شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات “ومعادن” از مجموع ۴۸ پروژه پیشرفت پیشران اقتصادی کشور هفت پروژه را در اختیار دارد که در واقع گامی مهم در مسیر توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، دکتر اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات تصریح کرد: مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری شاهد یک تغییر وضعیت است که در گذشته این شرکت فعال در بازار سهم بود، اما در شرایط امروز وارد سرمایه گذاری عملی و اجرایی شده است.

پروژه نیروگاه ۳۶۶ مگاواتی سمنان که در دو مدول ۱۸۳ مگاواتی اجرا شده، انتظار می‌رود آذر ماه خط دوم آن وارد مدار تولیدشود، آهن اسفنجی بیجار (کردستان) با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن، فولاد اقلید (فارس) هم با ظرفیت ۱.۱ میلیون تن و نیز مجتمع آهن و فولاد سرمد ابرکوه (یزد) نیز ظرفیت ۱.۱ میلیون تن دارد از جمله این پروژه هاست.

به گفته محمد حسین قائمی راد، معاون برنامه ریزی، بودجه و نظارت شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، اولین واحد نیروگاه ۱۸۳ مگاواتی در سمنان در مرداد ماه سال جاری سنکرون شده و آماده بهره برداری است.

این نیروگاه، نخستین پروژه طرح پیشرانان اقتصادی ایران است که در آستانه افتتاح قرار دارد و واحد دوم آن نیز در آذر ماه سنکرون خواهد شد.

سعدمحمدی مجموعه پروژه‌های “ومعادن” که بشکل مستقیم و غیر مستقم در جریان است حدود ۶۰ پروژه با حجم سرمایه گذاری ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد.

وی سرمایه گذاری مستقیم در بحث فولاد به میزان ظرفیت پنج میلیون تن یکی از اقدامات “ومعادن” برشمرد.

امروز شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات اولویت نخست خود را در حوزه معادن، اکتشاف می‌داند و در این ارتباط شرکت صبا نور چهار معدن در اختیار دارد که کار اکتشافی آن به شکل جدی در دست انجام است.

همچنین کنسرسیومی با راهبری “ومعادن” که مس جانجا (سیستان و بلوچستان) را برنده شده به نقاط جدیدی رسیده اند و احداث یک کارخانه لیچینگ بر روی کانسار‌های سولفیدی و کارخانه کنسانتره مس نیز پیش بینی شده است.

انتظار می‌رود تا پایان آبان ماه جاری عملیات اجرایی حفاری اکتشافی در محدوده این معدن آغاز شود و پیمانکار استخراج و ماشین آلات نیز حداکثر ظرف دو ماه آینده انتخاب و عملیات تجهیز معدن اجرایی شود.

پیش از این امین صفری معاون امور معادن و صنایع معدنی “ومعادن” گفته بود، میزان ذخیره معدن جانجا حدود ۳۰۰ میلیون تن با عیار ۰.۲۶ درصد است و برای تولید ۱۳۰ هزار تن کنسانتره مس، سالانه حدود ۱۶ میلیون تن خوراک نیاز است.

برآورد شده اجرای کامل این پروژه و بهره برداری از کارخانه کنسانتره مس، پنج سال بطول بیانجامد.

پروژه مس جانجا سیستان و بلوچستان از پروژه‌های پیشران در دولت محسوب می‌شود و اجرای آن ستقیم حدود یکهزار و ۵۰۰ نفر اشتغال خواهد داشت و غیر مستقیم چند برابر افزوده خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۰ درصد دارایی‌های شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات مرکب از سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بیشترین سرمایه گذاری شرکت، در زنجیره سنگ آهن و فولاد تمرکز یافته است.

“ومعادن” از سهامداران عمده مجموعه‌های بزرگ معدنی و فولادی ایران از قبیل شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ آهن گهرزمین، شرکت ملی مس، معدنی و صنعتی صبانور، مجتمع فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع، پویا انرژی، کارخانجات کابل سازی شهید قندی.

تجلی توسعه معادن و فلزات، گسترش کاتالیست ایرانیان، پرتوتابان معادن و فلزات و شرکت کک طبس است.

سعدمحمدی در ارتباط با کارخانه کک سازی طبس گفته بود، تولید این کارخانه حدود ۶ هزار تن بود که در مرداد ماه امسال ۹۸۰۰ تن ثبت شد و در شهریور از رقم ۱۰ هزار تن گذر کرد.

سال گذشته بالغ بر ۹۰ درصد ترکیب دارایی های “ومعادن” سرمایه گذاری در بخش‌های استخراج کانی‌های فلزی و فلزات اساسی بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 × = شانزده