شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» با نگاهی جدید در تلاش است تا فعالیت‌های معدنی را نظام‌مند توسعه دهد.

 بیش از ربع قرن از تاسیس شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) می‌گذرد. این هلدینگ بزرگ تخصصی تا چندسال پیش عمدتا تمرکز خود را بر زنجیره فولاد بنا نهاده بود، اما رفته رفته و با نگاهی به بازار جهانی «ومعادن» ورود به بخش‌های دیگر را در دستور کار خود قرار داد.

ورود به بخش‌هایی همچون مس، زغال سنگ و حتی تولید کک متالورژی و کاتالیست و … توانست فعالیت‌های «ومعادن» را با حفظ حضورش در صنعت فولاد گسترش دهد.

از سویی دیگر توسعه فعالیت‌ها در این حوزه نیازمند توجه ویژه به حلقه اولیه معدنکاری یعنی اکتشاف و فعالیت‌های زیرساختی دیگر در حوزه هایی، چون انتقال آب، تأمین انرژی و حمل و نقل و ارتباط با مراکز علمی و دانش بنیان است. همچنین گسترش این فعالیت‌ها باید با حمایت هرچه بیشتر سهامداران اتفاق افتد در نتیجه «ومعادن» به فکر ایجاد شرکت‌های مختلف در زیرمجموعه خود برای نیل به مزیت نسبی بیشتر و تکمیل زنجیره ارزش در فعالیت‌های خود شد.

تشکیل شرکت پروژه محور «تجلی» به عنوان ایده‌ای جدید در بازار سرمایه برای تأمین مالی پروژه‌های صنعتی یکی از نقاط قوت «ومعادن» در سال‌های اخیر بود که به فعال سازی هرچه بیشتر پروژه‌ها و تکمیل آن‌ها کمک می‌کرد. از سوی دیگر با وجود چنین شرکتی و اطمینانی که در بین سهامداران ایجاد می‌شود می‌توان به جمع آوری نقدینگی سرگردان در جامعه و هدایت آن به سمت اقتصاد مولد و توسعه صنایع امیدوار بود.

هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات اخیرا در بخش اکتشاف نیز برای ورود به دو محدوده اکتشافی پتانسیل‌دار استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان از طریق بازوی معدنی و اجرایی به نام شرکت «یاقوت توسعه معادن و فلزات» وارد کار شده است.

یاقوت توسعه معادن و فلزات با ورود به پروژه‌های جدید، توسعه اکتشاف که امروز حلقه مفقوده فعالیت‌های معدنی به حساب می‌آید را محقق می‌کند.

در واقع نگاه مدیریتی در «ومعادن» نشان می‌دهد با تکمیل شرکت‌های زیر مجموعه خود به دنبال توزیع متوازن اقدامات برای گسترش فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی است. اتفاقی که هم منجر به توسعه بخش معدن می‌شود، هم سوددهی برای «ومعادن» را افزایش می‌دهد که برای سهامداران هم اتفاق خوبی خواهد بود و هم در نهایت اشتغالزایی در بخش معدن را به همراه خو‌اهد داشت.

در کنار این موضوع تشکیل کنسرسیوم بزرگ معدنی در معدن مس «جانجا» حاکی از آن است که نگاه مدیریتی در «ومعادن» همسو و مشابه با شرکت‌های بزرگ جهان است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ معدنی در پروژه‌های مهم به صورت کنسرسیوم وارد کار می‌شوند تا با ایجاد سینرژی به بهره وری و درآمد بیشتر دست پیدا کنند. طی روز‌های اخیر، با شکل گیری ساختار شرکت ویژه‌ای برای مدیریت پروژه «جانجا» این طرح وارد مرحله جدیدی از اجرای خود شده و روند پیشرفت آن سرعت گرفت.

آن چیزی که امروز «ومعادن» را نسبت به دیگر شرکت‌های های فعال در بخش معدن متمایز کرده نگاه نوین و به روز آن است.

«ومعادن» می‌داند امروز برای توسعه و درآمدزایی باید خود را با اتفاقات جهان هماهنگ کند و خوشبختانه در این بین توانسته با رصد بازار در مسیر درستی سرمایه گذاری کرده و به نتایج مثبتی دست پیدا کند.

اتفاقی که در نهایت به نفع شرکت و سهامداران خواهد بود و می‌تواند بیش از پیش فعالان بازار سرمایه را به بخش معدن و صنایع معدنی علاقه‌مند کند. در این بین، زیرمجموعه‌های آن که سهم قابل توجهی از تولید در زنجیره فولاد کشور را به عهده دارند نیز توانسته اند با اقدامات مثبت این خوش بینی را امتداد بخشند.

نگاهی کلی به وضعیت «ومعادن» نشان می‌دهد انقلابی نوین در فعالیت بخش خصوصی معدنی در راه است که می‌تواند نقش آفرینی این بخش را در اقتصاد افزایش دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× هشت = 40