درحال حاضر شرایط بنگاه‌های معدنی و صنایع معدنی از نظر مالی به گونه‌ای است که بسیاری از مدیران این بنگاه‌ها و کارشناسان اعتقاد دارند دیگر تاب آوری شرکت‌های معدنی رو به اتمام است

به گزارش می‌متالز، درحال حاضر شرایط بنگاه‌های معدنی و صنایع معدنی از نظر مالی به گونه‌ای است که بسیار از مدیران این بنگاه‌ها و کارشناسان اعتقاد دارند دیگر تاب آوری شرکت‌های معدنی تمام شده و بیش از این نمی‌توانند در برابر فشار‌های مالی و اقتصادی دوام بیاورند و اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند حتما عرصه کار برایشان تنگ شده و ادامه مسیر برایشان سخت می‌شود؛ بنابراین یکی از مهمترین مسائلی که دولتمردان باید به آن توجه کنند این است که مشکلات مالی شرکت‌های معدنی و معدنکاران را برطرف کنند. زیرا شرکت‌های بزرگ و کوچک همگی تحت فشار‌های مالی کمرشان خم شده و بیش از دو سال نمی‌توانند چنین شرایطی را تحمل کنند.

جای نگرانی فراوان برای شرکت‌های معدنی

مرتضی علی اکبری گفت: در حال حاضر از نظر مالی فشار زیادی بر روی شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی وجود دارد که همین مساله بسیار جای نگرانی دارد. یعنی اگر تا دوسال دیگر مشکلات مالی بخش‌های مختلف معدنی برطرف نشود قطعا تحمل این بنگاه‌ها تمام شده و نمی‌توانند روند کاری خودشان را ادامه دهند.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات افزود: این مشکلات نه تنها مختصص شرکت‌های معدنی کوچک است و آن‌ها را با چالش‌های گوناگونی روبه رو کرده است، بلکه باید برای شرکت‌های بزرگی مانند چادرملو، گل گهر و فولاد مبارکه هم احساس ترس و نگرانی داشت. زیرا بر روی این شرکت‌ها هم فشار مالی زیادی وجود دارد و قطعا تا چند سال آینده با مشکلات بیشتری هم مواجه خواهند شد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ معدنی درحال انجام وظایف دولتی خود هستند، برای همین لازم است که حمایت‌های بیشتری متوجه این شرکت‌ها شود تا به خاطر مشکلات مالی دچار مشکل نشده و شرایط گونه‌ای نشود که نتوانند طرح‌های تولیدی و توسعه‌ای خودشان را انجام دهند.

اگر شرایط بانک‌ها مساعد شود، بسیاری ازبنگاه‌های معدنی تمایل دارند که از سیستم بانکی تامین سرمایه هایشان را انجام دهند. زیرا اگر وامی ازبانک‌ها بگیرند و سررسید آن‌ها فرا برسد و نتوانند پرداخت کنند اتفاقی نمی‌افتاد درحالی که شرایط در بازار سرمایه اصلا اینگونه نیست

وی خاطرنشان کرد:اگر شرایط بانک‌ها مساعد شود، بسیاری ازبنگاه‌های معدنی تمایل دارند که از سیستم بانکی تامین سرمایه هایشان را انجام دهند. زیرا اگر وامی ازبانک‌ها بگیرند و سررسید آن‌ها فرا برسد و نتوانند پرداخت کنند اتفاقی نمی‌افتاد درحالی که شرایط در بازار سرمایه اصلا اینگونه نیست.

علی اکبری بیان کرد: البته در شرایط کنونی رویه بورس کاملا درست است و آنچه که مشکل دارد راه و روش بانک هاست. چرا که اگر فضای بانک‌ها مثل بورس درست بود فضای بهتری برای تامین نقدینگی بنگاه‌ها به وجود می‌آمد. زیرا متاسفانه بنگاه‌های اقتصادی عادت نکرده اند تعهدات خودشان را به موقع پرداخت کنند و نسبت به پرداخت معوقه هایشان حساسیتی ندارند که این روشی کاملا غیراصولی است.

وی تاکید کرد: امسال سال سختی برای بنگاه هاست چرا که به فاصله چهار ماه از مجامع باید سود تقسیم کنند برای همین مجبور هستند دوباره وام بگیرند یا اوراق بدهند که همین مساله هم خودش معضل بزرگی را برای شرکت‌ها ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات تاکید کرد: مدیران باید به تاب آوری شرکت‌های معدنی توجه بیشتری داشته باشند و این مساله مهم را جزو الویت‌های برنامه‌ای خودشان قرار دهند تا این بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکلات و چالش‌های بیشتری نشده و کار و فعالیت اقتصادی شان را رها نکنند. چرا که تعطیلی هر بنگاه اقتصادی مشکلات فراوان دیگری را نیز به همراه می‌آورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو + = 7