فعالان صنعت فولاد ایجاد ساز و کاری در راستای صادرات فولاد را لازم می دانند. هر چند که در کشور ما همیشه ابتدا نیازهای داخلی مرتفع شده و سپس صادرات صورت می گیرد. اما مسئله حائز اهمیت در صادرات توجه به بازار کشورهای همسایه است.

به گزارش کاماپرس، آزادسازی صادرات فولاد با توجه به پتانسیل این بخش در کشور موثر است، به شرط اینکه با توجه به تحریم های موجود، در موضوع صادرات محدودیت های داخلی ایجاد نشود. در واقع ایجاد محدودیت برای صادرات اتفاق خوبی نبوده و تبعات منفی زیادی به همراه دارد.

به گفته رضا اشرف سمنانی، مشاور هلدینگ میدکو، صادرت محصولات فولادی نیاز به آسیب شناسی و زیرساخت دارد. به منظور صادرات محصولات فولادی بهتر است از انتقال مواد خام معدنی پرهیز شده و سنگ آهن فرآوری شود. این امر ضمن به وجود آوردن ارزش افزوده بیشتر، اشتغال زایی هم ایجاد خواهد کرد. در کنار این موارد، باید مسئله برندینگ، ثبات کیفیت کالا در بازارهای بین المللی و حفظ این بازار مورد توجه قرار گیرد.

تولید فولاد ایران در سال گذشته نسبت به سال 1398، رشد 11 درصدی داشته و این میزان تولید معادل 30 میلیون و 200 هزار تن اعلام شد. بیشترین نرخ رشد تولید سال 1399 در محصولات نوردی به ویژه میلگرد بود. سال قبل تولید میلگرد در کشور 15 درصد نسبت به سال 1398 افزایش پیدا کرد و به 9/5 میلیون تن رسید. به علاوه بیلت و بلوم در سال 1399 نسبت به 1398، رشد 12 درصدی داشت. اسلب هم رشد 10 درصدی را در زمان ذکر شده تجربه کرد.

پیشرفت در تولید فولاد با وجود تحریم ها

بنا بر اعلام جعفر سرقینی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشور تا سال 1404 در تولید فولاد به ظرفیت 55 میلیون تن در سال خواهد رسید. سال 1391 وضعیت تولید زنجیره فولاد کشور 123 میلیون تن بود. این میزان تولید با وجود تحریم ها از سال 1391 تا 1399 معادل 230 میلیون تن افزایش پیدا کرد.

سال 2019 میلادی رشد متوسط تولید فولاد جهان در حدود 3/5 درصد بود ولی ایران با رشد 6/5 درصدی بالاترین رشد را کسب کرد. کشور در افق 1404 تولید 55 میلیون تن فولاد خام را در نظر دارد.

به گفته سرقینی با وجود تحریم در سه ماهه نخست سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال 1398، میزان رشد در تولید آلومینیوم 50 درصد و فولاد 8 درصد بود. همچنین ایران در حال حاضر در برخی از دانش ها به خود کفایی رسیده که یکی از این دانش ها پلی، یکی از روش های تولید آهن سنگین، است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− هفت = 0