تجلی به زودی قرار است از سرمایه گذاری های خود در یکسری از معادن خاص رونمایی کند تا اطمینان خاطری برای سهامدارانی باشد که به این شرکت پروژه محور اعتماد کرده اند؛ همان چشم انداز رو به رشدی که بر مبنای آن تجلی توانست در مجمع خود سهامداران را قانع کند که با نگاه رو به رشد او در اجرای طرح های توسعه ای سودآور سهیم شوند.
  بازار سرمایه ایران روزهای متفاوتی را می گذراند و اگرچه هنوز هم راه زیادی برای رسیدن به سطح بورس های بزرگ دنیا دارد، اما گام به گام در دوران بلوغ خود به سمت استفاده از ابزارهای نوینی در حوزه سرمایه گذاری پیش می رود.
 حالا دیگر بورس در ایران یک مفهوم ناشناخته برای عامه مردم نیست؛ بلکه با ابزارهایی که در بازار سرمایه ظرف سنوات گذشته رایج شده و جذابیتی که در واپسین سال های دهه 90 برای عامه مردم در ورود سرمایه های خرد خود به بورس ایجاد گردیده، اکنون حداقل نیمی از مردم ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم سهامدار این بازار بزرگ سرمایه ای در کشور هستند.
بر این اساس طی سنوات گذشته بروز و ظهور شرکت های پروژه محور و ورود آن ها به ادبیات بازار سرمایه توانسته نوع جدیدی از مشارکت سرمایه گذاران خرد و کلان را در این بازار رقم زند تا بلکه، روشی برای تامین مالی از طریق جذب مشارکت عموم مردم باشد و به نوعی بتواند سرمایه گذاری مستقیم مردم در پروژه های منتخب را تسهیل نماید.
 در واقع، در شرکت هایی که با رویکرد پروژه محوری در بازار سرمایه شکل می گیرند، عملکردها با میزان پیشرفت پروژه ها سنجیده شده و با افزایش پیشرفت آنها، ارزش سهام شرکت در بورس بالا و بالاتر خواهد رفت.
 به عبارت دیگر، سود یا بازدهی در این شرکت ها به نوعی از طریق سود سرمایه ای حاصل شده و به جای سبد سهام، سبد پروژه در آنها مدیریت می شود که به مرور زمان با بهره برداری از پروژه ها، پروژه دیگری جایگزین خواهد شد و به این ترتیب، زایش و رویش در این شرکتها همواره ادامه خواهد یافت.
اوایل تیرماه سال 1400 بود که اولین شرکت پروژه محور وارد بازار سرمایه شد و با ورودش، ابعاد جدیدی از ابزارهای کارآمد بورسی را در این بازار نمایان ساخت؛ در واقع، با عرضه سهام این شرکت در فرابورس، زمینه مشارکت سهامداران خرد در اجرای پروژه های کلان اقتصادی فراهم شد تا علاوه بر انتفاع سرمایه گذاران از این سرمایه گذاری، سودآوری آتی نیز برای آنها تضمین شده و هدایت سرمایه های کوچک به بخش مولد اقتصادی کشور نیز به خوبی صورت گیرد.
تجلی به عنوان نمادی نام آشنا در بازار سرمایه ایران، توانست اولین شرکتی باشد که در این عرصه وارد شده و با مشارکت شرکت صنعتی و معدنی گل گهر و شرکت صنعتی و معدنی چادرملو به عنوان غول های معدنی ایران، اجرا و تامین مالی پروژه های کلان در حوزه صنایع معدنی و فلزی، استخراج و اکتشاف را به عهده گیرد.
حالا شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در ادامه مسیر رشد و بلوغ خود، پروژه هایی را تعریف کرده که به گواه مقامات ارشد فرابورس، رکورد دار بالاترین میزان ثبت افزایش سرمایه در بورس کشور شده و از محل آورده مطالبات نقدی توانسته افزایش سرمایه 620 هزار درصدی را رقم زند.
 در واقع، بر اساس آمارهای منتشر شده، این شرکت 5.7 هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری را تعریف کرده و به نوعی توانسته سرمایه گذاری حداقل 58 درصد شرکت های بورسی را به خود جلب کند.
حالا تجلی، پروژه های دقیقی را طراحی کرده که اگرچه در مرحله اولیه اجرا به سر می برند، اما 6000 میلیارد تومان به ارزش دفتری سرمایه گذاری غیربورسی آن افزوده شده و ارزش سرمایه گذاری شرکت های غیربورسی در این شرکت را به 8300 میلیارد تومان رسانده است.
در این میان علاوه بر پروژه ها و چشم انداز مثبتی که می توان بر این شرکت متصور بود، انتظار می رود که این شرکت در آینده از محل سود تقسیمی، درآمد خوبی را شناسایی کرده و تا پایان سال جاری، سود نقدی قابل توجهی را به ثبت برساند.
آنگونه که مقامات ارشد تجلی می گویند، این شرکت دو پروژه مطالعاتی مهم را در دستور کار دارد که تولید الکترود گرافیتی به عنوان یکی از پروژه های راهبردی برای بخش معدن کشور یکی از آنها است؛ ضمن اینکه تولید تیرآهن بال پهن نیز در دستورکار این شرکت قرار گرفته که در نوع خود، پروژه ای مهم به شمار می رود.
حالا آینده ای که تجلی برای خود متصور شده، ورود به ساخت ماشین  آلات و تجهیزات و تداوم و توسعه همکاری ها با 15 شرکت معدنی است که قرار است طرح های مرتبط با آنها به سرانجام برسد که قطعا رصد دقیق اطلاعات مرتبط با آنها می تواند نقشه راه مناسبی برای سهامداران و البته ورود سرمایه گذاران جدید باشد.
در این میان با تصمیماتی که در مجمع این شرکت که اخیرا برگزار شد، سهامداران تجلی باید منتظر باشند تا با مشارکت در طرح های توسعه ای که در قالب این مجمع داشتند، ظرف سنوات آتی، سودهای خوبی را از سرمایه گذاری در سهام این شرکت به دست آورند؛ به خصوص اینکه یکی از پروژه‌هایی که تجلی به تازگی به آن ورود پیدا کرده و در آن مزیت نسبی دارد، پروژه‌ای مشترک با چادرملو به ظرفیت تولید ۴ میلیون تن ورق گرم است؛ ضمن اینکه این شرکت، در حال سرمایه‌گذاری در یک سری معادن جدید است که در آینده به طور قطع سرعت بیشتری در توسعه خواهند گرفت.
آنگونه که در مجمع این شرکت مطرح شد، شرکت اکتشاف تجلی نیز می تواند بسیار فعالانه در بخش معدن جانجا عمل کند؛ به خصوص اینکه بعد از ملی مس بزرگترین معدن کشور معدن جانجا خواهد بود و اتفاقات خوبی در دو معدن خراسان جنوبی رخ داده و حدود یک میلیون تن طلا اکتشاف شده که البته احتمالا در آینده نیز اکتشاف بیشتری صورت خواهد گرفت.
بر اساس آمارها همچنین، تولید کنسانتره سنگ آهن در فاز اول به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن انجام شده و احداث گندله سازی به میزان ۹۲۰ هزار تن در دستور کار قرار گرفته است، ضمن اینکه احداث کارخانه تولید ورق فولادی با ظرفیت یک‌میلیون تن در سال تا ۱۴۰۴ پایان خواهد یافت.
به هر حال تجلی در حال حرکت به سمت اجرای پروژه های جدید و سودآوری است که به طور قطع منافع آن نه تنها برای سهامداران خواهد بود، بلکه گامی حائز اهمیت در راستای تامین منافع ملی به شمار می رود.
تیتر 20

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه + 9 =