عضو هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طی ماه‌های گذشته در پی مخالفت سهامداران با قیمت‌گذاری دستوری کالاها، سازمان بورس نیز مخالفت خود را با این رویکرد به مجلس و دولت اعلام کرد و خوشبختانه حمایت‌هایی از طرف آن‌ها انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»،محمد حسن ابراهیمی سرو علیا، عضو هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگویی اظهار داشت: طی ماه‌های گذشته در پی مخالفت سهامداران با قیمت‌گذاری دستوری کالاها، سازمان بورس نیز مخالفت خود را با این رویکرد به مجلس و دولت اعلام کرد و خوشبختانه حمایت‌هایی از طرف آن‌ها انجام شد که حذف رویکرد قیمت‌گذاری از بازار سرمایه را به طور جدی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر عده کثیری از مردم وارد بازار سرمایه شدند و این حضور را ارزشمند می دانیم، عنوان کرد: سرمایه‌های مردم می‌توانست به دیگر بازارها به جز بازار سرمایه ورود کند و به طور طبیعی در آن بازارها به اقتصاد کشور لطمه وارد کند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مخالفت سهامداران شرکت‌ها با قیمت‌گذاری دستوری کالاها تصریح کرد: مخالفت با قیمت‌گذاری دستوری نه تنها از سوی سهامداران مورد اعتراض قرار می‌گیرد بلکه سازمان بورس که نقش متولی‌گری بازار سرمایه را بر عهده دارد به طور حتم با این موضوع مخالفت خواهد کرد.

ابراهیمی سرو علیا با بیان اینکه ما معتقد هستیم که قیمت‌ها باید به سمت شفافیت پیش بروند و منفعت حاصل از تولید و فروش شرکت‌ها به سهامداران برسد و در اختیار آن‌ها قرار بگیرد، گفت: اینکه به هر دلیلی بعضی از محصولات به سمت قیمت‌گذاری دستوری می‌روند و به جای آنکه منفعت آن‌ها به سرمایه‌گذار برسد به افراد سودجو و دلال می‌رسد نه تنها با منطق اقتصادی مطابقت ندارد بلکه به دور از انصاف و عدالت است.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: هیچ اقتصادی نمی‌تواند با قیمت‌گذاری دستوری مستدام باشد و مزیت رقابتی داشته باشد این مساله را سازمان بورس به ارکان مختلف از جمله مجلس و دولت منتقل و اعلام کرده که به عنوان حافظ منافع سهامداران کاملا مخالف با قیمت‌گذاری دستوری هستیم.

وی با بیان اینکه نمونه‌هایی از قیمت‌گذاری دستوری که هم اکنون در بازار سرمایه در حال رخ دادن بوده آسیب جدی را به شرکت‌ها و سهامداران رسانده است، گفت: طبیعتا این وضعیت نمی‌تواند ادامه‌دار باشد و باید به سمتی پیش رفت که قیمت‌ها براساس مکانیزم بازار تعیین شوند.

ابراهیمی سرو علیا خاطرنشان کرد: هر زمان زمینه تعیین قیمت‌ها توسط بازار فراهم شود، شاهد ایجاد تعادل و انصاف در قیمت‌ها خواهیم بود و در مقابل زمانی که به سمت ایجاد محدودیت در قیمت‌ها پیش رویم، عده‌ای سودجو به این موضوع دامن می‌زنند و قیمت‌ها را بی‌دلیل افزایش می‌دهند.

صنعت خودرو نمونه بارز ناکارآمدی قیمت گذاری

به گفته معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، نمونه بارز این موضوع را در حوزه خودرو شاهد هستیم که اکنون قیمت‌ها در بازار فاصله قابل توجهی با قیمت کارخانه دارد.

وی ادامه داد: عده‌ای این وسط از سود و منفعت برخوردار می‌شوند، در حالی که سهامداران شرکت‌های خودروسازی با ضرر و زیان مواجه هستند و سود به حساب سودجویان و دلالان می‌رود که این موضوع از انصاف و عدالت به دور است و منطق اقتصادی هم ندارد.

ابراهیمی سرو علیا خاطرنشان کرد: کنار رفتن سایه قیمت‌گذاری دستوری بر سر بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی را به طور جدی پیگیری می‌کنیم، کمااینکه جلساتی با ارکان مختلف مجلس و دولت برگزار و حمایت‌هایی از طرف آن‌ها انجام شده است که امیدوار هستیم این مساله پیگیری و به نتیجه برسد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اجبار شرکت‌ها به فروش مواد اولیه ارزان منجر به حمایت از مصرف‌کننده و ارزانی محصول نهایی می‌شود یا خیر، گفت: توزیع مواد اولیه به کارخانه‌های مختلف باید براساس مکانیزم بازار سرمایه انجام شود. به اعتقاد بنده آنجایی که مواد اولیه ارزان داده شود و انتظار داشته باشیم تا تولیدکننده محصولات خود را به صورت ارزان در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد در بسیاری از مواقع این اتفاق رخ نمی‌دهد یعنی دولت اقدام به ارائه ماده اولیه ارزان می‌کند اما مصرف کننده نهایی در بسیاری مواقع از این موضوع بی‌بهره مانده و این اختلاف قیمتی نصیب عده‌ای واسطه می‌شود.

وی تاکید کرد: در مورد سایر محصولات به جز کالاهای اساسی که جزو نیازهای ضروری مردم است و مکانیزم خاصی برای تامین و توزیع آن‌ها وجود دارد، باید مواد اولیه با مکانیزمی بدون یارانه در اختیار تولیدکننده قرار گیرد و محصول نیز با قواعد بازار مورد معامله قرار گیرد.

مشوق برای شرکت‌های حاضر در بورس کالا

ابراهیمی سرو علیا با تاکید بر اینکه بورس کالا و دیگر بورس کالایی یعنی بورس انرژی، تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشور داشته اند، افزود: در این بورس‌ها مواد اولیه با مکانیزم کاملا شفاف و منصفانه عرضه می‌شود و تولیدکننده‌ها براساس مکانیزم‌هایی که تعیین شده است خرید می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: گمان کنید مکانیسم‌های شفاف بورس کالا و انرژی در اقتصادمان وجود نداشت در این زمان هر تولیدکننده‌ای باید به کارخانه‌ای که مواد اولیه را تولید می‌کرد مراجعه کرده و درخواست ماده اولیه می‌کرد که این موضوع مشکلات زیادی ازجمله نبود شفافیت را با خود به بار می‌آورد.

بر اساس گزارشی از کالاخبر، عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: باید ابزارهای مختلف بورس های کالایی را گسترش دهیم و از تولیدکننده های مواد اولیه بخواهیم محصولات خود را در بورس‌های کالایی عرضه کنند، همچنین مشوق‌هایی را مانند مشوق مالیاتی، تامین ارز و صادرات راحت‌تر را برای آن‌ها در نظر بگیریم و تشویق کنیم تا مواد اولیه را از طریق بورس کالا تامین کنند.

ابراهیمی سرو علیا در پایان با اشاره به اینکه باید شرکت‌هایی که از طریق بورس کالا، مواد اولیه را خریداری و تولید می‌کنند بخواهیم محصولات خود را نیز بورس کالا عرضه کنند، گفت: این موضوع طبیعتا به شفافیت حداکثری و رشد کارایی بازار سرمایه کمک می‌کند و از طرف دیگر منافع افرادی که سرمایه‌گذار در بخش تولید هستند نیز بهتر تامین می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − = پنج