چشم‌انداز روشن بازار جهانی فلزات اساسی


بی‌اچ‌بی بیلتون، بزرگ‌ترین شرکت معادن و فلزات جهان است. این شرکت در زمینه استخراج سنگ آهن و زغال‌سنگ، تولید و فروش آلومینیوم، فولاد، منگنز، اورانیوم، الماس، طلا، نقره و همچنین عرضه فرآورده‌های نفتی، فعالیت می‌کند. بیشتر فعالیت‌های این غول بزرگ معدنی در کشورهای استرالیا، مکزیک، ترینیدات و توباگو، الجزایر، چین، ژاپن وآمریکا قرار دارد. این شرکت در جدیدترین گزارش خود، ضمن ارزیابی تحولات صورت گرفته در ۶ماه نخست سال ۲۰۲۱، چشم‌انداز بازارهای جهانی فلزات را روشن می‌داند. در ادامه خلاصه‌ای از این گزارش ارائه می‌شود:

 فولاد و آهن خام:

به‌رغم عملکرد ضعیف جهانی، تولید فولادخام و آهن خام درنیمه نخست ۲۰۲۱ با توجه به عملکرد مطلوب چین در دو سال گذشته بهبود یافته است. انتظار می‌رود با تداوم رشد بسیار زیاد تولید در چین، در پایان سال تولید فولادخام ۵/ ۱۷  درصد و تولید آهن خام ۱۳درصد افزایش یابد. این میزان در سال ۲۰۲۰ به ترتیب برابر منفی ۵/ ۰درصد ومنفی ۳/ ۰درصد بود. بر اساس برآوردهای فعلی ، انتظار می‌رود جهان درسال ۲۰۲۱ کمی ‌بیش از ۲ میلیارد تن فولاد خام تولید کند که رکورد تاریخی محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۹، تولید فولاد چین به ۱,۰۰۱میلیارد تن افزایش یافت، پس از ثبت ۱.۰۶۵میلیارد تن تولید در ۲۰۲۰، چین تلاش می‌کند تا در ۲۰۲۱ به تدریج از ۱.۱میلیارد تن فراتر رود، این کشور برای تحقق هدف پیش‌بینی شده دوچالش در پیش‌رو خواهد داشت: نخست میزان مداخله نظارتی، با هدف پیگیری کاهش تولید در نیمه دوم امسال که مجددا توسط دولت چین مطرح شد و دوم احتمال شیوع بیشتر نوع دلتا COVID-۱۹ که کنترل آن ممکن است تاثیرات متنوعی بر تولیدات بگذارد. از ابتدای ۲۰۲۱ تا به امروز ما شاهد افزایش تقاضا در بخش کالای نهایی بوده‌ایم، به طوری که رشد در بخش تولید (که از افزایش صادرات و تقاضای ماشین‌آلات داخلی تامین می‌شود) تا حدودی بهتر از بخش ساخت‌وساز بوده است. در افق بلندمدت، ما معتقدیم که تا ۲۰۵۰، چین ذخایر انباشته فولاد مورد استفاده خود را که در حال حاضر ۷ تا ۸ تن به ازای هر نفر است، تقریبا دو برابر می‌کند و تقاضا برای شهرنشینی افزایش می‌یابد. این امر یک جریان ضایعات ایجاد می‌کند که می‌تواند نسبت قراضه به فولاد فعلی چین را تا اواسط قرن، ۲۰ برابر افزایش دهد.   تولید فولاد در خارج از چین پس از کاهش شدید در اواسط ۲۰۲۰ ،با رشد ۱۸درصد در نیمه اول  ۲۰۲۱ بهبود یافته است. نرخ جاری تا به امروز ۸۸۸ میلیون تن در۲۰۱۹ (۸۸۲میلیون تن) نسبتا افزایش یافته است.

 سنگ آهن:

قیمت سنگ‌آهن  بین ۱۵۰ تا ۲۳۶ دلاردر نیمه دوم سال مالی ۲۰۲۱ متغیر بوده و قیمت متوسط ۱۸۳دلار را نشان می‌دهد. بالاترین رکورد برای این دوره (۲۳۶ دلار در میلیون تن که در ۱۲ مه به دست آمد) یک رکورد تاریخی است.  تولید کنسانتره سنگ‌آهن داخلی چین در سه سال گذشته افزایش یافته است. تولیدات در سال ۲۰۲۰ به ۲۴۷ میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌شود تولیدات در ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، ۱۵ تا ۲۵ میلیون تن افزایش یابد. حداکثر نرخ اجرا در این مرحله ۲۶۴ میلیون تن بوده است(حدود ۱۰ میلیون تن بالاتر از دوره‌های قبل).

 فلز مس:

قیمت مس بین ۷.۷۵۶ دلار تا ۱۰.۷۲۵ دلار در نیمه دوم سال مالی ۲۰۲۱ متغیر بود و به طور میانگین قیمت معاملات ۹۰۹۲دلار در هر تن بود. قیمت میانگین حدود ۳۳‌درصد بیشتر از نیمه قبل بود. و میانگین سال مالی کامل  ۷.۹۴۴ دلار در تن بود.

عوامل بنیادی خاص صنعت و نوسانات در متغیرهای کلان، عوامل موثر در شکل‌گیری قیمت در ۱۲ ماه گذشته بوده‌اند. در اواخر آوریل و اوایل ماه مه ۲۰۲۱ ، سرمایه‌گذاران افزایش قیمت‌های آتی را پیش‌بینی کردند و LME در تاریخ ۱۰ مه، قیمت مس را ۱۰۷۲۵ دلار در تن  اعلام کرد. قیمت‌ها از آن زمان اندکی کاهش یافته است و در نیمه دوم ماه ژوئن و تا ژوئیه و اوایل آگوست بالای ۹هزار دلار در تن، اما زیر ۱۰ هزار دلار در تن معامله شده است. البته، این امر هنوز هم نسبت به سابقه و هم موقعیت منحنی هزینه عملیاتی بسیار بالا است.

شکافی که بین تقاضای مس در چین (تقریبا نیمی ‌از تقاضای جهانی) و سایر کشورها در ۲۰۲۰ به وجود آمد، در نیم سال گذشته کاهش یافته است. تقاضای چین در ۶ ماه دوم  ۲۰۲۰،   ۷/ ۰درصد افزایش یافت ، در حالی که نسبت به سال قبل حدود ۹درصد کاهش یافته بود، این عدد برای جهان،  منفی ۵/ ۴ بود. از ژوئن ۲۰۲۱، ما انتظار داریم که رشد سال به ترتیب برای چین و سایر کشورهای جهان به ترتیب حدود ۶ و ۹‌درصد و تقاضای جهانی حدود ۵/ ۷درصد باشد. پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضای جهانی در تقویم ۲۰۲۱ از سطح سال ۲۰۱۹ حدود ۷۵/ ۲‌درصد فراتر رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج + 2 =