عناصر نادر خاکي از مواد استراتژيک و بسيار مهم در بخش معدن است که کاربردهاي بسياري در صنايع پيشرفته دارد و ايران نيز داراي ذخاير بالايي از اين عناصر بوده که در صورت ورود به استحصال آن ميتواند از اقتصاد تکمحوري خارج و باعث ايجاد رونق اقتصادي شود. در اين خصوص، خانم دکتر آمنه اميرافشار، مدير سرمايهگذاري شرکت تجلي توسعه معادن و فلزات معتقد است: هر کشوري که سريعتر به سمت استحصال و فرآوري مواد نادر خاکي پيش برود، برگه برنده در دست او خواهد بود و جايگاه مناسبتري در بازار جهاني خواهد داشت. ماهنامه «دنياي سرمايهگذاري» بنا بر رسالت حرفهاي خود با اين مدير توانمند به گفتوگو نشسته که ماحصل آن را ميخوانيد.

استحصال عناصر نادر خاکي و تبديل آن به محصول نهايي نياز به بهرهمندي از تکنولوژي بالا در صنايع معدني و فرآوري دارد. آيا ايران توانايي استحصال اين عناصر را دارد؟

ايران کشوري با منابع معدني بکر و دست‌نخورده و عناصر نادر خاکي بسيار است؛ ‌اما با توجه به تحريم‌هاي ظالمانه، شرايط کار روي معادن به خصوص در بخش فرآوري و استحصال سخت شده و علاوه بر اين، براي تبديل آن به برخي از محصولات نهايي به کشورهاي ديگر وابسته هستيم.  استحصال عناصر نادر خاکي و عناصر استراتژيکي مانند ليتيوم يک کار نوپا و جديد در ايران است که شرکت تجلي با توجه به عدم وجود فناوري‌هاي نوين، در اين راه قدم برداشته و با تکيه بر توان مهندسان خود فناوري‌هاي مورد نياز را بومي‌سازي کرده و آزمايشگاه‌هاي معتبر اين شرکت براي استحصال اکسيدهاي اين عناصر تکميل و وارد پايلوت صنعتي شده است.

کشور چين در صدر فهرست برترين توليدکنندگان و داراي ذخاير عناصر نادر خاکي است. به نظر شما ايران ميتواند با شناسايي اين عناصر جايگاهي در بازار جهاني داشته باشد؟

کشور چين علاوه بر بزرگ‌ترين توليدکننده مواد معدني،‌ جزو بزرگ‌ترين مصرف‌کننده اين مواد نيز است. در حال حاضر عناصر نادر خاکي جزو مواد نوين محسوب مي‌شود که در صنايع High Tech  مورد استفاده قرار مي‌گيرد. هر کشوري که صاحب تکنولوژي باشد، در واقع قدرت دنيا را در سيطره خود دارد؛ بنابراين هر کشوري که سريع‌تر به سمت استحصال و فرآوري عناصر نادر خاکي پيش برود، برگه برنده در دست او خواهد بود و جايگاه مناسب‌تري در بازار جهاني خواهد داشت. ايران نمي‌تواند جايگاه چين را تصاحب کند، اما مي‌تواند جايگاه مناسبي را در دنيا از آن خود کند. در اين راستا شرکت تجلي به دنبال استحصال برخي از عناصر نادر خاکي است تا با تبديل آن به محصول قيمتي بتواند آن را در بازارهاي جهاني به فروش برساند و ضمن جلوگيري از خروج  ارز ‏، مسير جديدي براي  ارزآوري درکشور فراهم آورد.

به نظر شما تمرکز بنگاههاي اقتصادي روي عناصر نادر خاکي چه تاثيري بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت؟

در حال حاضر اقتصاد کشور تک‌محصولي بوده و وابسته به نفت است، اما دنيا از سوخت فسيلي فاصله گرفته و به سمت تکنولوژي نوين حرکت مي‌کند. در اين شرايط، ايران به عنوان يک کشور در حال توسعه، مجبور به استحصال محصولاتي همچون عناصر نادر خاکي است و هرقدر ديرتر اقدام کند، فاصله آن از کشورهاي پيشرفته افزايش پيدا خواهد کرد. بايد توجه داشت، استحصال عناصر نادر خاکي  و عناصر استراتژيک مثل ليتيوم، حاشيه سود بالايي براي کشور دارد و مي‌تواند سهم کشور را از درآمد معدن در دنيا افزايش دهد. از سوي ديگر، اين عناصر  علاوه بر اشتغال‌زايي، شرايط فرهنگي و اجتماعي در مناطق کم برخوردار که معادن در آنجا وجود دارد را افزايش خواهد داد؛ بنابراين شرکت تجلي به دنبال اين است که ضمن جلوگيري از خام‌فروشي در بازارهاي صادراتي، با سرمايه‌گذاري روي معادن فلزات نادر خاکي ارزش افزوده بيشتري را توليد کند.

هدف شرکت تجلي در شناسايي معادن فلزات نوين و سرمايهگذاري روي عناصر نادر خاکي چيست؟

ايران جزو کشورهاي داراي معادن عناصر نادر خاکي است و شرکت تجلي درصدد است با سرمايه‌گذاري روي اين معادن و توليد محصول نهايي گران‌قيمت، درآمدهاي ارزي بيشتري را براي کشور ايجاد کند. هرچند که اين شرکت همچنان در زنجيره صنعت فولاد در زمينه اکتشاف، استخراج و فرآوري مواد اوليه و معدني فعال است، اما سرمايه‌گذاري در حوزه عناصر نادر خاکي را به‌طور جدي در دستور کار خود قرار داده است؛ زيرا عناصري مانند ليتيوم، سلاح اقتصادي دنيا هستند؛ بنابراين شرکت قصد دارد تا با تکيه بر توان مالي و دانش روز دنيا، ايران را وارد حيطه سرمايه‌گذاري در معادني کند که در دنيا حرف اول را مي‌زنند. همچنين اين شرکت قصد دارد، با سرمايه‌گذاري در اين معادن که معمولا در مناطق کم‌برخوردار هستند، در قالب مسئوليت اجتماعي باعث ايجاد اشتغال و آباداني شود.

رويکرد شرکت تجلي، سرمايهگذاري در عناصر نادر خاکي است. در اين زمينه چه  اقداماتي انجام شده است؟

شرکت تجلي 7 معدن عناصر نادر خاکي دارد که 2 معدن آن در يزد واقع شده است . يکي از اين معادن‌ها وارد مرحله فرآوري آزمايشگاهي شده است. همچنين اين شرکت 5 محدوده ليتيوم در شرق کشور دارد که کارگروه آن تشکيل شده و در مرحله نمونه‌برداري و اکتشاف است که بودجه خوبي براي اين محدوده‌ها صرف شده است.

چالشهاي موجود بر سر راه استحصال عناصر نادر خاکي چيست؟

عمده چالش شرکت تجلي، دانش فني استحصال عناصر نادر خاکي بود که خوشبختانه با هماهنگي و همکاري واحدهاي مربوطه، اين شرکت به دانش فني استحصال عناصر نادر خاکي دست پيدا کرد. فناوري در کشور زماني توسعه پيدا مي‌کند که در داخل توليد شود. در اين زمينه شرکت تجلي در حال بومي‌سازي ماشين‌آلات و آماده‌سازي زيرساخت‌ها است.

دولت چگونه ميتواند سرمايهگذاران را در اين مسير حمايت کند؟

بخش معدن پيشران اقتصادي کشور است و کشور به واسطه معدن در آينده از وابستگي به نفت خارج خواهد شد. يکي از حمايت‌هاي دولت مي‌تواند توجه بيشتر به بخش معدن،‌ عناصر نادر خاکي و صادرات باشد. بايد توجه داشت که عناصر نادر خاکي در صنايع High Tech مورد استفاده قرار مي‌گيرد. دولت بايد اين اعتماد را به شرکت‌هايي همچون تجلي داشته باشد تا اين مسير را با موفقيت طي کنند.

آيا ورود شرکت تجلي در استحصال عناصر نادر خاکي باعث افزايش درآمد سهامداران خواهد شد؟

مواد نادر خاکي ارزش گران‌بهايي دارد و در آينده با دستيابي به استحصال عناصر نادر خاکي در ايران ، چندين برابر موادي مانند سنگ‌آهن و فولاد، براي ذي‌نفعان ارزش افزوده به همراه خواهد داشت؛ بنابراين به تمامي سهامداران قول داده مي‌شود که شرکت تجلي با ورود به عناصر نادرخاکي، سوددهي بالايي خواهد داشت. اين شرکت با تکيه بر توان فني توانسته پيشرفت خوب و سرمايه‌گذاري موفقي داشته باشد. آينده ليتيوم و عناصر نادر خاکي کشور درخشان بوده و کليد آن در دست شرکت تجلي است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = هشت