مدیر واحد معادن و اکتشافات شرکت تجلی در رابطه با فعالیت های این شرکت  در حوزه معدنی گفت : براساس استراتژی سرمایه گذاری شرکت در سه گروه فلزات غیرآهنی، لیتیم و سایر عناصر ارزشمند همراه و عناصر کمیاب خاکی و در استان های هدف نظیر آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و یزد اقدام به سرمایه گذاری نموده است.

به گزارش روابط عمومی  شرکت تجلی  دکتر نادر گلشنی نسب گفت:این شرکت در حوزه فلزات غیرآهنی و پلی متال دارای یک پروانه بهره برداری مس اکسیدی و سولفیدی در خراسان رضوی می باشد که با توجه به پتانسیل دار بودن معدن و پیش بینی افزایش میزان ذخیره قطعی آن  در شرف اخذ مجوز اکتشاف حین استخراج از سازمان صمت استان مزبور است و همچنین دارای یک پروانه اکتشاف مس که در شرف انجام عملیات اکتشاف تفصیلی و اخذ گواهی کشف می باشد.

وی ادامه داد:شرکت تجلی در استان خراسان رضوی از طریق شرکت در مزایده های استانی 5 محدوده کانسار فلزی برنده شده است که پیگیری های لازم از طریق انجام امور اداری و قانونی جهت انتقال به شرکت تجلی در سامانه کاداستر معادن کشور و از طریق سازمان صمت استان در حال انجام است که متعاقباً اطلاعات تکمیلی ارائه خواهد شد.

 یک محدوده دارای گواهی کشف در شهرستان بردسکن می باشد که در مرحله صدور پروانه بهره برداری و همچنین توسط شرکت مشاورمعدنی شرکت از لحاظ شناسایی پتانسیل های معدنی محدوده در دست بررسی است. دو محدوده بعدی به ترتیب پلی متال تایباد و و خاک صنعتی باخرز( با پتانسیل طلا) می باشد که هردو دارای پروانه اکتشاف می باشند. دو محدوده بعدی پلی متال زاوه و آهن فیض آباد( با پتانسیل طلا) می باشد که هردو در مرحله درخواست صدور پروانه اکتشاف قراردارند.

محدوده مس اسماعیل کندی2 به مساحت 32 کیلومتر مربع که از لحاظ تقسیمات کشوری در شهرستان های هریس و سراب استان آذربایجان شرقی و در شرق و چسبیده به معدن مس سوناجیل قراردارد.

دراین محدوده، عملیات اکتشاف سیستماتیک در فاز شناسایی و پی جویی به اتمام رسیده است و در مراحل اولیه فاز اکتشاف عمومی( تهیه نقشه با مقیاس 1:5000 زمین شناسی، تهیه نقشه توپوگرافی با مقیاس 1:1000 از طریق برداشت هوایی برای کل محدوده و تهیه تصاویر اورتوفوتو و برداشت نمونه­های لیتوژئوشیمیایی) است که با دقت و سرعت بالا در حال انجام است،

 نتایج اخذ شده از فاز شناسایی و پی جویی و مراحل اولیه فاز اکتشاف عمومی که نشانگر حداقل 10 کیلومتر مربع محدوده دارای پتانسیل فلزی از کل مساحت محدوده می باشد، بسیار رضایت بخش است و پیش بینی می شود با پیشرفت عملیات اکتشاف و انجام حفریات سطحی( عمدتاً احداث ترانشه) و اتمام فاز اکتشاف عمومی  و همچنین با انجام عملیات حفاری اکتشافی مغزه گیری ( حفاری عمقی) در فاز تفصیلی، نتایج قطعی و بسیار امیدوار کننده تر باشد.

دکتر گلشنی نسب در رابطه با فعالیت های در استان سیستان و بلوچستان گفت در شهرستان ایرانشهر محدوده طلای دهگمی به مساحت 5.3 کیلومتر مربع دارای پروانه اکتشاف می باشد که عملیات اکتشاف سیستماتیک در فاز شناسایی و پی جویی به پایان رسیده است و فاز اکتشاف عمومی آن در جریان است، از طریق اخذ نتایج آنالیز نمونه های لیتوژئوشیمیایی، مطالعات ژئوفیزیک مگنتومتری و IP-RS توده سولفیدی در عمق شناسایی شده است که بسیار امیدوار کننده است بطوریکه که مکاتبات لازم جهت اخذ مجوز از سازمان صمت استان و انتقال ماشین آلات به محدوده به منظور حفاری های سطحی و احداث ترانشه های اکتشافی در شرف انجام است.

در استان زنجان نیز از طریق شرکت در مزایده محدوده های معدنی و معادن آن استان شرکت تجلی برنده یک محدوده کانسنگ طلادار شده است که در حال انجام عملیات اکتشاف سیستماتیک در فاز شناسایی و پی جویی می باشد.

4 محدوده در استان خراسان جنوبی به مساحت 343 کیلومترمربع جهت انجام عملیات اکتشاف سیستماتیک برای لیتیم و سایر عناصر ارزشمند همراه در سامانه کاداستر معادن کشور ثبت شد و یک  محدوده از طریق مزایده های سال 1402 استان خراسان جنوبی و اعلام برنده شدن به شرکت تجلی واگذار شد و با طی مراحل اداری و قانونی از سوی سازمان های ذیربط، برای تمام محدوده ها پروانه های اکتشاف در فاز شناسایی و پی جویی صادر گردید.

با انتخاب مجری ذیصلاح عملیات اکتشاف سیستماتیک از طریق برگزاری مناقصه محدود، و آغاز و انجام عملیات اکتشاف در فاز شناسایی و پی جویی از پنج محدوده یادشده، 3 محدوده دارای پتانسیل مناسب تشخیص داده شده است که در شرف برنامه ریزی برای انجام عملیات فاز اکتشاف عمومی قرار دارد.

در کل مساحت یاد شده تعداد 158 چاهک اکتشافی تا عمق 2.5 متر( میانگین 60 سانتی متر) با شبکه بندی 3.5 *1.5 کیلومتر و 1.5 *1 کیلومتر و برداشت تعداد 808 نمونه براساس پروتکل نمونه برداری، برداشت و به سه آزمایشگاه معتبر داخلی و یک آزمایشگاه معتبر خارجی ارسال شد.که حضور عناصر ارزشمندی نظیر Mg,K,Na و Li در سه محدوده شرکت شناسایی شد که در فاز اکتشاف عمومی که در کارگروه تخصصی مصوب شده است، عملیات نمونه برداری با شبکه برداشت متراکم تر برای چاهک های با عمق 0-2.5 متر و شبکه بندی 250*250 متر و چاه های اکتشافی عمیق با شبکه بندی 750*750 متر و انجام مطالعات ژئوفیزیک مگنتوتلوریک ظرف یکماه آینده آغاز خواهد شد.

شایان ذکر است یک محدوده با مساحت 28 کیلومتر مربع واقع در شهرستان سرایان استان خراسان جنوبی در شرف اخذ پروانه اکتشاف بوده که بعد از انعقاد قرارداد مسئول فنی این محدوده صدور پروانه اکتشاف انجام خواهد گردید. 2 محدوده دیگر نیز یکی در استان یزد با مساحت 167 کیلومتر مربع در شهرستان بافق و یکی در شهرستان اردستان استان اصفهان با مساحت 76.12 کیلومتر مربع در مرحله اخذ استعلام ارگان های ذیربط (منابع طبیعی، محیط زیست، انرژی اتمی، آب منطقه ای و اداره راه) قراردارد که بعد از اخذ نظر مثبت این ارگانها و سایر مراحل درخواست پروانه اکتشاف، پروانه اکتشاف محدوده ها نیز صادرخواهد گردید و عملیات اکتشاف سیستماتیک نیز به مانند 5 محدوده دیگر بعد از صدور پروانه اکتشاف انجام خواهد شد.

وی گفت: قابل ذکر است در استان یزد شرکت تجلی در تابستان 1401 برنده مزایده دو محدوده مونازیت مروست باختری و خاوری دارای گواهی کشف سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی کشور شده است که انتقال گواهی های کشف بنام شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات( سهامی عام) صورت پذیرفته است.

در راستای تسریع در فعال سازی معادن مذکور با طی مراحل اداری و قانونی نظیر انتقال مجوز منابع طبیعی به شرکت تجلی، تهیه طرح بهره برداری و انتخاب و انغقاد قرارداد مسئول فنی استخراج و غیره درخواست صدور پروانه بهره برداری تحویل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد شده است و پروانه های بهره برداری حداکثر تا 10 روز آینده بنام شرکت تجلی صادر خواهد شد.

دکتر گلشنی نسب گفت:شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات دارای توانمندی و سوابق ارزشمندی در حوزه معادن و صنایع معدنی است لذا در سال 1402 قراردادی فی ما بین شرکت تجلی و  شرکت آرسس (با مسئولیت محدود) که دارای توانمندی و دانش فنی در زمینه استحصال و ساخت تجهیزات تغلیظ کانی های حاوی عناصر نادر خاکی می باشد، منعقد گردید.

در این راستا ضمن انجام تمام مراحل تست های آزمایشگاهی، ساخت کارخانه کوچک مقیاس که شامل بخش های اصلی خردایش، نرمایش، جدایش ثقلی و تغلیظ( سپراتورها) می باشد در مراحل نهایی خود قراردارد که پس از ساخت تجهیزات در محدوده های شرکت نصب و راه اندازی صورت خواهد گرفت.

همانگونه که پیشتر عنوان شد، تجهیزات اصلی کارخانه شامل: آسیای فکی و چکشی و پودری، قیف و فیدر، میکسر، اسپیرال، میز لرزان، خشک کن، فیلتر پرس و جداکننده مغناطیسی می باشد.

از مزایای این طرح میتوان به پرتابل بودن، نظارت لحظه ای در هر مرحله، تغییر چیدمان و دلخواه خط بر اساس اولویت و تکنولوژی بومی بدون نیاز به واردات تجهیزات  اشاره کرد. مطابق با برنامه زمانبندی صورت پذیرفته و اظهارات پیمانکار و ناظر پروژه، انشاالله در تیرماه سال جاری تولید محصول در کارخانه کوچک مقیاس نیز عملیاتی شده و تحویل موقت کارخانه در مرداد ماه انجام خواهد پذیرفت. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 4 = بیست چهار