معاون امور معادن شرکت فولاد مبارکه گفت: ایران یک کشور معدنی است و بیش از پیش باید برای مباحث اکتشاف وقت صرف شود و در این زمینه تبادل نظر انجام گیرد.

به گزارش معدن مدیا به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، محمدیاسر طیب نیا در ادامه با اشاره به جدی بودن بحران تامین مواد اولیه اظهار داشت: بخش خصوصی توان انجام اکتشاف را دارد، اما باید انگیزه برای آن ایجاد شود. همچنین مساوات در ارائه فرصت های معدنی با عدالت در این زمینه جایگزین نشود.

به گفته وی، شرکت های معدنی بزرگ باید برای سرمایه گذاری در اکتشاف معادن ترغیب و حتی مکلف شوند.

معاون امور معادن شرکت فولاد مبارکه عمده ذخایر معدنی را در محدوده عمق 500 تا یک هزار متری ارزیابی کرد و این موضوع را نشان از اهمیت اکتشافات عمقی دانست.

طیب نیا با اشاره به سرمایه گذاری هفت میلیارد دلاری کشور استرالیا در سال 2012 برای بیش از 10 میلیون متر حفاری بیان کرد: در سال 2016 نیز در این کشور هشت میلیون متر حفاری باکیفیت انجام شده است. در سال 2017 در کشور چین نیز پنج میلیون متر حفاری انجام شده، اما متاسفانه اعداد مربوط به حفاری در ایران با این اعداد قابل مقایسه نیست. برای مثال در سال 96 حدود 162 هزار متر حفاری انجام شده که فاصله زیادی با میزان حفاری در کشورهای پیشرو دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه سنگ آهن افق چشم انداز برنامه 55 میلیون تن است، هرچند پروانه های صادرشده و پروژه های کلنگ زده شده بیشتر است. برای این 55 میلیون تن به 162 میلیون تن و در صورت افت عیار، به 180 میلیون تن سنگ آهن نیاز است؛ بنابراین با کسری نزدیک به 30 میلیون تن سنگ آهن مواجه خواهیم بود.

معاون امور معادن شرکت فولاد مبارکه همچنین خاطرنشان کرد: برای توسعه پایدار باید 180 میلیون تن ذخیره قطعی در کشور شناسایی شود.

طیب نیا با اشاره به وجود برخی فرضیه های اشتباه در زمینه اکتشاف تصریح کرد: منابع مالی و توان سرمایه گذاری جهت اکتشاف در بخش خصوصی وجود ندارد یا دارای توجیه اقتصادی نیست، اما بر اساس آمار سازمان زمین شناسی، کل بودجه تخصیص یافته به این سازمان 28 میلیون دلار بوده، درحالی که ارزش گواهی کشف ذخایر معدنی کشف شده توسط این سازمان 103 میلیارد دلار است.

وی افزود: یکی دیگر از معایب این است که تکنولوژی و دانش اکتشاف در کشور وجود ندارد یا در دسترس نیست و فقط شرکت های وابسته به دولت و شرکت های معدنی بزرگ در اکتشاف موفق بوده اند.

معاون امور معادن شرکت فولاد مبارکه ابراز کرد: اگر شرکت های معدنی در حوزه اکتشاف سرمایه گذاری می کردند، شرایط بهتری نسبت به وضعیت موجود حاکم بود. کمبود مواد معدنی نشان از اشتباه بودن سیاست های شرکت های معدنی در گذشته دارد.

طیب نیا تاکید کرد: سرمایه گذاری در سنگ آهن بیش از 100 درصد سودآور است و بهتر و به صرفه تر است که معدنی ها به جای هزینه کردن در حوزه فولاد به توسعه اکتشافات روی آورند؛ چرا که تنها با 10 درصد سرمایه گذاری در بخش اکتشافات از 1000 درصد سودآوری برخوردار می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − = هیچ