روز دوشنبه 29 آبان ماه 1402 جلسه تحلیلی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به همت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه و با حضور جمعی از فعالان بازار سرمایه پیرامون بررسی فعالیت‌ها و چشم‌انداز سودآوری شرکت برگزار شد.
به گزارش آوای آگاه؛ سعید باقری، معاون مالی و اقتصادی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات توضیح داد: شرکت تجلی زمان شروع فعالیت پنج پروژه داشت و در حال حاضر تعداد پروژه‌ها به 14 رسیده است و این شرکت در حوزه تکمیل زنجیره فولاد، پروژه‌های گندله و کنسانتره نقش اساسی دارد.
او ادامه داد: تجلی در کنار پروژه‌های در دست اجرا، سه شرکت هم دارد که بازوی اجرایی و پشتیبانی مجموعه‌هایش است تا بتواند از ارزش افزوده این شرکت‌ها استفاده کند. شرکت اکتشاف تجلی صبا که در حال حاضر در حوزه اکتشاف از معادن در حال فعالیت است و به ماشین آلات حفاری عمیق و نیمه عمیق مجهز شده و باتوجه به کمبودی که در این حوزه داشتیم این شرکت را برای تکمیل بخش اکتشافی و همچنین ارائه خدمات برون سازمانی به وجود آمده است.
باقری افزود: همچنین یک شرکت پیمانکاری معدن را با همکاری شرکت صبانور به وجود آوردیم به نام معدن کار باختر که سرمایه آن در ابتدا 160 میلیارد تومان بود و در حال حاضر آخرین افزایش سرمایه آن یعنی 1800 میلیارد تومان در حال ثبت است. این افزایش سرمایه بابت خرید ماشین آلات معدنی و ماشین آلات انفجاری اکتشافی بوده که در حوزه‌های معادن متعدد در حال فعالیت است و توانسته در باطله برداری معدن جانجا (که تجلی 5 درصد در آنجا سهم دارد) نقش ایفا کند. ضمن آنکه تجلی یک شرکت بازرگانی را برای استفاده از فرصت‌های داخل شرکت‌های همگروه ایجاد کرده است تا بتواند از این جنبه هم فعالیت خود را پوشش دهد و سود خوبی کسب کند.
به گفته معاون مالی و اقتصادی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات؛ سه بخش را در حوزه‌های معدنی برای فعالیت خود ترسیم کردیم؛ یکی در حوزه فلزات پلی متال مثل طلا و مس که یک سری از محدوده‌ها در مزایده‌ها به تملک تجلی درآمد و در شرف انجام عملیات اکتشاف تفصیلی است.
او تصریح کرد: در حوزه عناصر نادر خاکی و استحصال کنسانتره مونازیت هم بحث‌های متعدد و مطالعات وسیعی انجام شده است، دو محدوده را از طریق سازمان زمین شناسی به تملک خود درآوردیم و عملیات اکتشافی انجام شده است ضمن آنکه ذخیره آنها را افزایش دادیم و به یک ذخیره قابل قبولی در حوزه عناصر نادر خاکی رسیدیم، باتوجه به اینکه این بحث در کشور مغفول مانده با شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فراوری قرارداد منعقد کردیم، همچنین در حوزه آزمایشگاهی هم تولید آزمایشگاهی را به سرانجام رساندیم. ضمن آنکه در حال طراحی کارخانه دموپلنت کوچک مقیاس در استان یزد برای این موضوع هستیم تا بتوانیم به صورت نیمه صنعتی این محصول را تولید و براساس آن بعد از آنکه به جمع‌بندی قطعی رسیدیم کارخانه اصلی را تأسیس کنیم که محصولات‌ های‌تک و با ارزش افزوده بالا تولید می‌کند.
باقری اعلام کرد: تجلی در حوزه لیتیوم هم ورود پیدا کرده است، محدوده‌هایی که پتانسیل داشتند شناسایی شده و عملیات پیجویی، اکتشاف عمومی و تفصیلی در حال انجام است تا بتوانیم به یک ذخیره قابل قبولی دسترسی پیدا کنیم، همچنین در کنار آن با شرکت‌های دانش بنیان برای استحصال کربنات لیتیوم و تولید آن (که مراحل خود را طی می‌کند) همکاری می‌کنیم.
در ادامه این جلسه رحیمی، تحلیلگر شرکت سرمایه‌گذاری پرتو تابان توضیح داد: P/E شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات 5 درنظر گرفته شده است. همچنین نکته دیگر اینکه پرتفوی بورسی شرکت به مرور زمان در حال کاهش است و تزریق آن به پروژه‌های در دست اجرا از برنامه‌های تجلی است.
معاون مالی و اقتصادی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات تصریح کرد: هدف شرکت سودآوری و Gain از پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها نیست و در حال حاضر 830 میلیارد تومان منابع فوری داریم برای پروژه‌هایی که نیاز به تأمین مالی دارند.
رحیمی ادامه داد: در سال جاری نرخ دلار بورس کالا ۴۶ هزار تومان در نظر گرفته شده و برای سال‌های آینده 30 درصد رشد داده شده است.
باقری خاطرنشان کرد: اکثر FSها با فرض اینکه پروژه‌ها انرژی خود را تأمین می‌کنند، در نظر گرفته شده است.
توضیحات رحیمی، تحلیلگر شرکت سرمایه‌گذاری پرتو تابان درخصوص پروژه‌های تجلی به شرح زیر است:
هدف اولیه پروژه صبا امید غرب خاورمیانه، یک میلیون تن گندله است و سال 1403 به بهره برداری می‌رسد. خوراک کنسانتره آن از کنور تأمین می‌شود و هزینه سرمایه‌گذاری آن 15 میلیون دلار است. با روش Benchmark از سال 1403 تا 1406 با رشد دلار 30 درصدی1600 میلیارد تومان ارزش برآوردی این پروژه در نظر گرفته شده است.

فولاد سرمد ابرکوه چندین پروژه در حوزه آهن اسفنجی، کلاف، میلگرد و فولاد در دست دارد که مالکیت 48 درصدی آن در اختیار تجلی است و درخصوص عرضه اولیه آن هم یک سری از مراحل انجام شده ولی برای دو سهامدار اصلی مطلوب است یک پروژه از آن وارد مدار شود که پروژه کلاف آن اواخر سال جاری به تولید آزمایشی می‌رسد و اوایل 1403 وارد فاز اصلی می‌شود. انتشار ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی برای پروژه کلاف در دستور کار این شرکت است که موافقت اصولی از سازمان بورس دریافت شده و با بانک تجارت هم توافق کرده است و به زودی تأمین مالی از این طریق انجام خواهد شد.
شرکت فولاد ابرکوه یک پروژه 600 هزار تنی دارد و زمان بهره‌برداری آن پاییز 1403 تعیین شده است ضمن آنکه زمان بهره‌برداری آهن سفنجی سرمد ابرکوه هم خرداد 1404 با هزینه سرمایه‌گذاری 120 میلیون یورو و حاشیه سود 30 درصدی در نظر گرفته شده است.
باقری، معاون مالی و اقتصادی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در ادامه درخصوص پروژه‌ها مطرح کرد:
درمورد پروژه شرق فولاد خراسان باید گفت وقتی تحریم بر پروژه سایه افکند، چند سال فریز شد و بعد که تجلی وارد پروژه شد، دانش فنی و تکنولوژی از شرکت اتوتک به سمت یک شرکت تراز اول سمت آفریقای جنوبی انتقال داده شد.
پروژه فولادکردستان برای تسهیلات ارزی با بانک EIH توافق کرده است.
وارد حوزه تصفیه فاضلاب شدیم مثلا علیرغم اینکه در حال پیگیری انتقال آب دریای عمان هستیم در سرمد هم قرارداد خوبی بابت استفاده از تصفیه آب فاضلاب بسته شده است.
درمورد گلندرود هم این پروژه مشکلات محیط زیست دارد، قرار بود سه دهنه تونل بگیرد و اصلی‌ترین ذخیره آنجا تونلی به نام تونل 10 است و باتوجه به اینکه آنجا یک منطقه توریستی و جنگلی است علیرغم پروانه بهره‌برداری بر سر بازگشایی تونل ۱۰ در حال بحث و مذاکره هستیم که به‌زودی مشکل آن مرتفع خواهد شد.
تولید ورق‌های الکتریکی پروژه بزرگی بود که با فولاد مبارکه شروع کردیم.
مرتضی علی اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در این جلسه تحلیلی توضیح داد:
جانجا باید حدود ۶۰ میلیون تن باطله‌برداری شود که در فاز اول ۲۰ میلیون تن در حال باطله‌برداری است و این کار هم توسط معدن کار باختر انجام می‌شود. امید است بیش از دو سال به تولید اولیه کنسانتره برسد.
حدود ۶تا۷ محدوده معدنی لیتیوم داریم که سلسله مراتبی دارد تا به پروانه بهره‌برداری برسد، کارهای اکتشافی اولیه، تکمیلی و همزمان نمونه‌برداری هم در حال انجام است.
گلشنی، مدیر معادن شرکت تجلی تصریح کرد: در راستای سرمایه‌گذاری در حوزه لیتیوم فعلا حدود ۸ محدوده اکتشافی داریم که در مرحله اول ۵ محدوده پروانه گرفتند و فاز اولیه اکتشاف یعنی شناسایی و پیجویی انجام شده است. همچنین اکتشافات سیستماتیک به‌صورت نمونه‌برداری از این محدوده‌ها انجام شده که هم به آزمایشگاه‌های داخلی و هم خارجی ارسال شده است. اکثر محدوده‌ها در خراسان جنوبی است و علاوه بر لیتیوم عناصر دیگر مانند منیزیم، سرب، روی و پتاسیم هم در نظر داریم.
او ادامه داد: همچنین در حوزه عناصر نادر خاکی دو معدن داریم و در شرف اخذ پروانه بهره‌برداری هستیم و امید است اولین پروانه تا پایان سال گرفته شود.
مدیرعامل تجلی افزود: قرارداد ساخت کارخانه نیمه صنعتی منعقد شده و در این روزها کارهای اجرایی شروع می‌شود و حدود ۶ ماه ساخت و بهره‌برداری طول می‌کشد.
او ادامه داد: دو شرکت آماده ورود به بورس هستند و درمورد فولاد سرمد ابرکوه توضیح داده شد که در نظر داریم در ابتدا یکی از پروژه‌های آن به بهره‌برداری برسد و بعد در سال آینده وارد بازار شود و برای عرضه اولیه معدن کار باختر فرابورس محدودیت‌هایی را اعمال کرد و برای رفع این محدودیت در حال تلاش هستیم.
علی اکبری خبر داد: افزایش سرمایه ۲۴۰۰ میلیارد تومانی تجلی در جریان است و تا قبل از سال این افزایش سرمایه عملیاتی می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 − سه =