ومعادن در دو سال گذشته با دست فرمان خوبی، مسیر توسعه‌ای را طی کرد، امروز با تغییر مدیریتی در این مجموعه، احتمال تغییرات در برخی برنامه‌ها وجود دارد، اما با توجه به دیدگاه سعد محمدی و نیاز کشور به افزایش تولید مواد اولیه، سرمایه گذاری در پروژه‌های اکتشافی می‌تواند از اولویت‌های این مجموعه باشد.

 شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» که در آخرین روز‌های سال ۱۴۰۰ شاهد تغییرات مدیریتی بود، به استقبال برنامه‌های ۱۴۰۱ رفت.

با نگاهی به اتفاقات رخ داده این شرکت در سال گذشته می‌توان نقشه راه آن را در سال جاری متصور شد.

ومعادن در دو سال اخیر با تغییر رویکرد خود، حضور در حوزه‌های جدید را آغاز کرد. این اتفاق با توجه به شرایط بازار‌های جهانی می‌تواند فرصت‌های خوبی را برای توسعه معادن و فلزات رقم بزند.

از سویی دیگر افزایش ۱۳۸ درصدی سرمایه این شرکت در سال گذشته حاکی از آن است که ومعادن در برخی حوزه‌ها حضور خود را افزایش می‌دهد.

یکی از حوزه‌هایی که ومعادن به واسطه شرکت زیرمجموعه خود یعنی تجلی کلید زده است، بهره برداری از معدن مس «جانجا» است. قیمت مس در سال‌های اخیر روند صعودی را در پیش گرفته است که سرمایه گذاری در این حوزه را با توجیه اقتصادی همراه کرده است. البته نکته دیگر آن است که حضور ومعادن در حوزه مس می‌تواند در سال جاری افزایش پیدا کند، زیرا امروز سکان هدایت این مجموعه به دست اردشیر سعدمحمدی است که کارنامه مشخصی در شرکت ملی مس از خود به جای گذاشته است.

از سویی دیگر توجه سعدمحمدی به استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوین، می‌تواند سرمایه گذاری ومعادن در این حوزه را افزایش دهد.

سعدمحمدی معتقد است که باید همراه با تغییرات جهانی حرکت کرد و از فرصت‌های موجود در بازار‌های جهانی استفاده کرد.

حال با توجه به این دیدگاه می‌توان پیش بینی کرد حضور ومعادن در حوزه‌های دیگر رو به گسترش خواهد بود و این را رصد بازار‌های جهانی نشان می‌دهد. افزایش تقاضا برای مس در بازار‌های جهانی دلیل برای صعودی بودن قیمت این ماده معدنی است که ومعادن با توسعه فعالیت‌های خود در این زمینه به سود بیشتری دست پیدا خواهد کرد.

اما در حوزه تکنولوژی و فناوری نیز با توجه به رویکرد اصلی شرکت و نگاه مدیرعامل آن می‌توان شرایط خوبی را پیش بینی کرد. ومعادن در حوزه عناصر نادر خاکی همکاری با شرکت‌های دانش بنیان را کلید زد، حال باتوجه به شعار سال این همکاری می‌تواند شکل دیگری به خود بگیرد و دانش بنیان‌های یکی از رئوس اصلی برنامه‌های ومعادن باشند.

البته سعدمحمدی به عنوان مدیرعامل جدید این مجموعه تا به این لحظه اقدام به برگزاری نشست خبری و تبیین برنامه‌های خود نکرده است.

اما در صورت شفاف شدن برنامه‌های ۱۴۰۱ شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، این احتمال وجود دارد که نماد این شرکت نیز با تغییراتی همراه شود.

وضع عوارض صادراتی می‌تواند بخشی از سهامداران شرکت‌های صادرات محور را راهی ومعادن کند، اما لازمه آن شفاف سازی برنامه‌های این مجموعه با حضور سعد محمدی است.

ومعادن در دو سال گذشته با دست فرمان خوبی، مسیر توسعه‌ای را طی کرد، امروز با تغییر مدیریتی در این مجموعه، احتمال تغییرات در برخی برنامه‌ها وجود دارد، اما با توجه به دیدگاه سعد محمدی و نیاز کشور به افزایش تولید مواد اولیه، سرمایه گذاری در پروژه‌های اکتشافی می‌تواند از دیگر اولویت‌های این مجموعه باشد.

البته در صورت دستیابی به نتیجه مثبت در مذاکرات برجامی، همکاری‌های بین المللی از فرصت‌های دیگری است که پیش روی ومعادن قرار می‌گیرد.

در نهایت باید منتظر ماند تا اولویت‌های این مجموعه با توجه به رشد قیمت‌های جهانی در پی بحران روسیه و اکراین مشخص شود. طولانی شدن این جنگ می‌تواند سرنوشت برخی بازار‌های را تغییر دهد و «ومعادن» نباید از چنین فرصتی چشم پوشی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 9 = چهل پنج