شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سال 1400 را با رکوردهای پی در پی در تولید به پایان رساند. رکوردهایی که در شرایط بحرانی کمبود برق و گاز به ثبت رسید و می تواند حاکی از توان فنی و تلاش این پرسنل باشد که چندین پیام مهم را در خود جای داده است.

به گزارش دنیای معدن، عملکرد گل گهر نشان می دهد 85  رکورد در این مجموعه به ثبت رسیده که در بخش ها کمی و کیفی بودند. در واقع ۲۴ رکورد روزانه، ۲۶ عدد رکورد کمی و ۲۶ رکورد کیفیِ ماه، جزو این رکوردها بوده است. هم‌چنین ۹ رکورد کمی سالانه در سال ۱۴۰۰ ثبت شده است.

این رکوردهای سالانه شامل رکورد مجموع تولید کنسانتره و گندله مجتمع با تناژ 28،758،974، رکورد مجموع تولید کنسانتره با تناژ ۱۶۴۵۰۳۶۲، رکورد مجموع تولید گندله با تناژ 12،308،613 بوده است. هم‌ چنین ثبت رکورد تولیدِ سال خط ۴ کنستانتره با تناژ ۲۵۸۸۸۶۴، رکورد تولید سال خطوط ۵و۶و۷ کنستانتره با تناژ ۶۷۷۲۰۱۶، رکورد تولید سال کارخانه فرآوری غبار با تناژ ۱۰۱۹۰۰۱، رکورد تولید سال کارخانه هماتیت با تناژ ۹۵۳۵۱۹، رکورد تولید سال کارخانه گندله ‌سازی یک با تناژ 6،107،846 و رکورد تولید سال کارخانه گندله ‌سازی دو با تناژ 6،200،767  جزو این رکوردها بوده است.

اولین موضوع آن است که گل گهر با ثبت این رکورد ها در تلاش است تا سهم خود در زنجیره ارزش فولاد به ویژه در بخش مواد اولیه را بیشتر کرده و این می تواند رقبای دیگر را به حاشیه رانده و شرایط «کگل» در سال جاری را ارتقا دهد.

موضوع دیگر آن است که با افزایش تولید مواد اولیه ، حضور گل گهر در بخش فولاد بیش از گذشته تقویت کند و برنامه در این بخش را بدون نگرانی از تامین مواد اولیه جلو ببرد. بدون شک یکی از مزیت های تکمیل زنجیره ارزش برای معدنی ها آن است که نگرانی کمتری در ارتباط با تامین مواد اولیه خواهند داشت.

گل گهر با دسترسی آسان به مواد اولیه می تواند توسعه در بخش فولاد خود را افزایش دهد. این موضوع به طور مستقیم بر درآمدزایی مجموعه اثر گذار خواهد بود و با افزایش درآمدهای صادراتی، گل گهر می تواند توسعه در بالا دست را با سرعت بیشتری پیش ببرد.

البته این افزایش درآمد می تواند حضور گل گهر در پروژه های زیرساختی مثل تامین برق و گاز، آب را پررنگ تر کند. به هر حال حضور گل گهر در ابر پروژه انتقال آب نشان داد این مجموعه توانایی های بسیاری دارد که می تواند بر اساس آن سهم ویژه ای از زنجیره ارزش فولاد را به خود اختصاص دهد.

اما نکته مهم دیگری که در این آمارها نهفته است، نقش آفرینی گل گهر در حل یک بحران مهم برای فولادی ها در صورت ادامه دار شدن این رکورد زنی ها در سال 1401 خواهد بود.

 

از سوی دیگر ادامه این رکورد زنی های می تواند نقش گل گهر در حل بحران مواد اولیه برای فولادی ها را پررنگ کند و به نوعی شاه کلید حل آن شود.

اما بررسی دقیق تر این آمار موضوعی دیگر را در دل خود جای داده است. ۲۶ عدد رکورد کمی و ۲۶ رکورد کیفی  جزو اتفاقات مهم سال گذشته گل گهر بوده است. این تساوی به خوبی نشان می دهد که افزایش کیفیت پا به پای تولید در حال ارتقا است. یعنی گل گهر تنها به افزایش وزنی تولید اکتفا نکرده و در کنار آن به دنبال افزایش کیفیت تولید محصولات خود است. این نکته نشان می دهد واحد تحقیق و توسعه «کگل» در کنار بخش تولید به صورت هدف گذاری شده در حال فعالیت است تا تولیدی به روز و مطابق با استاندرادهای جهانی در این مجموعه به وقوع بپیوندند.

همچنین از موارد دیگری که می توان به آن اشاره داشت موضوع افزایش تولید گندله است، محصولی که ماده اولیه آهن اسفنجی محسوب می شود و می تواند تولید در این بخش را افزایش دهد. درواقع این موضوع می تواند در تامین نیاز واحدهای القایی به آهن اسفنجی که در سال گذشته مسئله ساز شد کمک کند. درواقع گل گهر می تواند در حل این موضوع نقشی فرعی اما اثر گذار داشته باشد.

در نهایت ثبت این رکوردها نشان می دهد گل گهر برنامه ریزی دقیقی برای تصاحب بیشتر بازار در دستور کار قرار داده تا علاوه بر کنار زدن رقبای خود از بازار کرمان را به استانی اثر گذار در صنعت فولاد تبدیل کند.درواقع گل گهر در همین مسیری که قرار دارد می تواند به آسانی شعار سال را محقق کند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = چهارده