به گزارش گروه اقتصادی یکتاپرس، حسن قالیباف اصل اوایل امسال به عنوان رییس سازمان بورس انتخاب شد و جایگزین شاپور محمدی شد که در اعتراض به سیاست و خواست دولت برای رشد شارپی بورس استعفا کرد؛ بازار بورس تهران از سال 98 رشد پرشتابی به خود گرفت و به شکل بی سابقه ای بر سرعت رشد آن در سال 99 افزوده شد.
شاخص کل از سطح 2 میلیون و 200 هزار فراتر رفت و فقط در ابتدای سال جدید در کمتر از چهار ماه تقریباً سه برابر شد.
ناگهان بورس در اواسط امسال سیر نزولی پیدا کرد و سهامدارانی که با وعده های دولت و مسئولان وارد این بازار شدند در چند ماه اخیر به دلیل ضررهای متوالی نسبت به عملکرد سازمان بورس مقابل ساختمان این سازمان و مجلس تجمع کردند. در همین راستا امیرحسین قاضی زاده، نماینده مجلس طبق بررسی و تفحص به اسنادی از تخلفات میلیاردی بازار سرمایه دست یافت و آن اسناد را به رییس قوه قضاییه رساند.

امیرحسین قاضی زاده نماینده مجلس در توییت خود نوشت:

در آخرین جلسه با آیت الله رئیسی گزارش تخلفات در بازار سرمایه را ارائه کردم که ایشان با ابراز تأسف از زیان های وارد شده به مردم، خواستار تهیه گزارشی مستند از جزئیات تخلفات و ترک فعل های صورت گرفته در بازارسرمایه شد.
این گزارش تهیه شد و طی نامه ای به آیت الله رئیسی تقدیم کردم. در این گزارش جدولی تحت عنوان مازاد فروش و عرضه های سنگین 10 حقوقی به چشم می خورد. در این بین؛ سازمان تامین اجتماعی، پالایش و پخش فرآورده های نفتی، سهام عدالت، دولت ج .ا.ا و صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها
خالص فروش های این حقوقی های بزرگ در آن یکی دو ماه، بیش از 63 هزار میلیارد تومان بوده است. (110 همت فروش؛ 47 همت خرید)
در این گزارش؛ مجلس اقدامات حقوقی ها در معاملات را مصداق اخلال در تنظیم عرضه و تقاضای بازار و دستکاری در روند معاملات عنوان کرده است!
یک روز بعد از این افشاگری رییس سابق سازمان بورس نامه استعفا خود را تقدیم وزیر اقتصاد کرد. هرچند در مدت زمان کوتاهی این استعفا توسط قالیباف اصل تکذیب شد اما بالاخر تایید و در همان روز استعفای او را قبول کردند. اما خبر تایید استعفا روز بعد اعلام شد. وزارت اقتصاد و دولت تا 15 روز فرصت دارند تا نفر جایگزین را معرفی کنند.

متن استعفا رییس سابق سازمان بورس:

پیرو نامه شماره 312/128م مورخ 99/08/10 خطاب به ریاست محترم جمهور و درخواست استعفای اینجانب به تاریخ 99/09/04 به دلیل فراهم نشدن شرایط اعلامی جهت حمایت از صنایع، بازار سرمایه و سرمایه گذاران بدین وسیله استعفای خود را از عضویت در هیئت مدیره و ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، مجدداً اعلام می نمایم، استدعا دارد در اجرای ماده 11 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران دستور اقدام صادر فرمایید.
او همچنین در ادامه تأکید کرده است: “بنده در سخت ترین شرایط که مردم دعوت عمومی به بازار سرمایه شده بودند، آزادسازی سهام عدالت و فروش صندوق های سهام دولتی (ETFها) درحال انجام بود این وظیفه خطیر را به عهده گرفتم و در طول چند ماه خدمت در دشوارترین شرایط به دنبال توسعه بازار، تأمین مالی، ابزارها و نهادهای مالی بودم که در کمترین زمان بزرگترین کارها در بازار سرمایه انجام شد ولی متأسفانه به واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه ای بیش از حد اشخاص و مسئولین به مباحث بازار سرمایه و بروز افت وخیز شدید شاخص کل بورس تهران، هیچ وقت دیده نشد
برخی از کارشناسان معتقدند که .
متن استعفای جنجالی قالیباف اصل سبب شد تا همه بر دستورات سفارشی برخی از مسئولان پی ببرند.باتوجه به اتفاقات بازار بورس و حضور 90 درصدی مردم در این بازار، انتخاب فرد مناسب به عنوان رییس سازمان بورس نسبت به گذشته با حساسیت بیشتری دنبال می شود.

گزینه های جدی ریاست سازمان بورس

بر اساس قانون بازار اوراق بهادار در صورت استعفای هر یک از اعضای هیأت مدیره، جانشین وی برای مدت باقیمانده، ظرف پانزده روز حسب مورد به ترتیب مقرر در ماده (6) قانون، توسط شورای عالی بورس و اوراق بهادار به عنوان بالاترین رکن بازار اوراق بهادار تعیین می شود.
حامد سلطان نژاد، مدیر کنونی بورس کالا و دیگری سیدعلی حسینی، رئیس بورس انرژی به عنوان گزینه های احتمالی ریاست سازمان بورس عنوان می شوند. از میان این دو گفته می شود که پیشنهاد و البته انتخاب حامد سلطان نژاد برای ریاست سازمان بورس محتمل تر است. چرا که او هم حمایت نمایندگان مجلس را دارد و هم گزینه پیشنهادی برخی از نمایندگان مجلس بعد از استعفای شاپور محمدی بوده است.

حامد سلطان نژاد کیست؟

سلطان نژاد، کارشناس ارشد بانکداری اسلامی، مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران است که اکنون به عنوان مدیرعامل بورس کالا فعالیت می کند.
سوابق علمی:
– کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق(ع)
– تدریس دروس مدیریت مالی،مدیریت ریسک و… در دانشگاه ها و مؤسسات عالی
– تألیف کتاب مدل ارتباطی بورس های اوراق بهادار کشورهای اسلامی
عضو کمیته مطالعات بهره و همکاری در ترجمه کتاب بهره و سرمایه
سوابق اجرایی:
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران(هم اکنون)
– مدیرعامل سابق شرکت سرمایه گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه
– معاون عملیات سابق شرکت سرمایه گذاری مرکزی
– عضو هیئت مدیره شرکت الوان ثابت
– عضو هیئت مدیره شرکت پشتیبانی احداث صنایع ایران

سیدعلی حسینی کیست؟

دکتر سیدعلی حسینی، عضو هیئت مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس به عنوان مدیرعامل جدید چهارمین بورس کشور انتخاب شد. درپی این انتخاب، شورای عالی بورس نیز با استعفای حسینی از عضویت در هیئت مدیره سازمان موافقت کرد تا این مدیر باسابقه نهاد نظارتی بازار سرمایه، بر کرسی مدیریت ارشد یکی از ارکان اجرایی بازار تکیه بزند.
سیدعلی حسینی دکترای حسابداری از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حسابداری از دانشگاه صنعت نفت دارد و از سال 1385 تاکنون، به مدت بیش از 7 سال، به عنوان عضو هیئت مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت داشته است.
عضویت در کمیته اجرایی تأسیس بورس انرژی، بورس کالا و فرابورس و عضو ناظر هیئت مدیره این شرکت ها از زمان تأسیس تاکنون، عضو ناظر هیئت مدیره بورس اوراق بهادار تهران از سال 1386 تاکنون، مدیر بورس منطقه ای کرج طی سال های 1384 تا 1385و عضویت در هیئت مدیره چندین شرکت سرمایه گذاری و بازرگانی طی سال های 1382 تا 1384، از دیگر سوابق مدیرعامل 40 ساله بورس انرژی است.
در سوابق آموزشی این مدیر هم تدریس دروس مختلفی همچون سیستم های اطلاعات مالی، حسابداری مالی، حسابرسی و حسابداری صنعتی در دانشگاه های تهران، الزهرا و صنعت نفت به چشم می خورد.
به گزارش یکتاپرس؛ محسن علیزاده،عضو کمیسیون اقتصادی و عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس درباره گزینه های احتمالی ریاست سازمان بورس، گفت: جابه جایی آقای حسینی مدیرعامل سابق بورس انرژی به سازمان بورس صحت ندارد و به گفته علیزاده، وزارت اقتصاد و دولت تا 15 روز فرصت دارند تا نفر جایگزین را معرفی کنند.
هرچند سید علی حسینی در میان گزینه های احتمالی رسما از سوی عضو کمیسیون اقتصادی و عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس رد شده است، اما همچنان از گزینه های جدی ریاست سازمان بورس معرفی می شود. برخی خبرها هم حاکی از آن است که احتمالا یکی از اعضای شورای عالی بورس به عنوان رییس این سازمان انتخاب می شود اما برخی از کارشناسان معتقدن باتوجه به شرایط که به وجود آمده به نظر نمی رسد که اعضا تمایل چندانی برای کاندیدا شدن داشته باشند.
گزینه های احتمالی دیگری همانند امیرهامونی مدیرعامل فعلی فرابورس ایران، بهروز خدارحمی مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات، علی سعیدی، اسلامی بیدگلی و زال پور به چشم می خورد. باید منتظر ماند و دید تا 15 بهمن ماه سال جاری چه کسی به عنوان رییس سازمان بورس انتخاب می شود و روند بازار با فرد جدید مثبت می شود یا خیر؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 5 = دو