معاون توسعه و اکتشاف شرکت ملی صنایع مس ایران:

به رکوردشکنی در حوزه اکتشاف ادامه خواهیم داد/ رکورد بالاترین میزان حفاری اکتشافی در هفت سال اخیر

معاون توسعه و اکتشاف شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: عملکرد اکتشافی شرکت مس فراتر از برنامه بوده و در سال گذشته نسبت به سال 1398 حدود 30 هزار متر افزایش حفاری را به ثبت رسانده‌ایم و در سال جاری نیز 150 متر حفاری اکتشافی با بهره‌گیری از ماشین‌آلات مدرن برنامه‌ریزی شده است.

بهروز رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت ملی مس در سال گذشته توانست در تمام حوزه‌ها به برنامه‌های از قبل تبیین شده دست یابد و آن‌ها را اجرایی کند. همچنین در بخش توسعه، تولید و فروش، رکوردهای قابل قبولی از طرف شرکت به ثبت رسید. در رابطه با توسعه باید گفت که زنجیره از اکتشافات معدنی آغاز می‌شود و ما در این راستا، در سال 1399، حفاری 100 هزار متری را رقم زدیم که این میزان حفاری در مقایسه با سال 1398 که 70 هزار متر بود، 30 هزار متر افزایش داشت. ضمن اینکه این میزان حفاری، بالاترین میزان حفاری اکتشافی در هفت سال اخیر محسوب می‌شود.

وی افزود: میزان حفاری شرکت مس در مقایسه با پنج سال گذشته که میانگین 37 هزار متر بوده به 100 هزار متر حفاری ارتقا یافته‌ است. برنامه‌های اکتشافی به صورت صد در صد در حوزه حفاری اکتشافی و سایر بخش‌ها محقق شده است و طرح‌های توسعه نیز تاکنون با روندی مطلوب پیش رفته‌اند. دو پروژه کلیدی شرکت مس در معادن دره‌زار و دره‌آلو هستند که مراحل کار در هر دو پروژه به خوبی پیشروی داشته‌ است. در رابطه با پروژه دره‌آلو می‌توان گفت که زیرساخت‌هایی همچون آب و برق این معدن با چالش‌هایی مواجه بود و آن نیز به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای بوده که برق‌رسانی و آب‌رسانی به شدت دشوار است اما خوشبختانه این پروژه معدنی تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

معاون توسعه و اکتشاف شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد: قابل ذکر است که پروژه دره‌آلو تا به امروز حدود 72 درصد پیشرفت داشته و در تلاش هستیم که در نیمه دوم سال جدید برای پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی نهایی آن آماده باشیم. پروژه دره‌زار نیز پیشرفت 55 درصدی داشته است و همچنان سعی داریم تا اواخر سال 1400 راه‌اندازی شود. پروژه تولید کنسانتره از سرباره‌های ذوب مجتمع سرچشمه از دیگر برنامه‌های شرکت مس تلقی می‌شود که در حال حاضر طبق برنامه‌های مدنظر و طراحی شده پیش می‌رود.

رحمتی ابراز کرد: به طور کلی وضعیت شرکت ملی مس از لحاظ توسعه مطلوب است و علی‌رغم شرایط تحریمی با مشکل خاصی مواجه نیستیم. همچنین شرکت در حوزه تولید نیز به رکوردهای خوبی دست یافته و بدون شک تا انتهای سال 1400، رکورد تولید را مجددا خواهیم شکست و امیدوار هستیم از مرز تولید 280 هزار تن کاتد مس نیز عبور کنیم و به رکوردهای بالاتری برسیم.

وی در رابطه با چشم‌انداز توسعه‌ای شرکت ملی مس توضیح داد: ما قصد داریم در سال 1400 در حوزه اکتشافات رشد حداقل 50 درصدی را به ثبت برسانیم. ازجمله مشکلاتی که در این بخش با آن روبه‌رو هستیم، می‌توان فرسودگی شدید ناوگان اکتشافی کشور را نام برد و همچنین شرکت پیمانکاری بزرگی در کشور که بتواند پاسخگوی نیازهای اکتشافی باشد، وجود ندارد. با تمام این مسائل قصد داریم در سال آینده به رشد 50 درصدی اکتشاف نسب به سال جاری دست یابیم و میزان حفاری را از یک صد هزار متر به 150 هزار متر ارتقا دهیم.

معاون توسعه و اکتشاف شرکت ملی صنایع مس ایران یادآور شد: همچنین برای سال 1400 قصد داریم 15 دستگاه حفاری اکتشافی که شرکت مس برای اولین بار طی 40 سال گذشته، خریداری کرده را وارد کنیم که تاکنون بررسی‌های فنی آن انجام شده است. امیدوار هستیم که با خریداری این تعداد ماشین‌آلات در کنار استفاده از توان و قدرت داخلی بتوانیم 150 هزار متر حفاری را محقق کنیم؛ اگرچه 200 هزار متر نقطه حفاری شناسایی شده است.

رحمتی خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌های پیمانکاری بیشتری در کشور فعال باشند و پتانسیل‌های بیشتری در دسترس باشد، ما آماده عقد قرارداد و همکاری با آن‌ها در جهت افزایش میزان کارایی شرکت مس هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه + = 6