در سال جاری نزدیک به یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی‌سازی و توسعه توان ساخت داخل در بخش معدن و صنایع معدنی اجرایی خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، به اعتقاد کارشناسان با توجه به وضعیتی که کشور در تامین ارز مورد نیاز برای صنایع دارد، به‌طور قطع بدون بومی‌سازی، رسیدن به افق چشم انداز ۱۴۰۴ دور از دسترس خواهد بود.

در همین پیوند، ایمیدرو از ابتدای پارسال سیاست بومی‌سازی و توسعه ساخت داخل را بر مبنای اهداف کلان وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد و بر اساس آن عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه را دریافت و پایش می‌کند.

شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، ملی صنایع مس ایران، ذوب آهن، فولاد هرمزگان، معدنی و صنعتی چادرملو، فولاد خراسان و آلومینای ایران در این مدت به ترتیب با تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز از سازندگان داخلی، علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان کشورمان، به اجرای برنامه بومی‌سازی پرداخته اند.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده، امسال بومی‌سازی بیش از ۵۰۰ میلیون دلاری قطعه و فرآیند تولید انجام خواهد شد و با احتساب بومی‌سازی‌هایی که در طرح‌های توسعه‌ای انجام می‌شود، در سال جاری نزدیک به یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی‌سازی و توسعه توان ساخت داخل خواهیم داشت.

این در حالی است که پارسال نیز بیش از ۶۱۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی از محل اجرای سیاست‌های بومی‌سازی توسط شرکت‌های بزرگ ایجاد شد.

ارزآوری

یکی از اثرات سرمایه‌گذاری و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد زمینه‌ای برای ارزآوری و در عین حال جلوگیری از خروج ارز از کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است.

پارسال با وجود تشدید تحریم‌ها، این حوزه هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری حاصل از صادرات برای کشور به دنبال داشت. این در حالی است که سال پیش از آن این حوزه توانسته بود نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.

این امر علاوه بر ورود ارز به کشور، کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی را نیز در پی داشته است و انتظار می‌رود امسال نیز شاهد افزایش ارزآوری این بخش از اقتصاد برای کشور باشیم.

امروز افزون بر ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی در سطح کشور شناسایی شده که از این رقم حدود ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است. شمار مواد معدنی اکتشافی در کشور ۶۸ ماده است که سهم مصالح ساختمانی نسبت به فلزی غالب است.

ایران دارای ۱۰ هزار و ۴۰۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری است که پنج‌هزار و ۶۰۰ معدن آن فعال است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + سه =