کارگروه «پیشرانان پیشرفت ایران» هفدهم بهمن‌ماه سال گذشته، با هدف طراحی مدل تعاملی جدیدی بین دولت و بخش خصوصی، با شروع عملیات اجرایی ۴۸ ابرپروژه‌ی ملی کار خود را رسماً آغاز کرد

طی یک سال گذشته، این پروژه‌ها که با راهبری هفت غول اقتصادی و صنعتی کشور پیش می‌رود، تقریباً نیمی از صنعت نفت و گاز، پتروشیمی و فولاد را درگیر کرده‌است.

پس از چند ماه جلسات متوالی که با حساسیت‌ و توجه ویژه‌ای برگزار شد، این هفت شرکت بزرگ (سرمایه‌گذاری توسعه‌ی معادن و فلزات، فولاد مبارکه اصفهان، چادرملو، گلگهر، نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی خلیج فارس) به عنوان پیشرانان پیشرفت اقتصاد ایران برگزیده و این ۴۸ پروژه، به عنوان کلیدی‌ترین و تاثیرگذارترین پروژه‌ها بر رشد و توسعه‌ی صنعت و اقتصاد ایران انتخاب شدند؛ پروژه‌هایی که در زنجیره‌ی ارزش شرکت‌های پیشران قرار دارند و به نتیجه رسیدن آن‌ها با ایجاد ارزش افزوده‌ی قابل توجه و کاهش چشمگیر واردات همراه خواهد بود.

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توسعه‌ی معادن و فلزات، بیان کرد: در گذشته فعالیت این مجموعه متمرکز بر سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت‌های بزرگ، خرید و فروش سهم و کنترل و نظارت بر فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه بود؛ در حالی که اخیراً مجموعه‌ی «ومعادن» مستقیماً وارد عملیات اجرایی شده و پروژه‌های متعددی را در نقاط مختلف کشور مانند کردستان، اقلید، اردبیل، سیستان و بلوچستان و کازرون آغاز کرده است.

سعدمحمدی ادامه داد: تعدادی از این پروژه‌ها به همراه برخی پروژه‌های زیرساختی همچون احداث پایانه‌ی تخصصی مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی و افزایش ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی سمنان، در گروه پروژه‌های چهل‌وهشتگانه‌ی پیشرانان پیشرفت ایران قرار دارند.

نخستین طرحِ در آستانه‌ی افتتاح خانواده‌ی پیشرانان که متعلق به گروه سرمایه‌گذاری توسعه‌ی معادن و فلزات است، مربوط به افزایش ظرفیت ۳۶۰ مگاواتی نیروگاه سیکل ترکیبی سمنان (دو مدول ۱۸۰ مگاواتی) است که یک مدول آن در مرداد ماه سنکرون شده‌است. برای اجرای این پروژه حدود ۸۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت گرفته‌ است و مختصصان داخلی طراحی و اجرای آن را بر عهده دارند.

مدیرعامل «ومعادن» گفت: طبق سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته توسط مجموعه‌ی سرمایه‌گذاری توسعه‌ی معادن و فلزات، ظرفیت تولید کنسانتره پس از بهره‌برداری از این پروژه‌ها در غرب کشور، به حدود ۵ میلیون تن می‌رسد.

ظرفیت تولید آهن اسفنجی در طرح‌های پیشران مربوط به پروژه‌های ۱.۶ میلیون تنی بیجار، ۱.۱ میلیون تنی اقلید و ۱.۱ میلیون تنی الماس آرتاویل است.

وی افزود: پروژه‌ی یک میلیون تنی گندله‌سازی صباامید غرب خاورمیانه طبق پیش‌بینی‌ها انتهای سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.

گروه «ومعادن» برای ۱۳۰ هزار متر حفاری در محدوده‌های تحت راهبری شرکت صبانور که یکی از اعضای مهم گروه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات می‌باشد، برنامه‌ریزی کرده است که ۶۰ هزار متر آن تا انتهای سال جاری به پایان می‌رسد و دستاورد آن دستیابی به ۵۰ میلیون تن سنگ آهن جهت تامین خوراک پروژه‌های پیشران «ومعادن» است.

یکی دیگر از طرح‌های پیشران این مجموعه، فولادسازی قروه با ظرفیت تولید ۱ میلیون تن فولاد و نورد است.

لازم به ذکر است با حمایت دولت سیزدهم، «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» با نگاه ویژه به تولید داخل، در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی ۴۸ پروژه عظیم ملی، با سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری را آغاز کرد که از آن به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری صنعتی بخش خصوصی در تاریخ کشور یاد می‌شود.

منبع: کمیته‌ی اطلاع‌رسانی کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یک + 7 =