شرکت تجلی به همراه چند شرکت دیگر و با تشکیل کنسرسیومی، پروژه معدن مس جانجا را عهده دار شدند تا بهره برداری از ظرفیت های معدنی کشور افزایش پیدا کند. این شرکت که زمان زیادی از تاسیس آن نمی گذرد، با تدابیر کارشناسی توانسته حضور خود در بخش معدن را پررنگ کند.

 “تجلی” که یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت توسعه سرمایه گذاری معادن و فلزات است، با رویکردی جدید وارد پروژه های معدنی شده تا علاوه بر توسعه هرچه بیشتر، نقش سهامداران در پروژه های معدنی را بیش از گذشته کند.

در نتیجه این دیدگاه “تجلی” همچون “ومعادن” به سراغ حوزه هایی می رود که توجیه اقتصادی بیشتری به همراه دارد و تقاضا در بازارهای جهانی برای آن بیشتر است.

این اتفاق علاوه بر آنکه در آمدهای شرکت را افزایش می دهد، منجر به افزایش تمایل سهامداران نیز خواهد شد. اما حضور در “معدن مس جانجا” نتایجی برای “تجلی” و سهامدارانش به همراه دارد.

البته قبل از این موضوع باید به این نکته اشاره داشت، حضور بخش خصوصی توانمند با پشتوانه خوب سهامداران می تواند به توسعه بخش معدن سرعت ببخشد. بخش خصوصی با سرمایه در اختیار می تواند در کنار دولت، توسعه در مناطق دست نخورده معدنی را محقق کند.

ذخیره معدن مس جانجا نزدیک به یک میلیارد تن برآورد شده که توجیه اقتصادی آن را به ویژه با رصد شرایط جهانی افزایش می دهد. بازار جهانی مس در دو سال گذشته روند صعودی خود را حفظ کرده و پیش بینی می شود این شرایط در سال های پیش رو نیز ادامه دار باشد.

“تجلی” نیز با بررسی این شرایط وارد حوزه مس شد. درواقع اهمیت این برنامه خود را با نگاهی به بازارهای جهانی نشان می دهد.

افزایش قیمت جهانی مس، می تواند توجیه فعالیت در این حوزه را افزایش دهد. از سویی دیگر در چنین شرایطی که تقاضا رو به افزایش است، “تجلی” می تواند حضور در بازارهای جهانی را تقویت کند.

از سویی دیگر بهره برداری از این ذخیره و توسعه آن مبنی بر افزایش توان فنی و مالی این شرکت خواهد بود و آغازی برای تشکیل کنسرسیوم های بین المللی.

درواقع حضور “تجلی” در این پروژه می تواند جایگاه این شرکت در بخش معدن را تغییر داده و در مدتی کوتاه از تاسیس آن، تجلی را به یکی از مهمترین شرکت های معدنی پروژه محور تبدیل کند. پروژه محور بودن این شرکت باعث شده تا تنها به سراغ پروژه هایی بروند که آینده خوبی را در اختیار دارند.

پیش بینی ها حاکی از آن است که معدن مس و طلای جانجا با سرمایه ای بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال طی ۴ سال آینده با تمام ظرفیت وارد مدار شود، در چنین شرایطی تجلی می تواند درایجاد صنایع پایین دستی نیز ورود کرده و دامنه فعالیت های خود را افزایش دهد.

اما اگر از زاویه سهامداران به این معدن نگاه کنیم خواهیم دید شرایط جهانی فلز سرخ، بازی را به نفع سهامداران تمام خواهد کرد. با رشد تقاضا و افزایش قیمت های جهانی ، درآمد این کنسرسیوم افزایش خواهد یافت و در این صورت است که سود سهام “تجلی” نیز افزایشی خواهد شد. البته این سیاستی است که “تجلی” برای سهامداران خود در تمامی پروژه ها در نظر گرفته است اما با توجه به این که این معدن جزو معادن در کلاس جهانی است می تواند از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

اما در بعد ملی نیز “تجلی” می تواند بازیگر خوبی در اشتغال آفرینی بخش معدن باشد. بهره برداری از این معدن و به دنبال آن رونق در منطقه می تواند سطح معیشت مردم را تغییر داده و میزان اشتغالزایی در این استان را افزایش دهد. این امر نشان می دهد، حضور بخش خصوصی متخصص می تواند علاوه بر استفاده از فرصت های به روز، منجر به توسعه و اشتغال آفزینی هرچه بیشتر شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + چهار =