فلز مس در ماه‌های اخیر با افزایش قیمتی همراه شده است که در یک دهه گذشته رکورد شکنی تاریخی محسوب می‌شود و این موضوع باعث شده تا این صنعت نیز در ایران برای توسعه هرچه بیشتر به تکاپو افتد.
به گزارش دنیای معدن این رشد قیمتی که حتی پیش‌بینی می‌شود به ۱۵ هزار دلار هم برسد می‌تواند به رونق صنعت مس ایران و فعال‌سازی هرچه بیشتر معادن بخش‌خصوصی نیز کمک کند.

اما در این میان رشد قیمت جهانی مس و افزایش فعالیت‌های شرکت ملی صنایع مس ایران می‌تواند به رونق بخش معدن و توسعه فعالیت‌های اکتشافی کمک کند، زیرا این صنعت در سطح جهانی با افزایش تقاضا و تغییر کاربری فلز همراه است و امروز بهترین زمان برای توسعه فعالیت‌های معادن کوچک و متوسط مقیاس حوزه مس است.

هرچند شرکت ملی صنایع مس ایران سکان هدایت این صنعت را برعهده دارد، اما بخش خصوصی با در اختیار داشتن معادن کوچک و متوسط می‌تواند نقش مهمی‌در اشتغال‌زایی و توسعه فعالیت‌های معدنی ایفا کند.

اما چطور شرکت ملی مس در این برهه از زمان که قیمت‌ها در طلایی‌ترین نقطه قرار گرفته‌اند، می‌تواند به عنوان حامی‌معادن کوچک و متوسط مقیاس به توسعه فعالیت آنها کمک کند؟

شرکت مس با توجه به رشد قیمت‌های جهانی، افزایش فروش و تولید چند پروژه تولیدی و توسعه‌ای را در دستور کار خود قرار داده  است. همچنین برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از ذخایر مس، توسعه اکتشاف از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت است. البته نباید فراموش کرد که توسعه این حوزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند سرمایه‌گذاری است؛ به همین دلیل تعامل هرچه بیشتر شرکت ملی مس با بخش خصوصی می‌تواند بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر را فراهم کند.

در واقع استراتژى توسعه صنعتى، حمایت از SMEها و ایجاد پنجره واحد بخش معدن مى‌تواند سرمایه‌گذارى در صنعت مس را افزایش دهد.

شرکت مس می‌تواند با افزایش خرید محصول تولیدی از واحدهای کوچک و متوسط مقیاس به چرخش نقدینگی در این واحدها کمک کرده و منجر به حفظ اشتغال در آنها شود. از سوی دیگر این شرکت می‌تواند با در اختیار داشتن منابع مالی مناسب در جهت ورود ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های جدید اقدام کرده و با ایجاد کنسرسیوم‌هایی با بخش‌خصوصی به توسعه معادن کوچک و انجام اکتشافات تکمیلی، به توسعه هرچه بیشتر کمک کند.

امروز شرکت ملی مس بیش از هر زمان دیگری می‌تواند ناجی معادن کوچک در این حوزه باشد تا بهره‌برداری از فرصت ایجاد شده، نصیب تمامی ‌واحدهای فعال در این بخش شود.

فلز سرخ در جایگاه جهانی

استفاده ۷۰درصدی از مس در انتقال برق و حرکت کشورهای جهان به سمت تولید کربن خنثی، باعث شد تا مس به بالاترین قیمت خود در ۱۰ سال اخیر برسد و رکوردشکنی تاریخی کند.

کشورهای جهان به دنبال اجرای طرح «کربن خنثی» هستند  که برنامه اروپا تا سال ۲۰۵۰ و برنامه چین تا ۲۰۶۰ در این طرح پیش‌بینی شده است. در نتیجه برنامه دولت‌ها برای برقی کردن سیستم حمل‌ونقل منجر به افزایش تقاضای فلز سرخ شده است.

شیلی با در اختیار داشتن ۳ معدن بزرگ مس، پرچمدار تولید این محصول در جهان است و پس از آن پرو و چین به همراه آمریکا، کنگو و استرالیا تولیدکنندگان عمده مس در دنیا به‌شمار می‌آیند. البته براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته  روند تولید مس تا ٢ سال آینده در معادن افزایشى، اما پس از آن نزولى خواهد شد و این موضوع نگرانى‌هایى را به همراه دارد که می‌تواند بر قیمت اثر گذار باشد.

براساس آمار موسسه مکنزی، تراز جهانی مس تصفیه شده با کسری ۵۵۹ هزارتنی در سال ۲۰۲۰ مواجه شد که نسبت به کسری ۳۸۳ هزار تنی در سال ۲۰۱۹، افزایش یافته است. همچنین براساس این گزارش تا سال ۲۰۱۹ با افزایش تقاضای مس، عرضه نیز افزایش یافته است. با این حال پیش‌بینی بر آن است از سال ۲۰۱۹ به بعد به‌رغم افزایش تقاضا، عرضه کاهش پیدا کند.

تقاضای مس دنیا در ۵۰ سال گذشته ۳ برابر شده  که این موضوع ناشی از رشد تقاضای الکترونیک و تجهیزات برقی و ساختمانی و تجهیزات صنعتی و حمل و نقل است. از سوی دیگر افزایش اشتهای چین نیز می‌تواند به ادامه دار شدن رشد قیمت‌های جهانی کمک کند. البته نباید فراموش کرد برخی پارامترها در بازار مس کوتاه‌مدت و برخی بلند‌مدت است. به عنوان مثال مقررات زیست‌محیطی کشورها در واردات قراضه بلندمدت است و می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = هفده