عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بررسی تراز تجاری ایران و چین طی ۸ ماهه امسال نشان می‌دهد که ارزش یک تن کالای چینی برابر با ۹ تن کالای ایرانی است، گفت: ما کالای با پتانسیل ایجاد ارزش افزوده پایین از چین خریده‌ایم ولی آنها کالای با پتانسیل ارزش افزوده بالاتری از ما خریداری کرده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بر اساس گزارش بانک مرکزی در خصوص جزئیات رشد اقتصادی کشور طی نیمه نخست سال جاری،  رشد اقتصادی کشور در این مدت معادل 1.3 درصد بوده که در مقایسه با افت 10 درصدی 6 ماهه اول سال گذشته، تغییر محسوسی را نشان می‌دهد. بر این اساس، گروه‌های کشاورزی 4.4 درصد، نفت 0.8 درصد و صنایع و معادن 5.4 درصد رشد داشته‌اند و فقط بخش خدمات رشد منفی 0.2 درصد را به ثبت رسانده اند.

رشد 5.4 درصدی صنایع و معادن در شرایطی اتفاق افتاده که اقتصاد ایران نیز مانند سایر کشورها درگیر شیوع کرونا است و علاوه بر این، مسائلی مانند موانع حاصل از تحریم ها و کاهش صادرات از این محل نیز مشکلات بخش تولید را تشدید کرده است. بانک مرکزی در گزارش اخیر خود درباره شاخص کارگاه‌‌های بزرگ صنعتی نشان می‌داد تولید در بنگاه‌های اقتصادی بیشتر از 100 نفر کارکن در 6 ماهه اول امسال 11.9 درصد رشد داشته است. این اتفاق بیانگر این است که اقتصاد ایران ظرفیت‌ رشد و توسعه بدون نفت را دارا است و در صورت سیاست‌گذاری درست اقتصادی می‌توان به رشدهای بیشتر و درآمد سرانه بالاتر دست یافت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = سه