اولین پروانه بهره برداری عناصر نادر خاکی تا پایان سال به «تجلی» می‌رسد
جانجا تا دو سال دیگر به تولید خواهد رسید

بورس24 : جلسه هم‌اندیشی مدیران شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با حضور کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه برگزار شد. در این جلسه مرتضی علی اکبری مدیرعامل شرکت، سعید باقری معاون مالی، علی متولی مدیر عامل شرکت پرتو تابان معادن و فلزات و نادر گلشنی نسب مدیر سرمایه گذاری شرکت به تشریح برنامه های تجلی پرداختند.

در ابتدای جلسه سعید باقری معاون مالی و اقتصادی شرکت گفت: پروژه کلاف فولاد سرمد ابرکوه تا اواخر سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و بیش از دو سال دیگر اولین زنجیره تولید کنسانتره را در معدن کار باختر خواهیم داشت. از طرفی افزایش سرمایه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی معدن کار باختر هم در حال ثبت است.

باقری با بیان اینکه تجلی تأسیس کارخانه دموپلنت را در دستور کار دارد در خصوص سایر پروژه های مهم شرکت گفت: هدف اولیه پروژه صبا امید، ۲ میلیون تن بود، اما در نهایت به ۱ میلیون تن گندله رسید و قرار بر این است که در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

عرضه اولیه سرمد ابرکوه در حال پیگیری است

وی از برنامه عرضه شرکت های زیر مجموعه خبرداد و گفت: یکی از برنامه‌های تجلی، ورود شرکت سرمد ابرکوه به بورس است و برای این کار باید یکی دیگر از پروژه‌های آن وارد مدار شود.

وی گفت: انتشار ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی برای پروژه کلاف در دستور کار این شرکت است.

تمام پروژه ها توجیه اقتصادی دارند

در ادامه جلسه مرتضی علی اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در پاسخ به سوالات تحلیلگران در خصوص میزان خالص ارزش دارایی‌های شرکت و میزان ارزش به قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی شرکت گفت: مجموعه پرتو تابان خالص ارزش دارایی های تجلی را محاسبه کرده اند و ما هم دخل و تصرفی در محاسبه آن نداشته‌ایم. در این خصوص هر کارشناسی می‌تواند به روش خود NAV این شرکت را محاسبه و ارزش‌گذاری کند.

وی ادامه داد: تجلی نخستین شرکت پروژه محور در ایران است که توانسته‌ تمام پروژه‌های ۲ سال اخیر را اجرا کند. هیچ پروژه‌ای نداریم که مشکل خاصی داشته باشد ، متوقف شود یا توجیه اقتصادی لازم را نداشته باشد. از این جهت این اطمینان را به سهامداران بالفعل و بالقوه می‌دهیم که کسانی که در این شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند با نزدیکی به بهره برداری این پروژه‌ها سود شرکت بیشتر خواهد بود.

کلاف سرمد ابرکوه اواخر امسال می‌آید؟

به گفته علی اکبری، یکی از پروژه‌های تجلی، مربوط به کلاف فولاد سرمد ابرکوه است که اواخر امسال یا ابتدای سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه باعث تنوع تولید محصول خواهد شد و صادراتی و ارز آوری دارد.‌

از جانجا چه خبر؟

مدیرعامل تجلی در خصوص پروژه جانجا توضیح داد: باتوجه به ذخایری که احتمالا اکتشاف تکمیلی شود ممکن است ذخیره جانجا، به اندازه‌ای افزایش پیدا کند که بتواند در رده شرکت ملی مس باشد. شرکت‌های بزرگی در این کنسرسیوم شرکت کرده‌اند، شرکت تجلی با مشارکت ۵ درصدی در آن حضور دارد.

علی اکبری گفت: در خصوص این شرکت باید حدود ۶۰ میلیون تن باطله برداری شود که در فاز اول ۲۰ میلیون تن در حال باطله برداری است. باطله برداری توسط شرکت معدن کار باختر انجام می‌شود که شرکت تجلی ۴۰ درصد سهام معدن‌کار باختر را در اختیار دارد. امید می‌رود که تا ۲ سال آینده بتوانیم در ۱ مرحله به تولید اولیه کنسانتره برسیم.

علی اکبری در خصوص شرکت معدن کار باختر گفت: سود این شرکت با توجه به نرخ‌های سازمان برنامه و بودجه در پایان هر سال مشخص می‌شود، که به طور کلی سود قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. شرکت برای باطله برداری فاز اول یعنی ۲۰ میلیون تن برنده شده و قطعا برای فازهای دوم و سوم که به ۶۰ میلیون تن می‌رسد، حضور خواهد داشت.

افزایش سرمایه ۲۴۰۰ میلیارد تومانی در راه است

علی اکبری با اشاره به برنامه افزایش سرمایه شرکت گفت: افزایش سرمایه‌ای در جریان داریم که حدود ۲۴۰۰ میلیارد است ‌و در سامانه کدال اعلام کرده‌ایم.

وی گفت: تاییدیه گزارش افزایش سرمایه‌ توسط بازرس و حسابرس احتمالا تا هفته آینده گرفته می‌شود و با توجه به موافقت سهامداران‌ عمده‌ ، تزریق نقدینگی جدیدی به میزان ۲۴۰۰ میلیارد تومان به شرکت تجلی تا پایان سال انجام می‌شود. با این افزایش سرمایه و تزریق به پروژه‌ها منابع جدید را جذب می‌کنیم تا پروژه‌ها با قدرت و سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × پنج =