«محسن نادری» مدیرعامل شرکت مدیریت بین المللی همراه، جاده، ریل، دریا (هیمکو) معتقد است که با توجه به ظرفیت صنعت فولاد باید زیرساخت‌های بندری نیز توسعه پیدا کند و امروز شرکت هیمکو با حضور بزرگان معدن به دنبال تحقق این موضوع است.

به گزارش می‌متالز، در ادامه مشروح گفت و گوی خبرنگار می‌متالز با مهندس «محسن نادری» مدیرعامل شرکت مدیریت بین المللی همراه، جاده، ریل، دریا (هیمکو) را می‌خوانید:

آقای مهندس در ابتدا کمی درباره فعالیت شرکت هیمکو (مدیریت بین‌المللی همراه، جاده ریل دریا) توضیح دهید.

مهندس نادری: شرکت هیمکو کنسرسیومی از شرکت‌های بزرگ معدنی و سرمایه گذاری همچون چادرملو، گل گهر، گهرزمین، سرمایه گذاری امید، تجلی است که با هدف ایجاد یک انبار مکانیزه و اسکله مکانیزه مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی و اتصال ریل جمهوری اسلامی به دریا جهت صادرات و واردات مواد فله معدنی تشکیل شد؛ در واقع با توجه به اهمیت این زیرساخت‌ها برای سهامداران و همین طور حوزه معدن و صنایع معدنی کشور و با عنایت به اینکه بندر شهید رجایی دارای این زیرساخت نیست ایجاد این شرکت در دستور کار قرار گرفت.

یکی از اصلی‌ترین وظایف شرکت هیمکو اجرای این پروژه، بهره برداری و تحویل به سازمان بنادر است که در قرارداد ۳۳ ساله از پایان سال ۹۸ کار خود را آغاز کرده و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود و در صورت فراهم بودن همه شرایط، پیش بینی می‌شود با تکمیل مطالعات و اخذ مجوز ها، کار اجرایی اصلی در ابتدای آذر آغاز خواهد شد.

میزان پیشرفت فیزیکی پروژه در حال حاضر چه میزان است؟

مهندس نادری: در حال حاضر حدود ۵ درصد پیشرفت دارد به این معنا که تقریبا تمام مطالعات مورد نیاز در حوزه‌های تخصصی در حوزه دریا تکمیل شده است. این موارد در قالب طرح جامع تدوین شده و با طرح جامع سازمان بنادر یکپارچه و به سندی تبدیل شده است که قابل اجرا است.

مساحت این پروژه و ظرفیتی که برای آن پیش بینی شده است، چقدر است؟

مهندس نادری: زمینی که از سازمان بنادر برای اجاره این پروژه اجاره شده است در مقیاس ۱۸۰ هکتار است که ظرفیت ۵۰ میلیون تن فعالیت مواد معدنی فله را در اختیار دارد. در فاز یک این پروژه ۱۰ میلیون تن مواد معدنی فله را پشتیبانی می‌کند که برابر با نیاز فعلی بازار است و معادل تراکنش باری گروه‌های سرمایه‌گذار در بندر شهید رجایی است. در مرحله بعدی حدود ۱۵ میلیون تن و در فاز سوم ۲۵ میلیون تن اضافه خواهد شد و در مجموعه یک پست اسکله در فاز اول، ۲ پست در فاز دوم و ۴ پست در فاز سوم خواهیم داشت.

قابلیت پهلوگیری کشتی‌ها در این بندر سنجیده شد است؟

مهندس نادری: با اجرای این طرح شرایط برای پهلوگیری کشتی تا ظرفیت ۱۵۰ هزار تنی فراهم می‌شود و بیشتر از این میزان به دلیل لای روبی‌های سنگین، احداث مقرون به صرفه نخواهد بود و البته تا همین میزان نیاز فعلی کشور را برطرف می‌کند، اما با توجه به اینکه حوزه معادن یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور در نظر گرفته شده و طرح‌های فولادی زیادی در دست اجرا است و ممکن است در سال‌های آینده شاهد واردات مواد اولیه باشیم، باعث می‌شود تا بندر‌های مختلفی را در حوزه مواد فله معدنی ایجاد کنیم که این بندر یکی از آن‌ها است.

البته این توضیح را اضافه کنم ما در بندرعباس، بندر بارکو با ظرفیت تراکنش ۵ میلیون تنی را داریم. اما در مقیاس بزرگ این کار انجام نشده و بندر شهید رجایی از این موضوع محروم است.

نکته مهمی دیگری که در خصوص این پروژه وجود دارد این است که پروژه مذکور جزو پروژه‌های سبز و با نگاه مثبت به محیط زیست است و زمین‌های موجود در این حوزه را در فضا‌هایی برده ایم که پیش‌تر در آن‌ها اقداماتی انجام گرفته است. به علاوه ایجاد چنین اسکله‌ای در بندر شهید رجایی که دارای نوار‌های نقاله سرپوشیده است از گرد و غبار جلوگیری می‌کند و پرتی حدود ۵ درصدی را کاهش می‌دهد و برای صاحب کالا مقرون به صرفه است. همچنین انتقال مواد فله به بندرشهید رجایی اصلاح و بر پایه ریل منتقل می‌شود در نتیجه فشار به جاده‌های استان کم می‌شود که در بحث ایمنی نیز موثر است.

این طرح چه تاثیری در توسعه منطقه و استان محل پروژه دارد؟

مهندس نادری: بدون شک اولویت ما استفاده از ظرفیت‌های موجود در منطقه است که قطعا تاثیرات مثبت، مهم و قابل توجهی در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی منطقه و استان خواهد داشت. در واقع ما به شرکت‌ها اعلام می‌کنیم که در دوره ساخت و بهره برداری در حد امکان از متخصصان محلی استفاده شود. همچنین ما در پارک علم و فناوری استان هرمزگان دفتری در حال راه اندازی داریم که بتوانیم دانش فنی این کار را منتقل و تمام گروه‌ها و شرکت‌های معدنی از متخصصان استان استفاده کنند. بزرگ ترین خدمات این است که دانش را منتقل و آموزش دهیم. در واقع سیاست‌های ما در راستای منافع سهامداران و کشور است که در نهایت نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.

سود این پروژه برای سهامداران و نتیجه آن برای ذینفعان چه خواهد بود؟

مهندس نادری: عمدتا در این دست پروژه‌های زیرساختی، سودآوری ناشی از اجرای طرح در حوزه‌های مختلف و در کل زنجیره مورد توجه قرار می‌گیرد. این نکته را باید توجه داشت که تامین و ساخت زیرساخت، هزینه‌ای است که دولت باید پرداخت کند، اما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد مجموعه‌های بزرگ معدنی به کمک دولت آمده اند. بدون شک در زنجیره تولید شرکت‌های سهامدار و دیگران نیز نفع خود را از این تجهیزات می‌برند که تجهیزی پیشرفته است و می‌تواند قوه‌ای برای تقویت صنایع معدنی و فلزی ایران باشد و گروه‌ها با توجه به منافع حاصل از آن، اقدام به اجرای آن کرده‌اند. اگر امروز یک شرکت فولادی بخواهد مواد اولیه وارد کند محدودیت‌های بسیاری وجود دارد و باید با امکانات سنتی این کار انجام شود. به اعتقاد ما با توجه به ظرفیت فولاد ایران باید بنادر بیشتری ساخته و زیرساخت ریلی بیشتری ایجاد شود و برای این امر نیاز است با سازمان‌های مربوطه برنامه ریزی دقیقی صورت بگیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× نُه = 45