بورس تهران در حالی هفته گذشته را با ثبت بازدهی قابل توجه 5.7 درصدی سپری کرد و به این ترتیب رکوردی جدید در عملکرد هفتگی سال 1400 ثبت کرد که در این میان به دنبال جو مثبت ایجاد شده در بازار سهام، تقریبا تمامی نمادهای معامله شده با عملکردی مثبت به کار خود پایان دادند. در این میان صعود بزرگان بورسی به مراتب با شدت بیشتری دنبال شد. به طوریکه رشد حدود 7 درصدی شاخص گروهمعدنی را در این هفته شاهد بودیم. در همین راستا شاخص گروهفلزات اساسی نیز با 4.8 درصد رشد این هفته را سپری کرددر این میان نکته قابل توجه سوددهی درخشان برخی نمادهای گروه فلزی و معدنی بود. به طوریکه در کنار رشد 6.7 درصدی سهام فولاد مبارکه، مس شهید باهنر بازدهی توانست بازدهی بیش از 11درصدی را به نمایش گذارد. در میان نمادهای معدنی نیز توسعه معادن روی ایران رشد قیمت 13.3 درصدی را در این هفته کسب کرد. البته گل گهر به عنوان یکی از لیدرهای اصلی گروه نیزبا حدود 10 درصد بازدهی مثبت همراه شد.

بررسی ها نشان می دهد که شاخص‌کل بورس تهران در حالی اولین روز هفته گذشته را پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و اعلام نتایج، با روندی مثبت آغاز کرد که رشد 1.2 درصدی را در این روز تجربه کرد. روند مثبت مزبور در حالی طی تمامی روزهای هفته تکرار شد و هفته ای کاملا صعودی را در کارنامه این بازار به همراه داشت.

اظهارات روزهای اخیر مقامات سیاسی کشور درخصوص توافق هسته‌ای و امیدواری برای رفع تحریم ها، خوش‌بینی فعالان بازار سهام را افزایش داده است. رفع تحریم‌ها می‌تواند تاثیرات مثبتی بر شرکت‌های فعال در بازار سهام داشته باشد؛ کاهش هزینه نقل و انتقال پول در کوتاه‌مدت، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه بازارهای هدف از جمله مهم‌ترین رویدادهای پساتحریم بوده که می تواند تاثیرات مثبتی بر صنایع بورسی بر جای گذارد.همین امر یکی از مهمترین دلایلی بود که سبب بازگشت روند مثبت به بازار سهام شد.

به این ترتیب هفته گذشته با بسته شدن پرونده بورس تهران در خردادماه، بهار 1400 نیز در کارنامه این بازار ثبت شد. هر چند خردادماه بورس با رشد 1.2 درصدی شاخص همراه بود، ولی نماگر اصلی بازار در نخستین فصل سال، زیان 10.6 درصدی را ثبت کرد. عملکرد نمادهای دو گروه معدنی و فلزی نیز روندی مشابه را طی کرد. به طوریکه در این میان کالسیمین با ثبت بازدهی در حدود 10درصدی، در صدر قرار گرفت. هر چند زیان «فاسمین» در فصل بهار بیش از 20درصد بود. فولاد خوزستان نیز بیش از 8درصد نوسان مثبت قیمت را در خردادماه تجربه کرد. این در حالی است که فولاد مبارکه با کاهش قیمت در محدوده 15 درصد مواجه شد.

در میان نمادهای معدنی نیز گل گهر خوش درخشید و عملکرد درخشانی با ثبت بازدهی بیش از 23درصد در ماه گذشته به ثبت رساند. البته «کگل» در عملکرد فصل بهار خود با 13 درصد نوسان منفی مواجه شد. این در حالی است که چادرملو وضعیتی متعادل داشت و عملکرد دوره ای خود را با نوسان محدود سپری کرد. به طوریکه بازدهی 5.4درصدی در کارنامه هفتگی، 7.8درصدی در کارنامه خردادماه و 1.2 درصدی در فصل بهار«کچاد» ثبت شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو + 9 =