حضور شرکت‌های پروژه محورمی تواند در تامین سرمایه که امروز اصلی‌ترین مشکل در حوزه‌های اقتصادی است را برطرف کند. حال شرکت تجلی با پشتوانه شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات پروژه‌های معدنی را برای سرمایه گذاری به دست می‌گیرد.

 حوزه زغال سنگ را باید حوزه تشنه سرمایه گذاری دانست. حوزه‌ای که معادنش در ایران شرایط خاص تری داشته و برداشت‌ها به صورت زیرزمینی انجام می‌شود. عدم سرمایه گذاری کافی در این بخش باعث شده تا میزان برداشت‌ها در سال تغییری نکند، اما این همه موضوع در حوزه زغال سنگ نیست، بلکه عدم سرمایه گذاری کافی ایمنی در این بخش را هم نشانه گرفته و گا‌ها شاهد اتفاقات تلخ در حوزه زغال سنگ بوده ایم.

این در حالی است که ذخایر زغال سنگ در کشور قابل توجه است و ذخیره قطعی زغال سنگ کشور ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ثبت شده، اما با این حال پیش بینی‌ها بر آن است در سال جاری حدود ۱ میلیون تن واردات زغال سنگ داشته باشیم البته نکته جالب آن است که آمار دقیقی درباره واردات منتشر نشده است.

اما اینکه چرا تا به امروز حوزه زغال سنگ اقبالی برای ورود سرمایه گذاران نداشته را می‌توان در بالا بودن هزینه‌های تولید و واقعی نبودن قیمت این ماده معدنی دانست.

درنتیجه چنین نیازی شرکت پروژه محور تجلی و شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات وارد کار شدند، تا سرمایه گذاری‌های جدید در حوزه زغال سنگ شکل بگیرد.

درواقع تجلی با شکل جدید سرمایه گذاری خود، پا در حوزه زغال سنگ گذاشته است تا با مشارکت سهامداران خود پروژه زغال سنگ گلندرود آغاز شود.

آن طور که پیداست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی این پروژه را هم بین ومعادن و تجلی پاسکاری می‌کند تا حضور ومعادن و زیرمجموعه هایش در بخش معدن و صنایع معدنی بیش از پیش شود.

روش نوین تجلی و ورود سهامداران به پروژه‌ها می‌تواند سرعت توسعه در بخش‌هایی همچون زغال سنگ را افزایش دهد. در واقع ایمپاسکو در تلاش است با کمک «تجلی» و «ومعادن» پروژه‌های زمین مانده را فعال کند، اما دستاورد این موضوع مواردی مثبت و منفی خواهد بود.

در گام نخست حضور در این پروژه می‌تواند به افزایش تولید زغال سنگ کمک کرده و میزان واردات را کاهش دهد، در گام بعدی با توجه به دیدگاه تجلی برای حضور در پروژه‌های معدنی، سرمایه گذاری در گلندرود، سرمایه گذاری اقتصادی است و برای سهامداران سودده خواهد بود؛ و در گام بعدی حضور تجلی و ومعادن و بهره برداری از پروژه‌ها منجر به اشتغالزایی بیشتر در بخش معدن و افزایش تولید خواهد شد.

اما این موضوع را باید از نگاه دیگری نیز بر بوته نقد و تحلیل قرار داد. برنامه ریزی‌های صورت گرفته از سوی ومعادن و ایجاد مجموعه تجلی برای افزایش سرمایه گذاری در بخش معدن می‌تواند سلطه این مجموعه در بخش معدن معدن و صنایع معدنی را افزایش دهد.

درواقع پاسکاری پروژه‌های بزرگ میان ومعادن و تجلی اتفاقی است که در نهایت به نفع ومعادن وسهامداران خواهد بود. امروز حضور این مجموعه در حوزه‌های مختلف از جمله فولاد، عناصر نادر خاکی، زغال سنگ و… حاکی از چشم انداز بلندی است که توسعه سرمایه گذاری معادن و فلزات در نظر گرفته و افزایش قدرت خود در این بخش را با حضور تجلی تثبیت کند.

البته سهم خواهی ومعادن در این بخش باعث فعال شدن این شرکت در یک سال اخیر شده است، اما نباید این موضوع حضور شرکت‌های دیگر را کمرنگ کند.

منبع: تیتر ۲۰

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× پنج = 10