همان گونه که می دانیم بازار پول و بازار سرمایه به عنوان دو بال اصلی اقتصاد مطرح هستند؛ این درحالی است که رئیس کل بانک مرکزی به عنوان نماینده بازار پول در هیات دولت حضور دارد و در جلسات مشارکت می کند، اما رئیس سازمان بورس در این جلسات حق حضور ندارد. به عبارت دقیق تر باید رئیس سازمان بورس نیز در هیات دولت حاضر باشد تا بتواند اختیارات خود را افزایش دهد و مانع از اتخاذ تصمیم های نابخردانه و غیرحرفه ای برای بازار سرمایه شود.

اما مشاهده می شود که نه تنها سکاندار بازار سرمایه در این جلسات راه ندارد، بلکه اختیارات این مقام مسوول نیز بسیار محدود است، به طوری که تجربه های رخ داده نشان می دهد، رئیس سازمان بورس نتوانست درخصوص ایجاد صندوق ارزی، اقدامی مناسب انجام دهد. به این ترتیب مشاهده می شود که نقص های قانونی بسیار زیادی در بازار سرمایه وجود دارد که لازمه رفع، بهبود و رسیدن به شرایط مطلوب در این موارد، افزایش اختیارات رئیس سازمان بورس است تا بتواند از منافع سهامداران در دستگاه های دولتی دفاع کند.

فعالان بازار سرمایه به خوبی مطلع هستند که رئیس کنونی سازمان بورس، آقای حسن قالیباف اصل، از پیشکسوتان بازار سرمایه است. فردی که هم از ساختار بازار سرمایه به خوبی مطلع است و هم می داند که قدرت این بازار در راستای دستیابی به رشد اقتصادی چه مقدار بالاست. وی بورس را از چند دهه پیش می شناخته و وقتی که او با چنین سوابق اجرایی و سیاست گذاری بالا در بازار سرمایه به مرحله استعفا می رسد، بیانگر شرایط بسیار دشوار این بازار است. به عبارت دقیق تر، هر فرد دیگری که جایگزین وی شود، بازهم با چنین مشکلاتی در نحوه تعامل با دولت و سیاست گذاران مواجه خواهد شد.

درحال حاضر مشکلات زیادی در دولت وجود دارد؛ روند کنونی صندوق های دولتی نشان از نبود وضعیت مناسب دارد که این یک هشدار جدی در ساختار اقتصادی کشور است. به عبارت دقیق تر تمامی مشکلات موجود نشان از آن دارد که اقتصاد ایران نمی تواند مسیر توسعه مناسب را طی کند. موانع زیاد و عدیده ای در بخش درونی اقتصاد وجود دارد که راه را برای توسعه و دستیابی به رشد اقتصادی مسدود کرده است.

در این شرایط جمیع فعالان اقتصاد تاکید دارند که اقتصاد ایران بدون برخورداری از مزایای بازار سرمایه و پتانسیل های موجود در این بازار، نمی تواند به حرکت مناسب دست یابد. به عبارت دقیق تر مهم ترین بستر برای دستیابی به اقتصاد مردمی و همچنین رسیدن به رشد اقتصادی، بازار سرمایه است.

از سوی دیگر در بیانیه ای که توسط انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه ای تهیه شده از استعفای رئیس سازمان بورس به عنوان هشدار نام برده شده است. به عبارت دقیق تر خبر استعفا رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نشان از وجود شرایط نامناسب در قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه و کمبود حمایت از بازار سرمایه در میان نهادهای اقتصادی و حاکمیتی کشور دارد. از این نظر بازار سرمایه این استعفا را هشدار دهنده به همه دستگاه های تصمیم گیر می داند که در قبال حضور میلیون ها سهامدار و کاهش ارزش دارایی ده ها میلیون ایرانی اعم از سهامداران سهام عدالت، کارگران و سهامداران خرد و کلان و صندوق های بازنشستگی و بیمه ها و تامین اجتماعی مسوول باشند. در این بیانیه آمده است دکتر قالیباف اصل با تجربه و دانش قابل ملاحظه در زمینه بازار سرمایه، دارای شرایطی است که در سال های اخیر کمتر رئیس سازمان بورسی از آن برخوردار بوده و استعفای ایشان می تواند زیان قابل ملاحظه ای به بازار سرمایه و توسعه آتی آن وارد سازد. از این رو این انجمن چنین استعفایی را غیر لازم دانسته از وزیر محترم خواستار رد آن و تلاش برای تحقق خواسته های درست رئیس سازمان بورس به ویژه در جهت جلوگیری از دخالت های غیرسازنده در بازار سرمایه است. از دیدگاه انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه ای، وجود ویژگی هایی نظیر سلامت کم نظیر کاری در طول نزدیک به دو دهه مدیریت در بازار سرمایه، طمانینه و آرامش شخصیتی و ارتباط سالم و دائمی با ارکان بازار و انجام نوآوری هایی در بازار سرمایه در طول مدت ریاست ایشان بر بازار سرمایه نکاتی است که در کمتر رئیس سازمانی به چشم خورده و جا دارد ایشان با تداوم حضور در ریاست سازمان برنامه های ناتمام خود را کامل کنند.

انتشار اوراق تبعی برای شرکت ها، استفاده از قابلیت سهام خزانه، افزایش چشمگیر منابع صندوق تثبیت، استفاده از قابلیت های بازارگردان ها برای نقدشوندگی، برنامه ریزی برای بازگشت eps برای افزایش شفافیت و دفاع از حقوق سهامداران(مخالفت با شیوه نامه نرخ گذاری کالاهای اساسی، جلوگیری از افزایش بی رویه نرخ سود بانکی، حمایت از سهامداران در برابر هجمه ها و…) از جمله مهم ترین اقدامات رئیس سازمان بورس در مدت اخیر بوده است. در کنار این موارد در راستای ارتقای سطح سواد مالی از طریق تولید و انتشار محتوای آموزشی در تلویزیون، فضای مجازی، سایت های رسمی در اختیار سازمان و ارکان نیز تلاش زیادی از سوی سکاندار بازار سرمایه صورت گرفته است. ضمن اینکه تسهیل و سرعت در اعطای مجوز به نهادهای مالی، انتشار اوراق مشارکت بدون ضمانت بانکی و برمبنای رتبه بندی، ارتقای سامانه معاملات در شرایط تحریم، مدیریت و نظارت بر آزاد سازی 50میلیون سهامدار عدالت، عدم تغییر در ریزساختارهای کلی بازار به رغم هجمه های وارده و چابک سازی زمان بندی پیش گشایش، از جمله مواردی است که دکتر قالیباف در ماه های اخیر در مورد آن اقدام کرده و هر یک به جای خود دربرگیرنده نکات مثبتی برای بازار بوده است.

در پایان، مجدد تاکید می شود که بازار سرمایه درحال حاضر به عنوان یکی از دو قلب تپنده مالی اقتصاد کشور نیازمند حمایت بیشتر در سطح دولت بوده و لازم است رئیس سازمان بورس نیز همانند رئیس کل بانک مرکزی در جلسات هیات دولت حاضر شده و امکان حمایت از حقوق بیش از 60میلیون سهامدار کشور ،از جمله 46میلیون سهامدار سهام عدالت را در برابر تصمیمات یک جانبه نظیر افزایش بی رویه نرخ سود بانکی، نرخ گذاری های دستوری در مورد محصولات و خدمات بنگاه های بازار سرمایه و اقدامات یک جانبه دیگری که کیان بازار سرمایه را به خطر می اندازد، داشته باشد.

لینک خبر :‌ دنیای اقتصاد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت − = 4