حجم معاملات هفتگی مس در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در شرایطی که این فلز سرخ متاثر از سیگنال‌های قیمتی جهانی که به نسبت در اوج قیمتی خود به سر می‌برد به یک رکورد معنی‌دار رسید.

به گزارش دنیای معدن، احتمال افزایش بیشتر نرخ کاتد مس در بازار داخل با توجه به ثبت رکوردهای جدید قیمتی برای این فلز در بازار جهانی باعث سوق خریداران به معاملات هفته گذشته شد. هرچند که در شرایط کنونی تردیدهای جدی نسبت به استمرار این افزایش نرخ در بازار جهانی در کوتاه‌مدت به وجود آمده است.

ثبت رکوردهای جدید قیمتی برای کاتد مس در بازار فیزیکی بورس کالای ایران اتفاقی بود که ظرف هفته‌های گذشته و همزمان با رشد بهای مس در بازارهای جهانی رقم خورد؛ این در حالی بود که در همین بازه زمانی نرخ ارز آزاد و نیمایی در بازار داخل رو به کاهش گذاشته بود و انتظار می‌رفت که سقوط محسوس نرخ ارز بتواند بهای بسیاری از کامودیتی‌ها از جمله مس را در بازار داخل کاهشی کند. اما استمرار روند رو به رشد قیمتی مس در بازارهای جهانی باعث شد تا سیگنال منفی نرخ ارز نتواند اثرگذاری چندانی بر رشد قیمت پایه این محصول در بازار داخل داشته باشد. در هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت بهای پایه کاتد مس در بازار فیزیکی بورس کالای ایران به نرخ ۲۲۰ هزار و ۶۹۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که این رقم بیشترین قیمت پایه و معامله این محصول در این بازار بوده است.

این رشد نرخ پایه و ثبت رکورد جدید قیمتی برای کاتد مس باعث شد تا از حجم تقاضا برای خرید این محصول از بازار فیزیکی بورس کالا در هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت کاسته شود و تنها هزار تن محصول در این بازار مورد داد و ستد قرار گرفت که این رقم کمترین نرخ معامله مس از این بازار پس از هفته ابتدایی بازگشایی بازار در سال ۱۴۰۰ بود. قیمت پایه کاتد مس در بورس کالای ایران در هفته گذشته (منتهی به ۲۴ اردیبهشت) افتی ۲/ ۱ درصدی داشت؛ این کاهش نرخ در شرایطی که روند رو به رشد قیمت‌ها در بازار جهانی ادامه داشت، از ریزش بهای ارز نیمایی سیگنال گرفت و به استقبال گسترده خریداران از عرضه هفته قبل منجر شد. میزان تقاضای ثبت شده برای خرید کاتد مس از بازار فیزیکی بورس کالا به بیشترین رقم پس از تیر ماه سال گذشته رسید. سیگنال‌های افزایشی به وجود آمده در این بازار متاثر از افزایشی شدن نرخ ارز در بازار داخل ظرف هفته گذشته و عبور مس از سد ۱۰ هزار دلاری و مقاومت این فلز در این کانال قیمتی مهم‌ترین دلایل رشد تقاضا برای خرید مس در معاملات هفته قبل بود.

از روز ۱۶ اردیبهشت (۶ مه) بهای کاتد مس در بورس فلزات لندن از کانال ۱۰ هزار دلاری عبور کرد و در این هفته شاهد استمرار این کانال قیمتی برای این فلز سرخ در بازارهای جهانی بودیم. این روند به رو رشد قیمت جهانی کاتد مس سیگنالی افزایشی برای قیمت پایه این فلز در عرضه‌های آینده در بورس کالای ایران بود و باعث افزایش تمایل متقاضیان برای خرید مواد اولیه در معاملات هفته قبل شد. در هفته گذشته بالغ بر ۶ هزار تن کاتد مس از رینگ معاملاتی بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفت که رقم بیشترین حجم معامله هفتگی این محصول در این بازار بوده است. برآورد افزایش تقاضا برای مس در بازارهای جهانی با حرکت دنیا به سمت افزایش استفاده از انرژی‌های پاک، احتمال ایجاد سوپر چرخه کالایی در بازارهای جهانی در شرایطی که دنیا در لبه تیغ افزایش تورم جهانی ناشی از تزریق نقدینگی توسط بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا قرار داد و عدم اکتشاف ذخایر جدید معدنی برای مس متناسب با رشد تقاضا برای این فلز باعث شده تا اغلب برآوردهای بین‌المللی به آینده این فلز در میان و بلندمدت مثبت باشند. با این وجود برخی تحلیلگران همچنان این رشد قیمتی به وجود آمده در نرخ مس را بی‌ثبات دانسته و نسبت به ریزش آن هشدار می‌دهند. این دوگانگی در برآورد نوسان قیمتی در بازار جهانی در شرایطی که روند نوسان نرخ ارز در کشور نیز چندان قابل پیش‌بینی نیست می‌تواند به سردرگمی خریداران در بورس کالای ایران در هفته‌های آینده بینجامد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − چهار =