مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، در دومین نشست ملی توسعه مطلوب، رشد تولید و بهره‌وری صنعت فولاد، با تاکید بر اهمیت ایجاد شرکت‌های پروژه محور، راهکارهایی برای جذب سرمایه و توسعه صنایع در کشور ارائه کرد. وی با اشاره به موفقیت شرکت تجلی در جذب سرمایه و اجرای پروژه‌های صنعتی، این شرکت را الگویی برای سایر شرکت‌ها در این حوزه دانست.به گزارش روابط عمومی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات ، مرتضی علی اکبری مدیر عامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در دومین نشست ملی توسعه مطلوب، رشد تولید و بهره‌وری صنعت فولاد در دانشگاه امام صادق (ع) در جمع مدیران صنعت فولاد با اشاره به لزوم ایجاد شرکت‌های پروژه محور در ایران مانند تجلی توسعه معادن و فلزات بیان داشت: جمع‌آوری وجوه سرگردان و جذب آن به تولید، مشارکت مردم به صورت مستقیم در تولید، صداقت و تخصص و عمل به وعده ها شفافیت و پاسخگو بودن، برنامه ریزی صحیح توسط افراد خبره در بازار سرمایه و صنعت از دلایل اصلی ایجاد این شرکت پروژه محور بود.
وی گفت: سالهاست کشور از پروژه های نیمه تمام بسیار زیاد دولت و خواب سرمایه و تورم رنج میبرد و از طرفی به دلیل حجم زیاد نقدینگی در کشور و نبود برنامه عملی و عدم موفقیت در جمع آوری نقدینگی کشور و انتقال آن به تولید که باعث کاهش تورم خواهد شد نتوانسته ایم موفق عمل کنیم.
همه میدانیم اخیرا مردم ما برای ثبت خرید خودرو ۲۵۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کردهاند، در صورتی که همین نقدینگی و بلکه بسیار بیشتر اگر به سمت تولید هدایت میشد چه اتفاق مثبتی در اقتصاد کشور رخ می داد ولی در شرکت تجلی در حد و اندازه خودش و در صنعت معدن و فلزات این اتفاق رخ داده و در این موضوع موفق عمل کرده و میتواند الگوی مناسب در کشور باشد. وی درخصوص روند تاسیس شرکت تجلی اولین هلدینگ پروژه محور گفت: برای تاسیس یک شرکت پروژه محور مراحل مختلفی طی می‌شود که بخشی از آن شامل مذاکره با سهامدار عمده برای تعیین تكليف سلب حق تقدم سهام و میزان آن، فروش حق تقدم سلب شده به صورت خرد در بازار سرمایه، فروش سلب حق تقدم به صورت عمده در بازار سرمایه، فروش همزمان سلب حق تقدم به صورت عمده و خرد در بازار سرمایه، اخذ مجوز پذیرش افزایش سرمایه سلب حق تقدم آورده نقدی و مطالبات است. علی اکبری خاطر نشان کرد: از طرفی شرکت و یا سهامداران عمده که دارای برند و سابقه اجرایی باشند، دارای پروژه های نیمه تمام باشند و انتخاب معقول و انتقال پروژه های دارای توجیه و بازده به شرکت سهامی عام، تعیین گروه کارشناسان رسمی دادگستری برای قیمت گذاری ثبت ارزش پروژه به قیمت کارشناسی رسمی در دفاتر شرکت جدید (سهامی عام)، اخذ موافقت اصولی تبدیل شرکت به نهاد مالی و تهیه گزارش توجیه افزایش سرمایه تا انتهای پروژه ها و پیش بینی میزان بودجه مورد نیاز از دیگر موارد برای یک شرکت پروژه محور مانند « تجلی» است. وی با اشاره به لزوم اصلاح دستورالعمل شرکتهای پروژه محور در سازمان بورس گفت: ایجاد شرکتهای پروژه محور در همه استانهای کشور با توجه به مزیت هر استان، اصلاح قوانین مالیاتی بابت حذف مالیات نقل و انتقال دارائیهایی که به شرکت های پروژه محور منتقل می شود، امکان شرکت در مزایده های دولتی بدون رقابت با دیگران از جمله سایر پیشنهادات شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات است. از طرفی دولت پروژه های سود آور را با قیمت کارشناسی از طریق کانون کارشناسان رسمی دادگستری به این شرکت ها واگذار نماید.به گفته وی، یکی از پیشنهادات ما این است که، اخذ موافقت اصولی تبدیل شرکت به نهاد مالی در سازمان بورس تسهیل شود. تهیه گزارش توجیه افزایش سرمایه تا انتهای پروژه ها ، پیش بینی میزان بودجه مورد نیاز مشخص گردد و مطالبات دولت پس از شروع بهره برداری تا ۴ سال تسویه شود.
وی گفت: طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان‌ها می‌توانند متناسب با مزیت‌های هر منطقه، از جمله کشاورزی، گردشگری، معدن و صنایع پتروشیمی و … انتخاب شوند. به عنوان مثال، در استان‌های شمالی مانند گیلان و مازندران، طرح‌های کشاورزی و گردشگری و در استان‌های شرقی مانند خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، طرح‌های معدنی می‌توانند در اولویت قرار گیرند.علی اکبری گفت: یکی از نکات مهم این پیشنهاد، حذف الزام به داشتن حداقل پیشرفت فیزیکی مشخص برای طرح‌ها است. به این ترتیب، طرح‌های متنوع‌تری می‌توانند مورد حمایت قرار گیرند و سرمایه‌گذاران بیشتری جذب شوند.
به گفته وی، همچنین، شرکت تجلی بر اهمیت مشارکت مردم هر استان درسرمایه‌گذاری‌های محلی تاکید کرده است. به گفته این شرکت، استقبال مردم از سرمایه‌گذاری در استان خود می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل جذب سرمایه باشد.در نهایت، این شرکت تاکید کرده است که ایجاد شرکت در هر استان نباید محدودیتی برای سرمایه‌گذاران سایر استان‌ها ایجاد کند.مدیر عامل شرکت «تجلی» گفت: پیشنهاد ما کاهش حداقل سرمایه اولیه از ۵۰۰ به ۱۰۰میلیارد تومان است. همچنین، امکان انتقال سهام عمده به سرمایه‌گذار دیگری با رعایت الزامات قانونی و پذیرش تعهدات مشخص، وجود داشته باشد؛ پروژه‌ها باید حداقل ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند و دارای مطالعات توجیه‌پذیری فنی، مالی و اقتصادی کاملی باشند. این مطالعات باید توسط کمیته فنی تایید شود. در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان، در صورتی که ایده آن‌ها ثبت اختراع شده باشد و طرح تجاری‌سازی آن‌ها مورد تایید قرار گیرد، الزام به داشتن پیشرفت فیزیکی ۵ درصدی حذف شود. وی ضمن طرح پیشنهاد صدور اوراق تبعی بیمه‌ای در بورس گفت: این اوراق به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بازدهی مشخصی را برای سهامداران تضمین کنند. به عبارت دیگر، اگر بازدهی پروژه کمتر از میزان تضمین شده باشد، سهامداران عمده موظف به جبران تفاوت خواهند بود.
به گفته وی، ما بر اهمیت انتخاب سهامداران عمده‌ای که به تکمیل پروژه متعهد باشند تاکید داریم ، اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل نیز باید از افراد متخصص و باتجربه در حوزه صنعت معدن و بازار سرمایه باشند و صلاحیت آن‌ها توسط سازمان بورس تایید شود. پیشنهاد ما این است که صندوق ذخیره ارزی نیز با مشارکت کمتر از 17 درصد در تامین ارز مورد نیاز پروژه‌ها مشارکت کند.
وی ادامه داد: این پیشنهاد نوآورانه با هدف جذب سرمایه‌گذاران بیشتر و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری ارائه شده است. با تضمین بازدهی مشخص، سهامداران می‌توانند با اطمینان بیشتری در پروژه‌های شرکت های پروژه محور سرمایه‌گذاری کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 6 = یک