بانک جهانی در گزارشی اعلام کرده است که ایران در سال 2021 رشد مثبت اقتصادی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش سایت طلا ،بانک جهانی در گزارشی اعلام کرده است که ایران در سال 2021 رشد مثبت اقتصادی را تجربه خواهد کرد.

طبق این گزارش انتظار می‌رود اقتصاد ایران رشد 5/1 درصدی را در سال 2021 تجربه کند؛ همانطور که بازارهای داخلی به خاطر کاهش آثار منفی ویروس کرونا و قرنطینه عمومی، روند رو به رشدی را شاهد بوده‌اند و بانک جهانی نیز انتظار دارد اقتصاد ایران به دلیل بازگشتی که به حالت عادی دارد، به روندی برگردد که کمی صعودی‌تر است.

همانطور که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد بازارهای داخلی و بازار مصرف را نسبت به زمان شیوع کرونا بهتر کنترل کند و توریسم و خدمات را به حالت عادی برگرداند، احتمالا اقتصاد ایران بعد از سال‌ها از رشد منفی خود خارج شود. این درحالی است که بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال فشار حداکثری، این اولین بار است که انتظار می‌رود اقتصاد ایران رشد مثبت را تجربه کند. البته بانک جهانی برای سال 2020 هم انتظار داشت که اقتصاد ایران به روند صعودی برگردد اما با شیوع ویروس کووید 19 و اعمال قرنطینه عمومی این انتظار به درستی پیش نرفت.

با توجه به گزارش مذکور، تولید ناخالص ملی ایران در سال 2022 هم رشد 7/1 درصدی را تجربه کند. بانک جهانی در گزارش‌های خود با اشاره به اینکه انتظار می‌رود در سال 2021 با کاهش اثرات منفی کرونا و واکسینه عمومی، اقتصاد جهان در حدود 4 درصد رشد را شاهد باشد. البته هنوز اثراتی از پاندمی کرونا دیده می‌شود و مشخص نیست که ویروس در سال 2021 اثر خود را بر تجارت کم کند یا خیر!

به گفته بانک جهانی در سال 2021 سیاستگذاران با سرمایه گذاری گسترده بر روی واکسینه عمومی، سعی می‌کنند آثار اقتصادی ویروس کرونا را از بین ببرند. گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد اقتصاد ایران در سال 2020 در حدود 7/3 درصد کوچک‌تر شده است که البته هنوز 6/1 بهتر از رشد اقتصادی سال گذشته یعنی 2019 است؛ اقتصاد جهان در سال 2020 شاهد رشد منفی 3/4 درصدی بوده است و اقتصادهای توسعه یافته نیز به صورت میانگین رشد اقتصادی منفی 4/5 درصی داشته است.

همچنین در گزارش سال گذشته بانک جهانی آمده است که تولید ناخالص ملی بازارهای جهانی در سال 2020 با کاهش شدید مواجه بوده است اما چین با رشد 6/2 درصدی در سال 2020 احتمالا در سال 2021 نیز رشد اقتصادی را تجربه نموده است.

اگرچه انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهان در سال 2021 مثبت باشد اما ویروس کرونا با مرگ و میر، آسیب‌ها، افسردگی‌ها و فقر شدیدی که به وجود آورده است هنوز بر روی اقتصاد جهان تاثیرگذار است و باید برای پیشگیری از آسیب بعدی اقدامات مناسب اخذ شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش − = 3