ایجاد بستر‌های لازم برای ورود بخش خصوصی به تامین مالی پروژه‌های زیرساختی از طریق ایجاد ابزار‌های نوینی مانند شرکت‌های سهام عام پروژه، ریل گذاری توسعه اقتصادی ایران را تغییر خواهد داد و سرعت پیشرفت اقتصادی کشور را با به کارگیری سرمایه‌گذاری خرد مردمی و نقدینگی موجود بیشتر خواهد کر
به گزارش تابناک اقتصادی؛ بازار سرمایه از ابتدای تشکیل، همواره محلی برای تامین مالی شرکت‌های تولیدی بوده است. با این وجود‌ سال ۹۹ بازار سرمایه نتوانست کمک جدی به بخش واقعی اقتصاد داشته باشد و با سیاست‌های دولت، عملا موجب پوشش کسری بودجه شد و با این تصمیم گیری، مردم نیز نسبت به بازار سرمایه بی اعتماد شدند. با وجود این، کشور‌های مختلف با تکیه بر ابزار‌های متنوع بازار سرمایه، اقدام به تامین مالی پروژه‌های مختلف توسعه‌ای در کشور کرده‌اند.
حال با گذشت بیش از دو قرن از تجربه کشور‌هایی نظیر آمریکا از به کارگیری ابزار سهام و اوراق قرضه، در بورس ایران نیز مدل مناسبی جهت تامین مالی پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور ایجاد شده است که علاوه بر ترکیب ابزار اوراق و سهام، ترکیب مزایای بانک و بورس را نیز داراست، این مدل شرکت سهام عام پروژه نام دارد که در بهمن سال ۱۳۹۹ در شورای عالی بورس به تصویب رسید.

از همین روی، با جعفر قادری، عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی و روح‌الله حسینی مقدم، عضو شورای عالی بورس سازمان بورس و اوراق بهادار به گفت‌وگو پرداختیم.

جعفر قادری، عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: شرکت سهام عام پروژه برای پروژه خاصی است و فرصت را برای استفاده از توان و ظرفیت‌های مردمی در صندوق پروژه ایجاد می‌کند و امکانی برای عرضه اوراق تبعی قابل انتشار است و امنیت سود کف و حداقلی برای سپرده گذاران و سرمایه گذاران در مدت زمان مشخص احداث و بهره برداری پروژه قابل تامین و تضمین است.

قادری افزود: نکته مهم در این روش، نفع بری مردم هنگام سرمایه گذاری است که به دو روش متنوع می‌توانند سرمایه گذاری کنند؛ نخست اینکه اوراق تبعی تبدیل به سهام گردد و حالت دوم، دریافت کف سود را از پروژه دریافت کنند و از پروژه خارج شوند.
تغییر ریل‌گذاری توسعه اقتصادی ایران با شرکت سهام عام پروژه
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مکانیزم شرکت سهام عام پروژه، روشی مناسب برای تامین مالی اجرای پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای است و در پیشرفته‌ترین کشور‌ها نیز نقش بخش خصوصی و مردم در تامین مالی این گونه پروژه‌ها بسیار پر رنگ است.
بنابراین، ایجاد بستر‌های لازم برای ورود بخش خصوصی به تامین مالی پروژه‌های زیرساختی از طریق ایجاد ابزار‌هایی نوین، همچون صندوق های پروژه‌محور و شرکت‌های سهام عام پروژه، ریل گذاری توسعه اقتصادی ایران را تغییر خواهد داد و سرعت پیشرفت اقتصادی کشور را با به کارگیری سرمایه‌گذاری خرد مردمی و نقدینگی موجود بیشتر خواهد کرد.

جعفر قادری استاد دانشگاه و اقتصاددان خاطرنشان کرد: ایراد و اشکالی که اکنون در بازار سرمایه داریم، این است که بازار سرمایه فقط برای طرح‌های موجود خرید و فروش سهام استفاده می‌شود و دستورالعمل جدید سهام عام پروژه، امکان حمایت از طرح‌های جدید را فراهم کرده است. تاکنون از زمان تصویب دستورالعمل شرکت سهام عام پروژه ابلاغ رسمی به شرکت‌ها و کارگزاری‌ها و حقوقی‌ها نشده و به وزیر اقتصاد تذکر داده شده و حتی طرح سوال از وزیر هم صورت گرفته است تا هرچه سریع‌تر پروژه‌های عمرانی نیمه تمام از طریق بازار سرمایه با مدل شرکت سهام عام پروژه تامین مالی شوند.

روح‌الله حسینی مقدم، عضو شورای عالی بورس نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با اینکه به چه نحوی می‌توان بازار سرمایه را به ریل اصلی خود یعنی تامین مالی تولید برگرداند، گفت: تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌ها نزدیکترین راه ارتباطی بین بازار سرمایه و بخش واقعی اقتصاد (تولید) است که در روش‌های دیگر غیر مستقیم است؛ اما در مدل تامین مالی به روش شرکت سهام عام پروژه، پول مستقیم به خود پروژه تزریق و وارد سرمایه گذاری می‌شود.

وی افزود: استفاده از این ظرفیت بازار سرمایه، علاوه بر عمق‌دهی به بازار به کمک بازار ثانویه نیز خواهد آمد. در اقتصاد فعلی ما که پروژه‌های عمرانی به شدت از کمبود جریان مالی رنج می‌برند، این ارتباط و تعامل کمک بسیاری به اقتصاد خواهد کرد.
تغییر ریل‌گذاری توسعه اقتصادی ایران با شرکت سهام عام پروژه
روح‌الله حسینی مقدم در پایان با اشاره به مزایای تامین مالی پروژه به روش شرکت سهام عام پروژه نسبت به دیگر روش‌های تامین مالی افزودند: با سیاست گذاری نهاد مجلس و مصوبات شورای عالی بورس، هر فرد حقیقی یا حقوقی پیمانکار پروژه می تواند اقدام به آوردن ترکیبی نقد و غیرنقد کند. همچنین نقل و انتقال دارایی سهام پروژه از فرد به صندوق یا بالعکس از معافیت مالیاتی کامل بهره‌مند خواهد شد و عملا توسعه کشور نیز از مسیر نقدینگی موجود با سرمایه‌گذاری خرد مردمی رقم خواهد خورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 3 = سه