چین بهترین عملکرد را در جذب سرمایه گذاری خارجی داشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، تخمین زده می شود که شیوع کرونا به اقتصاد جهان حدود ۹ تریلیون دلار خسارت زده باشد. کریستالینا جیورجیوا- رییس صندوق بین المللی پول پیشتر گفته بود جهان در بدترین بحران مالی خود از زمان رکود بزرگ قرار دارد. با این حال اقتصاد چین شرایط بهتری در مقایسه با بسیاری از کشورها دارد و سال قبل ۲.۳ درصد رشد کرد.

تا پایان سال ۲۰۲۰ چین بیشترین سرمایه خارجی را در بین کشورهای مختلف داشته است به گونه ای که سال قبل این کشور ۱۶۳ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرد که این رقم نسبت به سال قبل چهار درصد بیشتر شده است. از طرف دگر اما میزان سرمایه گذاری خارجی در آمریکا به ۱۳۴ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل آن ۴۹ درصد کاهش یافته است. طبق اعلام آنکتاد در سال ۲۰۲۰ میزان سرمایه خارجی در جهان ۸۵۹ میلیارد دلار بوده است که این رقم در مقایسه با سرمایه ۱.۵ تریلیون دلاری سال قبل ۴۲ درصد کمتر شده است.

آنکتاد انتظار دارد روند کاهش سرمایه گذاری خارجی در کشورهای مختلف برای امسال نیز ادامه پیدا کند و بین پنج تا ۱۰ درصد به نسبت سال قبل کمتر شود. استرالیا در سال ۲۰۲۰ تنها ۲۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد که نسبت به سال قبل ۴۶ درصد کمتر شده است. میزان سرمایه گذاری خارجی در آسیا چهار درصد، آمریکای لاتین ۱۸ درصد و حوزه کاراییب ۳۷ درصد کاهش یافته است.

جیمز ژان- مدیر بخش سرمایه گذاری در آنکتاد گفت: پیامدهای همه گیری کرونا بر روی سرمایه گذاری خارجی غیر قابل کتمان است و سرمایه گذاران نسبت به روانه کردن دارایی های خود به سمت کشورهای دیگر بسیار محتاطانه رفتار می کنند.

کرونا توزیع درآمد در جهان را نیز برهم زده است و در حالی که بیشتر مردم جهان به دلیل از دست دادن شغل خود دچار مشکلات مالی شدند، ثروتمندان ثروتمندتر از گذشته شدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت − 7 =