دنیای معدن- محبوبه ناطق: گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح‌ترین قطبهای فعال معدنی، صنعتی در خاورمیانه است و نقش مهمی در تامین سنگ آهن و آهن اسفنجی کشور دارد. این شرکت با ظرفیت تولید بیش از 15 میلیون تن کنسانتره و بیش از 10 میلیون تن گندله بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی و گندله کشور است که هیچ چالشی حتی قطع برق و محدودیت‌های عرضه در بورس مانع روند رو به رشد تولید و سودآوری آن نشده است.

 در همین راستا مهندس محمود زیدآبادی، معاون مالی و اقتصادی گل گهر در گفتگو با دنیای معدن در تشریح آخرین وضعیت عملکرد ۶ ماهه گل گهر، خبر از رشد 130 درصدی فروش و رشد 150درصدی سود خالص شرکت نسبت به سال گذشته داد. همین امر موتور توسعه گل گهر را پرشتاب‌تر ساخته است. گفتگوی ما را با مهندس زیدآبادی می‌خوانید.

عملکرد ۶ ماهه گل گهر را در تامین مالی پروژه‌ها تشریح بفرمایید؟

در 6 ماهه سال جاری فروش شرکت رشد 130 درصدی داشته و میزان سود خالص شرکت طی 6 ماهه به بیش از 11 هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه رشد 150 درصدی داشته است.

در کنار سودآوری عالی شرکت، شاهد وصول مطالبات و افزایش کیفیت سود شرکت بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که وجه نقد حاصل از عملیات شرکت طی 6 ماه سال جاری به بیش از 6 هزار میلیارد تومان رسیده است و شاهد رشد 62 درصدی در جریان وجه نقد عملیاتی بوده‌ایم.

این دو محرک منجر به خلق وجه نقد مناسب جهت تأمین مالی پروژه‌ها شده‌اند. به گونه‌ای که طی 6 ماه سال جاری میزان سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شرکت یا به عبارت دیگر وجه نقدی که صرف سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شده در مقایسه با مدت مشابه رشد 210 درصدی داشته است و همین‌طور رشد 150 درصدی در وجوه مصرف شده در طرح‌های توسعه‌ای را شاهد بوده‌ایم.

روند قیمت سهام گل گهر را در بازار سهام چگونه ارزیابی می‌کنید و آینده قیمت سهام گل گهر را چگونه می‌بینید؟

به جرأت می‌توان گفت با وجود وضعیت نه چندان مناسب بازار سرمایه طی 7 ماهه سال جاری، این شرکت بیشترین تلاش را جهت حفظ ارزش بازاری انجام داده است. به گونه‌ای که بازدهی سهم گل‌گهر از ابتدای سال تاکنون 57 درصد بوده است در حالیکه بازدهی شاخص کل کمتر از 8 درصد بوده است. در بازارهای موازی هم، بازدهی ارز حدود 11 درصد و بازدهی سکه و طلا حدود 6 درصد بوده است.

واقعیت این است که قیمت آتی سهم گل‌گهر نیز بسیار وابسته به شرایط آتی بازار سرمایه است اما آنچه به ما مربوط می‌شود این است که با سودآوری مناسب و حمایت به موقع از سهام، بتوانیم بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران شرکت کنیم.

تاثیر نوسان نرخ ارز بر برنامه‌های توسعه‌ای گل گهر چه بوده و پیش‌بینی شما از روند قیمتی ارز تا پایان سال چیست؟

نوسان نرخ ارز (چه مثبت و چه منفی) تأثیر منفی در توسعه اقتصادی به همراه داشته است. به عبارت دیگر بهترین وضعیت ثبات نرخ ارز می‌باشد. بی‌ثباتی قطعاً منجر به کاهش مزیت‌های رقابتی جهت جذب سرمایه‌گذاران خواهد شد. این کلیات تأثیر نوسان نرخ ارز می‌باشد؛ اما در شرکت گل‌گهر با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته در طرح‌های توسعه و تأمین ارز مورد نیاز در زمان مناسب تقریباً توانسته‌ایم نوسانات بازار ارز را مدیریت کنیم. در شرایط کنونی پیش‌بینی نرخ ارز بسیار مشکل است و بستگی به تفاهم یا عدم تفاهم در مذاکرات هسته‌ای دارد. از دید بنده حداقل نرخ ارز با فرض تفاهم دامنه قیمتی 18 تا  22هزار تومان است و در صورت عدم تفاهم دامنه قیمتی 27هزار تا 32هزار تومان برای سال جاری است.

چشم‌انداز محصولات زنجیره ارزش افزوده فولاد را چگونه تحلیل می‌کنید؟

عمده فعالیت شرکت گل‌گهر تمرکز بر ابتدای زنجیره ارزش فولاد بوده است دقیقاً جایی که کشور نیاز بالایی به محصولات آن دارد. به نظر بنده آینده این زنجیره وابسته به توسعه کشور است، ما اگر بتوانیم تقاضای خفته شده در کشور خصوصاً در مناطق کمتر توسعه یافته کشور را بیدار کنیم آینده بسیار خوبی برای این صنعت متصور هستم اما اگر نتوانیم در داخل کشور تقاضا ایجاد کنیم به مرور زمان با مشکل روبرو می‌شویم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + نُه =