵۴ میلیارد  ریال رسید که ۷هزار و ۳۵۷ میلیارد ریال آن مربوط به درآمدهای صادراتی بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = یازده