معدن مس «جانجا»، یکی از پروژه‌های مهم کشور است که شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات محوریت توسعه و اجرای آن را برعهده دارد.

به گزارش می‌متالز، بهره‌برداری از این ذخیره می‌تواند نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا کرده و با محرومیت‌زدایی منجر به ارتقای فرهنگی و اجتماعی شود.

امین صفری معاون توسعه معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، در خصوص این پروژه مهم معدنی اظهار کرد: در پروژه مس جانجا، قرارداد ابلاغ شده و تحویل زمین نیز صورت گرفته است و در اولین مرحله شروع کار، بحث اکتشافات در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: برای شروع کار باید بعد از انجام مراحل مقدماتی، عملیات اکتشافات انجام شده و طراحی کارخانه صورت گیرد و پس از آن استخراج از معدن و همچنین احداث کارخانه آغاز شود.

صفری با اشاره به برنده‌شدن کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی در مزایده معدن جانجا، تصریح کرد: شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات رهبری این کنسرسیوم را بر عهده دارد و کنسرسیوم شامل شرکت‌های سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، تجلی، چادرملو، گل‌گهر، گهرزمین و سرمایه گذاری غدیر است که می‌توان گفت این مجموعه‌ها یک ابرشرکت معدنی توانمند را تشکیل داده‌اند.

به گفته معاون توسعه معادن و صنایع معدنی هلدینگ «ومعادن»، فلز مس در سال‌های اخیر با توجه به گسترش تولید خودرو‌های برقی در جهان دارای جذابیت بیشتری شده و همین موضوع توجهات را به سوی این ماده معدنی متمرکز کرده است. در خودرو‌های معمولی ۵-۶ کیلوگرم مس مصرف می‌شود، درحالی‌که این مصرف در خودرو‌های برقی حدود ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم است.

وی با اشاره به ذخیره معدن مس «جانجا» بیان کرد: این معدن ذخیره بزرگی دارد، اما عیار آن کم است. صفری افزود: این موضوع باعث شده سرمایه مورد نیاز به شدت افزایش یابد، اما با حضور شرکت‌های بزرگ که می‌توان گفت ابرشرکت معدنی را ایجاد کرده‌اند، می‌تواند منطقه را متحول کرده و محرومیت‌زدایی کند.

صفری تاکید کرد: برنامه ما استفاده حداکثری از پتانسیل‌های منطقه، خصوصاً نیرو‌های بومی است که می‌تواند در توسعه اجتماعی بسیار موثر باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه − 9 =