عمده دارایی‌های این شرکت به صنایع معدنی و فلزی اختصاص یافته و رشد درآمدی شرکت‌های فعال در این صنایع موجب افزایش چشمگیر سود شرکت شده است.

، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با سرمایه ۱۹ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومانی، ارزش بازار ۱۳۶ هزار میلیارد تومانی را دارد و در حالی سال مالی منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۱ خود را به پایان رسانده که پیش‌بینی‌ها حاکی از تحقق ۱۲۰ تومان سود خالص به ازای هر سهم است. سود هر سهم محقق شده در سال مالی ۱۴۰۰ با لحاظ سرمایه جدید که به تازگی به ثبت رسیده، ۷۲ تومان بود.

عمده دارایی‌های شرکت به صنایع معدنی و فلزی اختصاص یافته و رشد درآمدی شرکت‌های فعال در این صنایع موجب افزایش چشمگیر سود شرکت شده است. برخی از مهمترین سرمایه‌گذاری‌های این شرکت بدین شرح است:

  • مالکیت ۲۳ درصدی شرکت گل گهر (کگل) با بهای تمام شده ۶۸۸ ریالی به ازای هر سهم.
  • مالکیت ۱۷ درصدی شرکت چادرملو (کچاد) با بهای تمام شده ۴۳۳ ریالی به ازای هر سهم.
  • مالکیت ۱۹ درصدی شرکت گهرزمین (کگهر) با بهای تمام شده ۱۷۹۴ ریالی به ازای هر سهم.
  • مالکیت ۱۷ درصدی شرکت فولاد خراسان (فخاس) با بهای تمام شده ۱۲۸۶ ریالی به ازای هر سهم.
  • مالکیت ۸۲ درصدی شرکت مواد اولیه فولاد صبانور (کنور) با بهای تمام شده ۱۱۴۲ ریالی به ازای هر سهم.

و مالکیت شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، فولاد امیرکبیر کاشان، ملی صنایع مس ایران، توسعه آهن و فولاد گل گهر، گهرانرژی سیرجان، کک طبس و… را باید به لیست بلندبالا و پر و پیمان «ومعادن» اضافه کرد؛ لیستی که شامل صنایع مختلف از معدنی و فولادی تا حمل‌ونقل و انرژی و اکتشاف می‌شود و به نوعی تلاش مدیریت شرکت بر آن بوده تا با سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف، چالش‌هایی نظیر هزینه بالای حمل‌ونقل، قطعی برق و گاز و محدودیت‌های حاکم بر فعالیت‌های اکتشافی را تا حد امکان برطرف سازد.

با توجه به رشد سودآوری اغلب شرکت‌های حاضر در پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت و همچنین، پیش‌بینی تقسیم سود بالا در مجامع این شرکت‌ها، انتظار می‌رود درآمد سود سهام در صورت‌های مالی پایان‌دوره رقمی به مراتب بیشتر از سال گذشته باشد؛ همان اتفاقی که در صورت‌های مالی دوره ۹ ماهه رخ‌نمایی کرد و برخلاف دوره مشابه سال‌های قبل، شاهد افزایش جالب توجه در درآمد سود سهام بودیم.

نکته قابل توجه، اجرای پروژه فولاد آرتاویل، فولاد کردستان، پهنه سنگ آهن فولاد صبانور، فولاد اقلید و پروژه‌های تجلی است که هریک از این پروژه‌ها ارزش بالایی برای «ومعادن» به همراه دارند و سودآوری این طرح‌ها در سال‌های آتی در عملکرد شرکت نمایان خواهد شد.

از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت سهام شرکت‌های زیرمجموعه حاضر در بازار سرمایه طی مدت اخیر، خالص ارزش دارایی‌های (NAV) «ومعادن» بیش از پیش افزایش یافته و با توجه به قیمت ۷۰۰ تومانی هر سهم، در حال حاضر در سطح ۶۰ درصد از NAV خود معامله می‌شود. در حال حاضر این سهم با P/E کمتر از ۱۰، قابلیت رشد بهتری نسبت به گروه خود با P/E بیش از ۱۳ دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار + = 10