باوجود تلاش‌های دولت چین برای کنترل بهای محصولات زنجیره آهن و فولاد همچنان سنگ‌آهن در اوج قیمتی خود به‌سر می‌برد.
  
به گزارش دنیای معدن، براساس گزارش متال‌بولتن سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد تحویل بندر چیندائو چین در روز پنج‌شنبه ۲۴ ژوئن با نرخ ۲۱۳ دلار به ازای هر تن معامله شد که این رقم رکورد تاریخی بهای ثبت‌شده برای این محصول است که در این نشریه به چاپ رسیده است (اطلاعات قیمتی سنگ‌آهن ۶۲ درصد تحویل بندر چیندائو از سال ۲۰۰۸ توسط نشریه متال‌بولتن جمع‌آوری می‌شود).

در حالی بهای سنگ‌‌آهن همچنان در اوج قیمتی خود به‌سر می‌برد که سیاست‌های کنترل قیمت محصولات فولادی از سوی دولت چین باعث‌شده تا سهم بهای سنگ‌‌آهن در قیمت تمام‌شده شمش فولاد به بیشترین رقم تاریخی خود برسد. در این شرایط به‌شدت از میزان سودآوری فولادسازان چینی کاسته شده و استمرار آن باعث می‌شود تا سیاست کنترل قیمت محصولات فولادی در چین دوام نداشته باشد. قرارگیری بسیاری از فولادسازان چینی در نقطه سر‌به‌سر و حتی ضرردهی باعث شده تا فولادسازان، این زمان را فرصتی مناسب برای اورهال سالانه خود درنظر بگیرند و به این ترتیب با کاهش تولید و عرضه محصول به بازار در مقابل افت بیشتر نرخ که به زیان‌دهی آنها منجر می‌شود، مقاومت کنند. این تصمیم فولادسازان چینی سدی در مقابل سیاست کاهش قیمت فولاد در این کشور است که دولت چین با جدیت بر اجرای آن اصرار دارد. این تصمیم اگرچه به تقویت بهای فولاد چین منجر می‌شود اما به افت تقاضا برای سنگ‌‌آهن می‌انجامد و از همین‌رو سیگنالی منفی برای این بازار است.

در این زمان سایت ماینینگ در گزارشی به نقل از فست‌مارکتز خبر از احتمال کاهش محدودیت‌های تولید برای واحدهای فولادی کوره‌بلند در استان تانگشان چین داد که این موضوع افزایش تقاضا برای مواد‌ اولیه فولادسازان را به دنبال داشته و می‌تواند از رشد قیمتی سنگ‌‌آهن حمایت کند. 

بازار سنگ‌‌آهن ظرف هفته‌های اخیر از داده‌های متعدد و متناقضی سیگنال گرفته و به‌نظر می‌رسد این روند در کوتاه‌مدت نیز ادامه داشته باشد و بنابراین برآورد نوسانات این بازار کاری دشوار است. افزایش مجدد تنش میان چین و استرالیا موضوع دیگری است که می‌تواند بر بازار سنگ‌‌آهن و فولاد اثرگذار شود. در هفته گذشته چین شکایتی علیه استرالیا نزد سازمان تجارت جهانی ارائه داد. این شکایت درخصوص اقدامات ضد‌دامپینگ استرالیا، اقدامات این کشور و موانع وارداتی ایجاد‌شده در مسیر واردات محصولات زنجیره آهن و فولاد است. این موضوع می‌تواند پتانسیل رشد بهای سنگ‌‌آهن را فراهم کند.

رشد مستمر شاخص حمل دریایی (BalticDry) فاکتور مهم دیگری است که نشانه رشد هزینه حمل در جهان بوده و از رشد قیمتی سنگ‌‌آهن در بازارهای جهانی حمایت می‌کند. این شاخص در روز چهار‌شنبه 23 ژوئن به رقم 3 هزار و 175 رسید. این شاخص که روزانه توسط بورس (فلزات) لندن اعلام می‌شود معیاری برای نرخ انتقال مواد اولیه فله از طریق حمل دریایی است. اوج این شاخص مربوط به سال 2008 می‌شود که در آن زمان قیمت نفت و به‌تبع آن سوخت در اوج تاریخی خود به‌سر می‌برد. این شاخص در سال‌جاری میلادی نیز رو به افزایش گذاشت و در روزهای ابتدایی ماه مه امسال با رسیدن به رقم 3 هزار و 275 به بیشترین نرخ پس از سال 2010 رسید. از اواسط ماه مه شاهد عقبگرد این شاخص بودیم اما مجددا پس از هفته ابتدایی ماه ژوئن، شاخص حمل دریایی رو به افزایش گذاشت؛ استمرار روند رو به رشد بهای نفت در دنیا از رشد این شاخص حمایت کرد. 

براساس گزارش بلومبرگ روند رو به رشد شاخص حمل دریایی در اغلب بنادر دنیا ظرف یک هفته اخیر افزایشی بوده و به‌صورت ترکیبی به محدوده 8هزار دلار به ازای هر کانتینر 40 فوتی رسیده که این رقم 6 برابر متوسط هزینه حمل دریایی در 5 سال گذشته است. این موضوع فاکتوری مهم در جهت تقویت بهای کالاها به‌خصوص محموله‌های حجیم همچون سنگ‌آهن به‌شمار می‌رود. 

البته تمامی فاکتورهای اثرگذار در بازار سنگ‌‌آهن نیز از رشد قیمتی آن حمایت نمی‌کند. در جدیدترین آمار منتشر‌شده از سوی واله به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌‌آهن جهان در برزیل میزان صادرات سنگ‌‌آهن این شرکت در ماه مه امسال به رقم 22 میلیون و330 هزار تن رسیده که این رقم نسبت به میزان صادرات این شرکت در ماه آوریل رشدی 2/ 13درصدی داشته است. همچنین میزان صادرات سنگ‌‌آهن واله در ماه مه 2021 نسبت به زمان مشابه در سال قبل رشدی 6/ 15 درصدی داشته است. در عین حال از ژانویه تا پایان ماه مه میزان صادرات سنگ‌آهن واله به رقم 76/ 101میلیون تن رسیده که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشدی 1/ 13درصدی داشته است. این افزایش صادرات می‌تواند تا حدی به تعدیل بازار سنگ‌آهن در دنیا بینجامد.

سنگ‌آهن در معاملات فیوچرز نیز روزهای پرنوسانی داشت. در نیمه ابتدایی ماه مه شاهد اوج‌گیری قیمت سنگ‌‌آهن در بورس دالیان برای فروش‌های با تحویل 3 ماه آینده بودیم، به‌گونه‌ای که بهای هر تن سنگ‌‌آهن 65 درصد برزیل تحویل بندر چیندائو چین در روز 11 ماه مه به 6/ 260 دلار به ازای هر تن نیز رسید‌ اما این روند رو به رشد قیمتی در نیمه دوم ماه مه ادامه نیافت به‌گونه‌ای که در نهایت قیمت هر تن سنگ‌‌آهن 65 درصد تحویل بندر چیندائو در روز 28 ماه مه به نرخ 9/ 224دلار به ازای هر تن رسید. سیاست‌های دولت چین برای کنترل قیمت فولاد مهم‌ترین دلیل ریزش بهای سنگ‌‌آهن در فروش‌های آتی بود. اما سیگنال‌های افزایشی این بازار قوی‌تر از فشار چین ظاهر شدند و ریزش بهای سنگ‌‌آهن در معاملات فیوچرز در ماه ژوئن متوقف شد. بهای سنگ‌آهن 65 درصد تحویل بندر چیندائو برای تحویل 3 ماه بعد به 251 دلار به ازای هر تن در روز 23 ژوئن رسید. این روزها سیگنال‌های مثبت و منفی متعددی در بازار جهانی سنگ‌‌آهن حکمفرما است. تعدد این سیگنال‌ها و میزان اثربخشی هریک به میزانی زیاد شده که برآورد آینده این بازار حتی در کوتاه و میان‌مدت نیز به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. با این وجود استمرار روند رو به رشد نرخ شاخص حمل دریایی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که اجازه افت نرخ را به این بازار نمی‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت − 3 =