در رویداد با اهمیت تجلی مطرح شد:

تامین ذغال سنگ تا ساخت یک میلیون مسکن توسط تجلی

تجلی می تواند در مگاپروژه هایی همچون نهضت ملی مسکن ورود  و نیاز بازار ذغال سنگ کشور را تامین کند.

دیروز دوشنبه (9 خرداد)، رویداد با اهمیت شرکت تجلی با همکاری بورس 24، برگزار شد.

این رویداد که به صورت زنده از از پایگاه خبری، صفحه اینیستاگرام و یوتیوب بورس 24 پخش شد از برنامه ها، روند سرمایه گذاری این شرکت سخن گفته و میزبان میثم فدایی مدیرعامل فرابورس، اصحاب رسانه، فعالان بازار سرمایه و سهامدران این شرکت بود.

در ابتدای این برنامه حقیقی از تحلیلگران بورس 24 در خصوص شرکت پروژه محور تجلی گفت: این شرکت  رکورد بالاترین میزان ثبت افزایش سرمایه در بورس کشور را ثبت کرده است.

بررسی پرتفوی

همچنین این افزایش سرمایه  معادل 620 هزار درصد از محل آورده مطالبات نقدی به شمار می رود.

از سویی دیگر دارایی محور بودن در معرفی این شرکت صحیح نیست و بهتر است پرتفوی ان را بررسی کرد.

همچنین در این شرکت 5.726 میلیارد تومان سرمایه گذاری شد و 58.25 درصد شرکت های بورسی در تجلی سرمایه گذاری داشته اند.

البته در 41.75 درصد سهام  تجلی نیز  شرکت های غیر بورسی حضور دارند.

این کارشناس بازا رسرمایه عنوان کرد: شرکت تجلی پروژه های مطلوبی دارد که در مراحل اولیه اجرا است و 6 هزار میلیارد تومان به ارزش دفتری سرمایه گذاری غبر بورسی شرکت  تجلی افزوده خواهد شد.

همچنین ارزش سرمایه گذاری شرکت های غیر بورسی در تجلی 8 هزار و 300 میلیارد تومان به شمار می رود.

از سویی دیگر انتظار می رود این شرکت در سال آینده از محل سود تقسیمی، درآمد خوبی شناسایی کند.

پیش بینی می شود؛ تجلی در پایان سالجاری معادل 200 میلیارد تومان هم سود نقدی کسب کند.

رویکرد ضد تورمی

در ادامه احمدرضا معروفی مدیر سرمایه گذاری نوآور امین در نشست رویداد با اهمیت تجلی اعلام کرد: تاسیس و فعالیت  تجلی مطلوب بوده رویکرد ضد تورمی دارد به طوری که سرمایه گذاری در طرح های این شرکت  باعث کنترل تورم می شود.

البته مهم است؛ سهامداران به محرک های اصلی بازار توجه کنند و در تجلی این محرک ها نرخ شمش، هزینه کار و برق، هزینه استخراج و… محسوب می شود.

از سویی دیگر، محیطی که تجلی در آن سرمایه گذاری می کند با مسایل بین الملی سرکار داشته و نیاز به رصد مداوم  دارد.

همچنین در تجلی طراحی اقتصادی، مهم ارزیابی می شود و در این سرمایه گذاری باید نگاهی چند بعدی داشته و دید بلندمدت  در این سرمایه گذاری باید بیشتر از نگاه امروز و بررسی امروز باشد.

هدایت طرح به نفر

مدیر سرمایه گذاری نوآوران امین تاکید کرد:تکلیف انضباط اقتصادی در یک  شرکت سرمایه گذاری موضوع بحرانی است. از این رو تجربه تجلی در به ثمر رساندن پروژه ها مطلوب ارزیابی می شود زیرا ساختار کنترلی مناسب دارد.

همچنین سرمایه گذاری در تجلی مبتنی بر گراف های مالی بوده و با سطح استراتژی ها با سطح مدیریت گره خورده است.

ساختار کنترل در یک شرکت مانند تجلی باید به نفر هدایت و تا این اندازه خرد و کوچک شود.

از سویی دیگر سیاست های تجلی در سهم باید به صورت اورگانیک و جلوگیری از دستکاری های قیمت باشد.

یادآور می شود؛ نحوه برنامه ریزی در این شرکت با کمک از ابزارهای فناوری های اطلاعات بوده و  حدود 20 شرکت  در تجلی حضور دارند که پایش آنها بسیار حساس و مهم است و قطعا تجلی با این موضوع که اکنون پاشنه آشیل است؛ آشنایی دارد.

این شرکت نهاده به نهاده، پروژه به پروژه در ساختار مالی خود مندرج  می کند و رصد دارد و منشور در شرکت های پروزه محور باید مبنتی بر آینده باشد.

اتصال تولید به مواد اولیه

در ادامه این نشست علی اکبری مدیرعامل شرکت تجلی گفت: یکی از مزیت های این شرکت در خصوص طرح های معدنی این است که یک شرکت نورد یا فولاد سازی در قسمتی از کشور احداث شود که به مواد اولیه وصل است.

اتصال معدن با مواد اولیه یک مزیت و ارزش  به شمار می رود که این در تجلی اجرایی و اخذ شده است.

همچنین یکی از مزیت ها در شرکت های پروژه محور، حضور و سرمایه گذاری در تمامی صنایع و مشارکت در طرح های مختلف بوده  به طوری که می تواند اخذ سود مناسب هم داشته باشد.

سهم هیجانی

بنابراین ارزش شرکت تجلی و شرکت های پروژه محور، هیجانی بودن سهم است و هر شخصی بر اساس علم و دانش خود می تواند سودی را متصور و اخذ کند.

از سویی دیگر ارزش سهم در شرکت های سرمایه گذاری روند معمولی دارد ولی این روند در شرکت تجلی دارای روند مشخص و ثابت نبوده و ارزشی بر اساس سلایق گوناگون ایجاد می کند.

از آنجایی که پروژه های تجلی همواره در حال رشد بوده بنابراین دارای تغییر و جذابیت متفاوت است و می تواند برای هر سهامداری مطلوب به شمار رود.

علی اکبری در این نشست که با حضور سهامدان تجلی برگزار شد اعلام کرد: تجلی 2 پروژه مطالعاتی نیز دارد که به موضوعاتی همچون تولید الکترود گرافی، تیرآهن بال پهن  مرتبط می شود.

در این موضوع با بعضی از شرکت ها مذاکره شده و مطالعات بازار داخلی و خارجی آن در حال بررسی قرار دارد و از آنجایی که تجلی در زمینه معادن فعالیت داشته، شرکت به نحوی هدایت شده که پرتفوی آن به سمت صنایع معدنی بوده و سنگین تر است .

ادامه روند استخراج ذغال سنگ

در رویداد از سوی سهامداران به  موضوع سرمایه گذاری تجلی در بخش ذغال سنگ نیز  اشاره شد اینکه چرا به جای سرمایه گذاری در ذغال سنگ به سمت فلزات جدید مانند لیتیوم  ورود پیدا نمی کنید؟

پاسخ مدیران این بود:

ایران در بحث ذغال سنگ بسیار کمبود داشته و از آنجایی که مصرف داخلی زیاد و محصول داخلی کیفیت بسیار پایینی دارد، بنابراین نیاز داخلی مرتفع نمی شود.

همچنین نیاز کشور معادل 5.5  میلیون تن در سال بوده و تولید داخلی 1.700 تن به شمار می رود.

از سویی دیگر قیمت هر تن ذغال سنگ 500 دلار و زمانی که به دست مصرف کننده برسد 700 دلار می شود.

این شرکت در بحث صنایع معدنی، رویکرد استراتژیک دارد.

تجربه بد به خوب

در ادامه نشست رویداد بااهمیت تجلی، فدایی مدیرعامل فرا بورس نیز در خصوص جایگاه شرکت های پروژه محور و تاثیر تجلی در بازار سرمایه گفت:  پیش از تاسیس این شرکت، تجربه بدی در خصوص صندوق های پروژه ای بود که این مهم توسط تجلی مرتفع شد.

همچنین دغدغه بازار سرمایه در خصوص شرکت های پروژه محور ساده سازی و ایجاد ساختار تازه مالی برای تامین مالی پروژه ها بود.

تجلی در این 2 موضوع توانست ساختار را ساده کرده و موفق و چابک عمل کند.

از سویی دیگر در زمان پذیره نویسی و گشایش این صندوق، در روز اول 189 هزار نفر  به این سهم ورود کردند.

بعد از موفقیت های تجلی، شرکت های بزرگ درخواست تاسیس شرکت های پروژه محور در صنایع معدنی را به سازمان ارائه دادند.

معادن آذربایجان

در ادامه یکی از سهامداران در خصوص مکان سرمایه گذار در مرکز کشور پرسش داشت به طوری که از سوی هیات مدیره پاسخ داده شد: این شرکت در مناطق مختلف سرمایه گذاری دارد و با نگاه میزان تولید، کاهش هزینه و دسترسی به  راه های حمل و نقلی ورود پیدا می کند.

تجلی 3 معدن سیلیس را در منطقه آذربایجان دارد  و تاکید بر این مواد در منطقه مرکز استان همدان نیست.

سوال دیگر سهامداران در خصوص  حرکت تجلی به سمت صنایع معدنی  به طور مکرر تکرار به طوری که از سوی مدیران پاسخ داده شد: تجلی با 15 شرکت معدنی همکاری داشته و درصدد است تا طرح های خود ا این شرکت ها را به سرانجام برساند.

ورود به ساخت ماشین آلات و تجهیزات

سهامداران  در خصوص ورود به تامین و ساخت ماشین آلات  پرسش کردند که در این زمینه به سهامداری شرکت تولید و ساخت ماشین آلات  توسط تجلی اشاره شد به طوری که این شرکت 20 درصد سهامدار  بود و تمایل دارد تادر برنامه های آتی به خرید ماشین آلات  معدنی و ساخت ان نیز اقدام و مشارکت کند.

یک طرح فرا ملی

در پایان این رویداد به اهمیت شرکت های پروژه محور در طرح های بزرگ بین المللی و موفقیت آنها اشاره شد.

تونل زیر دریایی مانش یکی از طرح هایی بود که توسط شرکت های سرمایه گذاری پروژه محور اجرایی شد به طوری که بزرگترین طرح قرن 20 و از عجایب روزگار به شمار می رود.

مطالعه اولیه این طرح در سال 1802 و در زمان ناپلئون مورد بررسی قرار گرفت و برآورد اولیه اجرایی آن 6.2 میلیارد پوند و هزینه های اش به 9 میلیارد پوند رسید.

تامین مالی این طرح از طریق یک شرکت سهامی عام و شرکت سرمایه گذاری پروژه محور  انجام گرفت و 550 میلیون سهم به مردم عرضه و قیمت هر سهم در عرضه اولیه 3 و نیم پوند بود.

سود سالیانه این سهم در سال 2016 به 200 میلیون یورو رسید و قیمت هر سهم نیز 10 یورو شد.

ورود به نهضت ملی مسکن

این نمونه نشان از جایگاه شرکت هایی همچون تجلی در مگاطرح ها دارد که در ایران طرح نهضت ملی مسکن یکی از آنها به شمار می رود.

دولت و بانک ها، توان و بودجه اجرای چنین طرحی نداشته و نمی تواند یک میلیون مسکن بسازد .

در این طرح، جایگاه و عملکرد شرکت های پروژه محور به خوبی دیده می شود.

بر اساس آمارهای اخذ شده بورس نژک معادل 51.3 میلیارد دلار در این زمینه تامین مالی کرده  و بورس تهران تنها سهمی معادل  1.3 میلیارد دلار به خود اختصاص داده است.

بنابراین ورود به حمایت  از شرکت های پروژه محور در انجام چنین طرح های بزرگی همچون نهضت ملی مسکن الزامی به شمار می رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ هفت = 8