۱۵ درصد سهام از طریق سلب حق تقدم در بورس واگذار می شود

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات گفت: بعد از دریافت مجوز افزایش سرمایه، این شرکت می تواند ۱۵ درصد از سهام خود را در بازار سرمایه به عموم مردم واگذار کند.

مرتضی علی اکبری درباره وضعیت ثبت این شرکت توضیح داد: در حال حاضر شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات مجوز پذیرش در بورس را گرفته و در انتظار دریافت مجوز افزایش سرمایه ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی است. بعد از دریافت مجوز افزایش سرمایه، این شرکت می تواند در بازار سرمایه کشف قیمت شود.

وی افزود: همچنین از طریق سلب حق تقدم، ۱۵ درصد از سهام این شرکت با قیمت اسمی ۱۰۰ تومان به مردم واگذار می شود.

به گفته علی اکبری، در حال حاضر شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات دارای ۵ پروژه است که برخی از آنها در حال اجرا و برخی دیگر در مرحله اعلام برنده مناقصه هستند.

راهی نوین برای تامین منابع اجرای پروژه های معدنی و فولادی

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات درباره نحوه شکل گیری این شرکت توضیح داد: در سال های اخیر، پروژه های زیادی در کشور به دلیل مشکلات اقتصادی از جمله تحریم با مشکلات نبود منابع مالی مواجه شده و اجرا نشدند زیرا نمی توانستند سرمایه گذار خارجی جذب کنند.

علی اکبری در ادامه تصریح کرد: در همین راستا تلاش شد تا راهی برای تامین مالی اجرای پروژه ها به خصوص در حوزه معادن و فلزات پیدا شود. شرکت های این حوزه برای اجرای پروژه های خود دو راه داشتند؛ یک راه انتشار اوارق از طریق سازمان بورس و دیگری تامین منابع از محل بانک ها بود.

وی درباره تامین مالی از محل انتشار اوراق در بورس بیان کرد: شرکت ها می توانند از طریق انتشار اوراق در بورس، منابع مورد نیاز خود را برای اجرای پروژه های خود تامین کنند اما شرکت هایی که صرفا پروژه محور هستند، با انتشار این اوراق، نمی توانستند در بازه زمانی های معین بهره وجوه دریافتی خود را پرداخت کنند؛ بنابراین در این روش چالش بزرگی روبروی این شرکت ها بود زیرا این شرکت ها درآمدی خارج از اجرای پروژه ندارند تا بتوانند بهره اوراق را پرداخت کنند.

علی اکبری ادامه داد: در نتیجه انتشار این اوراق با ذات این شرکت ها منافات دارد.

شرکت های پروژه محور توان تامین منابع از محل بانک ها را ندارند

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با بیان اینکه تامین مالی شرکت های پروژه محور باید بلندمدت باشد، بیان کرد: تامین مالی پروژه ها نیاز دارد که تا پایان اجرای پروژه نیازی به پرداخت بهره و بازگشت وجوه نداشته باشد. در همین راستا نیز تامین مالی از طریق بانک ها با چالش هایی روبرو است زیرا بانک ها نیز تمایلی به ارائه اعتبارات بلندمدت ندارند.

علی اکبری در این خصوص اضافه کرد: بانک ها تنها در بازه زمانی ۶ ماهه، برای پروژه ها اعتبار و تسهیلات ارائه می دهند و هر ۶ ماه این تسهیلات می تواند تمدید شود. در این حالت شرکت ها باید هر ۶ ماه یک بار بهره را پرداخت کند.

وی تاکید کرد: با توجه به مبالغ بالای مورد نیاز برای اجرای پروژه ها، مبالغ پرداخت بهره نیز به میزانی نبود که شرکت ها قادر به پرداخت آن باشند. بنابراین شرکت های پروژه محور مقدور نبودند که از بانک ها مبالغ مورد نیاز خود را تامین کنند.

اجرای پروژه های سودآوری معادن و فلزات در انتظار سهامداران

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با اشاره به روشی جدید برای تامین مالی شرکت های پروژه محور گفت: در همین راستا شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با محوریت پروژه تاسیس شد. این شرکت سهامی عام است و تصمیم گرفته شد تا همه پروژه ها به این شرکت منتقل شود. در نتیجه با انجام کارهای کارشناسی در ابتدا ۵ پروژه  که سودآوری آنها بررسی شد، با تاکید بر حوزه معادن و فلزات به این شرکت منتقل شد.

علی اکبری ادامه داد: سازمان بورس از تاسیس این شرکت استقبال خوبی داشت. در نتیجه این شرکت به نوعی ابزار مالی برای تامین منابع اجرای پروژه ها شد.

وی در این خصوص توضیح داد: با افزایش سرمایه این شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی، می توانیم تا ۴۹ درصد سهام این شرکت را در بورس واگذار کنیم و منابعی برای اجرای پروژه ها تامین شود.

«ومعادن»، «کچاد» و «کگل» سهامداران تجلی می شوند

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات درباره سهامداران این شرکت توضیح داد: در حال حاضر شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات دارای ۱۰۰ درصد سهام این شرکت است اما با اجرای افزایش سرمایه این شرکت، ۴۹ درصد این سهام به غیر واگذاری می شود. از میان این ۴۹ درصد، ۱۷ درصد به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و ۱۷ درصد به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر منتقل می شود و باقی آن، حدود ۱۵ درصد در بازار سرمایه به عموم مردم واگذار می شود.

وی درباره ارزندگی سهام این شرکت گفت: هدف اولیه این شرکت، اجرای پروژه هایی است که دو ویژگی داشته باشند، اولا سودآوری خوبی برای سهامداران شرکت داشته باشند و دوما حتما در حوزه معدن و فلزات باشند. با توجه به اینکه سهامداران این شرکت، شرکت های توسعه معادن و فلزات، چادرملو و گل گهر هستند، این اطمینان به سهامداران آینده شرکت داده می شود که سود خوبی به دنبال اجرای پروژه های این شرکت خواهد بود.

تغییر مدیریت در شرکت های بالادستی با اجرای پروژه ها منافات ندارد

مدیرعامل شرکت تجلی با اشاره به تغییرات مدیریتی در شرکت سرمایه گذاری توسعه و معادن گفت: در حال حاضر ۵۱ درصد از سهام شرکت تجلی، به شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات تعلق دارد. همچنین ۴۲ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، متعلق به شرکت فولاد مبارکه است.

وی افزود: با توجه سهامداری غیرمستقیم شرکت فولاد مبارکه در شرکت تجلی، سیاست های کلی ما با این شرکت منافات ندارد و در همین راستا پروژه ها و اهداف خود را اجرایی می کنیم.

گفتنی است که در روزهای اخیر، مدیرعامل جدید شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات منصوب شد و امیرحسین نادری جایگزین یونس الستی، مدیرعامل اسبق این شرکت شد.

منبع:بورس امروز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه × = 12