اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که کنسرسیومی ‌به هدایت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (شامل هلدینگ صنایع و معادن غدیر، چادرملو، گل‌گهر، تجلی، گهرزمین) برنده مزایده معدن مس جانجا در سیستان و بلوچستان شد.

به گزارش روابط عمومی «ومعادن» معدن مس و طلای جانجا که در شهرستان نیمروز واقع شده است و از معادن کلاس جهانی محسوب می‌شود، با ذخیره‌ای بالغ بر یک میلیارد تن به یکی از بزرگ‌ترین معادن کشور تبدیل خواهد شد. این معدن پیشتر در اختیار ایمپاسکو بوده است که این شرکت ۸۰ هزار متر حفاری در این محدوده با بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش حفاری در معدن جانجا انجام داده است.

با وجود عیار نسبتا پایین مس و طلا در معدن جانجا و پیچیدگی و مشکلات فنی و اجرایی ناشی از آن، حضور جمعی از بزرگترین و مطرح‌ترین شرکتهای حوزه معدن دورنمای روشنی را برای انجام این حرکت در منطقه ایجاد می کند.  وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کنسرسیوم برنده مزایده معدن جانجا به لحاظ مالی و فنی توانمند است، گفت: این توانمندی باعث تسریع در اجرای پروژه و بهره‌برداری از معدن خواهد شد. رییس هیات عامل ایمیدرو نیز ضمن مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: معدن مس و طلای جانجا نقطه تحولی برای استان سیستان و بلوچستان می شود.

 

تولید سالانه ۱۳۰ هزارتن کنسانتره مس

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات نیز ضمن تاکید بر عزم راسخ شرکتهای عضو کنسرسیوم برای پیشبرد سریع طرح یاد شده اعلام کرد: بر اساس شرایط مزایده، این شرکتها، عملیات اجرایی سرمایه گذاری و بهره برداری از معدن مس و طلای جانجا را به مدت ۲۵ سال و تولید ۱۳۰ هزار تن کنستانتره مس در سال به عهده دارند.

دکتر سعد محمدی افزود: بر اساس محاسبات فعلی، ذخیره قابل برداشت این معدن،۳۱۲ میلیون تن با عیار متوسط ۰.۲۶ درصد مس و ۰.۲۵ گرم برتن طلا ارزیابی شده است.

 

این گزارش می افزاید : ظرف مدتی نسبتا کوتاه در پروژه جانجا، قرارداد ابلاغ شده و تحویل زمین نیز صورت پذیرفت و در اولین مرحله شروع کار، بحث اکتشافات در دستور کار قرار گرفت.

حال، پس از برگزاری نشستهای متعدد بین شرکتهای عضو کنسرسیوم، با تعیین اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا، این پروژه بزرگ ملی وارد مرحله جدیدی از اجرای خود شده و توسعه معدنی و صنعتی منطقه شتاب بیشتری گرفته است.

 

سکانداران هدایت پروژه معدن مس و طلای جانجا

طی سلسله جلساتی که با حضور مدیران شرکت‌های عضو کنسرسیوم شامل : هلدینگ توسعه معادن و فلزات، هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر، گل گهر، گهر زمین و تجلی برگزار شد، ناصرتقی زاده به عنوان رئیس هیأت مدیره، حسین ابراهیمی نسب به عنوان مدیرعامل و عضو هیأت مدیره، سید ابوتراب فاضل به عنوان نایب رئیس هیأت مدیره و علی پورمعصومی و سید محسن میرمحمدی به عنوان سایر اعضای هیأت مدیره انتخاب شدند.

ابراهیمی نسب، مدیرعامل منتخب شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا از مدیران خوشنام و با سابقه‌ای طولانی در صنعت مس کشور است. وی دانش آموخته رشته‌های معدن و مدیریت بوده و تجارب موفقی چون ریاست موسسه معدن و سرپرستی طراحی معدن مس سرچشمه، مدیریت طراحی معادن شرکت مس و مدیریت مجتمع مس شهر بابک را در کارنامه خود دارد.

 

گفتنی است بر اساس اعلام مسئولین، معدن «جانجا» با شروع پروژه تا ۱۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و تا ۶ هزار نفر اشتغال غیر مستقیم خواهد داشت. همچنین مدل استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی های مردمی سیستان و بلوچستان برای سهامدار کردن مردم در این معدن نیز ارائه می شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه × = 81