میزان مشارکت سرمایه گذاران در عرضه های اولیه در ماه های ابتدایی سال 98 به نیم میلیون نفر هم نمی رسید اما با رونق بازار سرمایه این میزان در پایان سال 98 بیش از سه برابر شد و به 1،6 میلیون نفر رسید. در سال 99 که بازار سرمایه از لحاظ رونق و ارزش معاملات تجربه منحصر به فردی داشت در هر عرضه اولیه میزان مشارکت نسبت به عرضه اولیه قبلی بیشتر شد. به طوری که بیشترین میزان مشارکت در عرضه های اولیه در تاریخ بازار سرمایه ایران در سال 99 به ثبت رسید. این مقدار برای 11 عرضه اولیه متوالی بالاتر از 5 میلیون کد بود که بالاترین آن ها در عرضه اولیه بپیوند با حضور بیش از 5 میلیون و 570 هزار سرمایه گذار ثبت شد.

در نیمه دوم سال 99 و در زمان فاز ریزشی بازار میزان مشارکت ها کمرنگ تر شد و در پایان سال همزمان با عرضه اولیه اپال به 2 میلیون و 754 هزار نفر تقلیل یافت.

در سال جاری نیز حضور سرمایه گذاران در کلیه 13 عرضه اولیه ای که تاکنون انجام شده بالاتر از 2 میلیون کد بوده و تنها در عرضه اولیه فجهان این میزان به بیش از 3 میلیون نفر به ثبت رسیده است.

اما علاوه بر عرضه های اولیه که سهام نوپا و تازه وارد بورسی برای فروش عمومی به عرضه گذاشته می شوند سهام برخی از شرکت ها با روش دیگری عرضه می شوند که این روش ، پذیره نویسی عمومی است. روشی مناسب برای سرمایه گذاری بلند مدت که می تواند سود خوبی را برای سهامداران به ارمغان آورد. تاکنون تقریبا سهام 6 شرکت از روش پذیره نویسی عرضه شده اند. نخستین شرکت تماوند بود که آذر 98 پذیره نویسی آن اعلام شد. دومین شرکت باران بود که خرداد 99 به عرضه گذاشته شد. پس از آن حگردش در آبان 99، اتکاسا در آذر 99، آوا پارس و تفارس نیز در آبان امسال پذیره نویسی عمومی شدند.

بازدهی چشمگیر تماوند، باران و حگردش

از بین این شرکت ها تاکنون سهام تماوند، باران و حگردش پس از پذیره نویسی در بازار سهام بازگشایی شده اند. تماوند اواسط شهریور 99 با قیمت1،500 تومان بازگشایی شد و در مدت حدود 9 ماه 1،400 درصد بازدهی داد. این شرکت اردیبهشت ماه امسال افزایش سرمایه داد و بهای کنونی آن حدود 5،80 تومان است. قیمت بازگشایی تماوند پس از پذیره نویسی با احتساب سرمایه کنونی حدود 490 تومان است که از آن زمان تاکنون 18 درصد رشد کرده است. البته این نماد در شهریور ماه امسال به محدوده 800 تومان هم رسیده بود.

باران که صد تومانی پذیره نویسی شده بود یکم اردیبهشت ماه سال جاری با قیمت 350 تومان بازگشایی شد و تا اواسط تیر ماه به حدود 500 تومان هم رسید. یعنی بین 250 تا 400 درصد بازدهی در عرض دو سال. حگردش 100 تومانی نیز سوم شهریور ماه سال جاری با قیمت 300 تومان بازگشایی شد و تا 370 تومان رشد کرد. به بیان دیگر بین 200 تا 270 درصد بازدهی در مدت 10 ماه.

با توجه به این که بازدهی این پذیره نویسی ها بدون ریسک است ، گزینه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاران بلند مدت محسوب می شود. اما با این وجود میزان مشارکت در این پذیره نویسی ها بسیار پایین تر از عرضه های اولیه سهام در بازار سرمایه است. به طوری که در پذیره نویسی اخیر که مربوط به تفارس بود تنها 151 هزار نفر در آن شرکت داشتند. پذیره نویسی بعدی که دوم آذر ماه قرار است انجام شود مربوط به سهام شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات است که می تواند در بلند مدت سود خوبی عاید سرمایه گذاران خود نماید.

تجلی توسعه معادن و فلزات اولین شرکت پروژه محور بازار سرمایه است که ارتباط مستقیمی بین سهامداران خرد و پروژه های بزرگ معدنی کشور ایجاد می کند. این شرکت اخیرا بزرگترین افزایش سرمایه تاریخ بورس ایران را به میزان 620 هزار درصد رقم زده و سرمایه خود را از محل مطالبات و آورده نقدی از مبلغ 10،000 میلیون ریال به 62،000،000 میلیون ریال ارتقا داده است. قرار است سه هفته دیگر یعنی سه شنبه دوم آذر ماه 15 درصد از سهام شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات از طریق پذیره نویسی عرضه شود.

سهامداران عمده این شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، چادرملو و گل گهر هستند. گفتنی است زمینه فعالیت شرکت تجلی توسعه معادن فلزات اکتشاف، استخراج، کانه آرایی، فرآوری و کلیه اقدامات مرتبط با این حوزه و بهره برداری از معادن فلزی و غیرفلزی است. همچنین انجام کلیه خدمات مشاوره ای، مهندسی، پیمانکاری، بازرگانی، مدیریتی، نظارت فنی، اقتصادی در کلیه امور صنعت و معدن، مشارکت و سرمایه گذاری در سایر شرکت ها از طریق تاسیس، خرید یا تعهد سهام شرکت های موجود، توسعه، تکمیل، واگذاری و اجاره در داخل یا خارج کشور، انجام کلیه فعالیت های لجستیک، هلد لجستیک و تجهیز و توسعه تاسیسات مرتبط از جمله حمل و نقل دریایی و ریلی، هوایی و جاده ای از دیگر زمینه های فعالیت این شرکت است.

عرضه اولیه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 − = هیچ