رشد قیمت فولاد در شرایطی در ایران اتفاق افتاده که بسیاری از فاکتورهای داخلی و بین المللی در کنار هم این روند را می توانند تا انتهای سال میلادی ادامه دهند. این موضوع زنگ خطری برای صنایع فولادی است. کافی است که دولت به سیاست قیمت گذاری دستوری رو ببرد. در این شرایط شاهد دو نرخی شدن بازار و تعطیلی بسیاری از کارخانجات تا انتهای سال خواهیم بود.

رشد قیمت آهن در ماه های گذشته بدون توجه به مقوله های عرضه و تقاضا بدون تبعیت از یک مسیر منطقی همچنان ادامه دارد. بازار فولاد ایران که همیشه نرخ آن چند دلاری پایین تر از نرخ های صادراتی کشورهای تولیدکننده قیمت گذاری میشد حال بالا تر از میانگین جهانی قیمتگذاری می شود. این موضوع می تواند در آینده ای نزدیک گریبان تمام زنجیره تامین فولاد را بگیرد. رشد قیمت آهن و فولاد اگر با همین روند ادامه پیدا کند پای سازمان ها و ارگان های نظارتی را به بازار باز خواهد کرد. این موضوع شروعی خواهد بود بر مسیر شکست خورده قیمت گذاری دستوری و شروع دو نرخی شدن محصولات فولادی در ایران. در ادامه به این ریسک مهم با جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت. لطفا همراه آرتان پرس باشید.

 رشد قیمت آهن در سایه قطعی برق بی برنامه صنعتی ها

بزرگترین بحران فعلی در صنعت ایران، افت تولید برق و کاهش دیماند مصرفی صنعتی ها به اجبار بوده است. در تابستان امسال بحران قطعی برق باعث شده تا بسیاری از تولیدات فولادی کشور به حاشیه کشیده شده یا کلا روند تولید آنها متوقف شود. همین موضوع باعث شد تا تاثیر زود هنگام این فاکتور را در بازار فولاد کشور داشته باشیم.

در ماه های اخیر مهم ترین فاکتوری که قیمت فولاد را تحت تاثیر قرار داده است قطعی برق و کمبود انرژی برق صنعتی در کشور است. برخی از تحلیلگران معتقدند که می شد این وضعیت را از شش ماه قبل پیش بینی کرد. تمهیداتی اندیشید و اجازه نداد تا کار به اینجا کشیده شود. اگر مدیریت صحیحی از سوی وزارت نیرو صورت می گرفت این حجم زیان اقتصادی در بخش تولید فولاد را شاهد نبودیم. رشد قیمت آهن و میلگرد در شرایط فعلی نتیجه سوء مدیریت مهندسانی است که هیچ وقت مدیر خوبی نشده اند.

رشد تصاعدی قیمت میلگرد معلول فاکتورهای متنوع

ما شاهد بودیم که فقط فاکتور قطع برق چگونه رشد قیمت فولاد را با سرعت بالایی منجر شد. این رشد قیمت فولاد تا جایی پیش رفت که قیمت میلگرد از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۸ هزار تومان هم رشد کرد. تقریبا این رشد قیمت در یک دهه گذشته در بازار فولاد بی سابقه بوده است. هر شرکت تولیدی در پایان هر ماه قیمت تمام شده تولید محصولات خود را در نظر می‌گیرد و این تولیدکنندگان به دنبال سودی هم هستند.

این مسئله تنها منتهی به بازار فولاد نیست و می‌توان گفت قطعی برق روی همه محصولات تأثیر چشمگیری داشته است. وقتی نهاده‌ها و مواد اولیه تولیدکنندگان افزایش می‌یابد، روی قیمت تمام شده محصولات اثر می‌گذارد و فشار این افزایش قیمت به مصرف‌کننده نهایی وارد می‌شود. رشد قیمت آهن در این شرایط از رشد نرخ دلار تاثیر به مراتب کمتری گرفته است.

افزایش قدرت چانه زنی سمت عرضه در بازار فولاد

قیمت ها در هر بازاری بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شوند. در برهه ای از زمان به دلیل اینکه بازار داخلی را به بهانه ی صادرات فولاد تضعیف کردند باید فکر رشد قیمت آهن و فولاد در شرایط فعلی را می کردند. به دلیل نبود تقاضا در بازار فلاد داخلی و صفر شدن برخی از تقاضاها در بورس کالا شاهد شرایطی بودیم که محصولات بلافاصله در لیستت صادراتی کشور قرار می گرفتند. این موضوع قبلا در یک تحلیل هشدار داده شده بود. با خالی شدن انبارهای فولاد داخلی شاهد افت تولید و عرضه فولاد در بازار داخلی هستیم.

این موضوع توازن عرضه و تقاضا را به هم زده است. شرایط فعلی معلول تشنه نگه داشتن بازار و کمبود عرضه در بخش مقاطع طویل است. این موضوع هم در شرایط فعلی به برق وابسته است. اگر وزارت نیرو بتواند نیاز شهری و صنایع را مدیریت کند، روال کاری به یک ماه گذشته باز خواهد گشت و شرکت‌ها می‌توانند با ظرفیت کامل خود به تولید ادامه دهند.

رشد قیمت آهن در سایه قیمت ها و عرضه های جهانی

رصد بازارهای بین المللی نشان می دهد که وضعیت رشد قیمت فولاد در کل دنیا به احتمال زیاد تا پایان سال میلادی یک پدیده رایج و غالب در بازار باشد. البته که قیمت نوساناتی را تجربه خواهد کرد. اما به احتمال زیاد رشد قیمت پدیده ای غالب خواهد بود. برای مثال بد نیست که عملکرد کشور چین در تولید فولاد را مورد ارزیابی قرار دهیم.

با تصمیمات جدید دولت چین در وضع محدودیت‌های زیست محیطی تولید فولاد و قطعی گسترده برق فولادسازان در برخی استانهای چین، تولید میلگرد و ورق گرم در پایین ترین سطوح چهار سال گذشته قرار گرفته است. این موضوع به رشد قیمت و افزایش سودآوری فولادسازان چینی کمک نموده است. این موضوع نشان می دهد که بازار بین المللی از رشد قیمت فولاد استقبال خواهد کرد. این پدیده در مشوق های رشد قیمتی در بازار داخلی ایران نیز موثر خواهد بود.

 نقش فاکتورهای سیاسی در رشد قیمت آهن

در کنار مقوله ها و ریسک های انرژی و طرف عرضه، فاکتورهای سیاسی در رشد نرخ دلار بی تاثیر نخواهد بود.  نرخ دلار یک فاکتور بسیار مهم در نرخ گذاری فولاد است. رشد قیمت فولاد در سال های اخیر نتیجه دستکاری های پیاپی در نرخ دلار بوده است. اما در هفته ای که در پیش داریم بازار با نوسان قابل ملاحظه ارز مواجه است، بعد از سخنان روز چهارشنبه رهبری در مورد مذاکرات وین دلار به مرز کانال ۲۶ هزار تومان رسید. با توجه به معاملات فردایی و نرخ درهم احتمال رشد دلار در هفته جاری وجود دارد اگرچه دخالت بازار ساز می تواند در کنترل این هیجان موثر باشد.

اما دلار ۲۶ هزار تومانی سبب رشد قیمت دلار خواهد شد. متاسفانه فاکتورهای سیاسی در شرایط نابسامان فعلی کنترل نمی شوند و می توانند زیان انباشته صنعت فولاد را روز به روز سنگین تر کنند. اگرچه در بخش تقاضا همچنان رکود عمیق و نفس گیر بازار را احاطه کرده اما در بخش عرضه هر بار بهانه ای برای افزایش قیمت وجود دارد.

 رشد هزینه های تولید فولاد و کاهش سوددهی تولیدکنندگان

در مجموع باید گفت که در شرایط فعلی  هزینه های تمام شده فولادسازان به بالاترین حد ممکن رسیده است. برخی از تولیدکنندگن به دلیل استفاده از تکنولوژی های قدیمی و ماشین آلات و ابزاری هایی که در شرایط تحریم بهینه نشده اند در فاز زیان دهی فعالیت می کنند. اینکه این واحد های تولیدی می توانند هنوز پا بر جا بمانند به دلیل سوبسیت های انرژی بوده که دریافت می کردند. قطعا در شرایط فعلی رشد قیمت مواد اولیه به رشد قیمت آهن خواهد انجامید.

برای مثال قراضه و سنگ آهن، محصولاتی هستند که برای ساخت اولیه‌ی میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. بالطبع، با افزایش قیمت مواد اولیه‌ی میلگرد، شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار خواهیم بود. این دلیل در کنار سایر مشملات سبب شده که رشد قیمت مقاطع به شکلی تصاعدی رو به رشد باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 × = چهارده