مدیرعامل : سهم ما تنها پذیره نویسی بدون سهمیه بود و همه می توانستند هر چه که خواستند این سهم را بخرند و 50 درصد بازدهی بگیرند

بورس24 : آخرین وضعیت حال و آینده شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات بررسی شد.

مرتضی علی‌اکبری مدیر عامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در خصوص سهام تجلی  در گفت و گوی ویژه خبری گفت:   اینکه  چرا نمی‌شود ، “تجلی” را به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری در نظر گرفت، این است که، شرکت‌های سرمایه‌گذاری اصولا در بازار بورس فعال هستند و سهام‌ مربوط به شرکت‌های بورسی و حتی غیر بورسی را خرید و فروش می‌کنند و دنبال این نیستند که کرسی در آن مجموعه بگیرند و از نوسانات قیمت و سودی که آخر سال نصیب آن شرکت‌ها می‌شود، بهره‌مند  شوند .مأموریت‌ شرکت های پروژه محور این است که  در پروژه های نیمه کاره و یا در طرح مطالعاتی و برنامه‌ریزی شده، ورود می‌کند.

وی گفت:   “تجلی” برای  سرعت در اجرای پروژه‌ها  و تامین  منابع نقدینگی لازم و کافی و  اجرای به موقع و   تخصصی‌تر پروژه ها  فعالیت می‌کند و  تمرکز شرکت   نه برای تولید جاری، بلکه برای اجرای زودتر از برنامه خود پروژه‌ها است.تجلی تلاش کرده بتواند در همه حوزه ها از  انواع مواد معدنی و فلزی حضور فعال داشته باشد  . به همین دلیل در بخش های مختلف  مس، طلا و سایر مواد معدنی فعالیت خواهیم داشت.

با صندوق پروژه متفاوت هستیم، اشتباه نگیرید…

به گفته وی، تفاوت اصلی تجلی با  صندوق پروژه این است که صندوق  فقط یک پروژه دارد و بر اساس آن پروژه، صندوق تاسیس شده است و هر منابعی که  برای صندوق است ، در یک زمان مشخص و معین شروع شده و خاتمه پیدا می‌کند.  در یک شرکت پروژه محور، پروژه‌های مختلفی وجود دارد و به  آن افزوده می‌شود . صندوق پروژه ، نمی تواند  در خصوص ادامه و یا گسترش فعالیت  تامین مالی  کند ، ولی شرکت‌های پروژه محور می‌توانند از منابع دیگری هم استفاده کنند و از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی و …استفاده کنند .از طرفی  می‌تواند برای پروژه‌‌های جدید خود از طریق سلب حق تقدم سهامدار‌ان عمده افزایش سرمایه بدهد.

پروژها را نمی فروشیم چون که…

علی اکبری افزود: در خصوص پروژه ها، نکته مهم این است که، تصمیم ما بر فروش آن پروژه‌ها نیست، چراکه همه این پروژ‌ه‌ها دارای FS خوبی هستند، IRR خوبی دارند.از آنجایی که تخصص شرکت  در زمینه معادن و فلزات است. در همین زمینه هم سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و سعی می‌کنیم که خارج از آن  سرمایه‌گذاری نکنیم تا حداکثر سودآوری را برای سهامداران  در همین زمینه‌ها  داشته باشیم.

حدود ۱۳ پروژه داریم…

مدیر عامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات  در خصوص پروژه های شرکت گفت: تجلی در حال حاضر حدود ۱۳ پروژه در حال اجرا،  در اختیار دارد. در فولاد سرمد ، ۳  پروژه داریم، پروژه تولید میلگرد در حال  تولید است و ۲ پروژه دیگر هم در همین فولاد سازی  در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در خصوص شرکت زغالسنگ گلندرود  نکاتی وجود دارد، قیمت زغال داخل مانند فولاد  به قیمت جهانی بستگی  دارد . طی سال‌های اخیر  وضعیت زغالسنگ از لحاظ قیمت بسیار متفاوت شده است و سودآوری آن نسبت سال‌های گذشته بیشتر است و ما به آینده این پروژه امیدوار هستیم.

وی گفت: بر خلاف ذهنیت عموم در خصوص زغالسنگ،  این محصول طی دو سال اخیر،  به عنوان یک محصول سودآور با قیمت مناسب در دنیا مطرح است و در اروپا هم  عمده فولاد جهان از طریق کوره‌ها و کک  است.بر همین اساس صادرات این محصول  مورد توجه قرار گرفته‌است.

وی افزود: یکی از پروژه‌های بزرگ کشور ، معدن جانجا است که بزرگترین شرکت پس از شرکت ملی مس ایران خواهد بود.   در اجرای این طرح  با مشارکت چند شرکت و تشکیل کنسرسیوم  قدم اصلی برداشته شد و سهامداران مختلفی بدون هیچ رقابتی در این معدن مشارکت دارند.

علی اکبری گفت:  در مورد آثار سود زیادی آن ،با توجه به اینکه  کار اکتشافی هنوز کامل نشده  و ذخیره‌ها کامل نیستند،  نمی توان نظر قطعی داد. اما،آنچه مسلم است در ایران کار معدن به خصوص مس و طلا  سودآور است و به دلیل وجود دانش کامل  در این زمینه،  حتما می‌تواند سودآوری خوبی داشته باشد.

به گفته وی، در مورد خرید ۵۱ درصدی شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران باید توضیح داد که،  این شرکت با قدمت  طولانی در کشور ، در زمینه جمع‌آوری قراضه‌ فعال بوده است.  البته  طی چند سال گذشته به دلیل مصرف بیشتر آهن اسفنجی مصرف  آهن قراضه کاهش داشته است .

این مقام مسئول در “تجلی”اظهار داشت:  برنامه‌ اصلی  برای این شرکت  این بوده که بتواند در زنجیره فولاد، طلا و مس کمک کننده باشد و بتواند فاصله این زنجیره‌ها  به  لحاظ جابه‌جایی  کاهش داده از خواب سرمایه‌ای در شرایطی رکودی  جلوگیری کند. این  شرکت‌  به عنوان مکمل این زنجیره ، می‌توانند کارآمد باشد.

به گفته وی، در خصوص فولاد کردستان از ماه‌های گذشته مذاکراتی داشتیم و با توجه به اینکه در منطقه غرب کشور با توجه به حجم انبوه معادن  می‌توان بهره‌برداری  بیشتری از سنگ آهن  انجام داد . با ۲ دو مجموعه  خصوصی و دولتی وارد مذاکره شدیم . در نهایت موافقت شد  با انتقال تعدادی معدن به شرکت  ، بتوانیم  تولید ۵ میلیون تن گندله و کنسانتره و فولاد سازی و ورق داشته باشیم.در خصوص صبا امید غرب ، که مواد اولیه آن توسط شرکت صبانور تامین می‌شود، شرکت تجلی ۳۵ درصد  سهام دار است و هدف از اجرای آن تولید ۱ میلیون تن گندله می‌باشد و سرعت  اجرای پروژه افزایش دمای هوا طی ماه های آتی، بیشتر می‌شود.

علی اکبری گفت: شرکت ” تجلی” مشارکت (۱۵ درصد)خوبی با شرکت چادرملو داشت که  این  شرکت با تولید ۴ میلیون تن ورق پس از فولاد مبارکه می‌تواند بزرگترین تولید کننده ورق در خاورمیانه باشد.

خالص ارزش دارایی های”تجلی”چند؟

مدیر عامل شرکت در مورد  خالص ارزش دارایی های شرگت گفت:  در خصوص NAVشرکت، چون پروژه‌های ما همیشه در حال پیشرفت هستند،   باید درصد پیشرفت پروژه‌ها را در نظر گرفته و میزان هزینه‌ای که در این پروژه‌ها انجام شده در نظر بگیریم.  به اضافه وجوه  نقد یا سرمایه گذاری که در بانک، بورس و در سپرده‌ها وجود دارد ، را در NAVلحاظ کنیم.

وی گفت:  در حال حاضر چون پروژه‌های شرکت  نیاز به منابع و نقدینگی دارند در صورت  وجوه نقد از این طریق به پروژه ها  تزریق می‌کنیم،  همچنین از طریق  سهام‌ خریداری شده، می‌توانیم  از نقدینگی‌مان پشتیبانی کنیم  و بتوانیم با توجه در این شرایط  تورمی  از بازار بورس یا سپرده‌های ثابت یا صندوق‌ها استفاده کرده و از نقدینگی که به امانت در دست ما گذاشته شده است را به روز نگهداری کرده  و از آن محل هزینه کنیم. همه این موارد  می توانند در NAVشرکت لحاظ شوند.  از طرفی با افزایش تورم،هزینه ها و همه موارد، قطعا NAVهم دستخوش تغییرات خواهد شد.

وی افزود:  در خصوص رقم ۱۷۰ تومان به ازای هر سهم حتما رقم‌تان بی‌راه نیست.  بررسی‌های شرکت نشان می‌دهد  که باتوجه به اینکه  شرکت نوع جدیدی است و NAV آن می‌تواند متفاوت از آنچه باشد که در حال حاضر در  شرکت های بورسی وجود دارد،   تمهیداتی اتخاذ شده، که NAV از روشی محاسبه شود تا با به روز شدن پروژه ها همواره برای بازار قابل محاسبه و در اختیار باشد.

سهم ۱۰ هزار میلیاردی را پروژه کنیم؟ چرا؟ چگونه؟

علی اکبری ادامه داد: در خصوص پروژه کردن سهم تجلی،  شرکتی با ۶۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه ، بیش از ۹ هزار میلیارد تومان ارزش بازار  دلیلی به پروژه شدن ندارد.  از طرفی ما متعهد شده‌ایم  تا ۵ درصد بالاتر از ۵۱ درصد و ۵ درصد کمتر از ۵۱ درصد می‌توانیم به عنوان بازار گردانی قرار دهیم، مطمئنا هر سهامداری  هر مقدار سهم که بخواهد‌ در قالب این ده درصد،  در بازار عرضه می‌کنیم .در صورت افزایش تقاضا می توان با سهامدار عمده صحبت کرد و بیش از آن هم  حتما قابل عرضه است، ولی عرضه  به صورت بلوکی نخواهیم داشت و  فعلا تصمیم گیری‌هایی که با سهامدار عمده در  خصوص فروش بلوکی شده ، منتفی است.

وی گفت: در روز نخست پذیره نویسی تعداد عرضه محدود بود اما در روز معاملاتی بعد، اجازه خرید تا هر میزانی وجود داشت. در روزهای اول ۲۵۰ -۲۶۰ هزار  سهامدار داشته‌ایم ،  که به لحاظ تعداد کمی کاهش یافته و  ولی حجم آن کسانی که خریده‌اند بیشتر شده است.  در حال حاضر  ما هرچقدر نیاز باشد به بازار عرضه می‌کنیم، ولی اجازه نمی‌دهیم که این شرکت بخواهد پروژه شود یا دست نوسان‌گیر‌انی باشد که بخواهند در مدت کوتاهی این سهم را به ارزش‌های غیر واقعی برسانند.

علی اکبری اظهار داشت: در خصوص حمایت منابع  از سوی سهامدار عمده ،  ما ۵۱ درصد سهام  داشته‌ایم  که این عدد به  نزدیک ۵۳ درصد  رسیده است . این افزایش به دلیل بازارگردانی بوده  و هر زمان که بازار برای عرضه نیاز داشته باشد تا  ۵ درصد دیگر هم می‌توانیم عرضه داشته باشیم. این سهم  اولین بار است که به عنوان یک شرکت پروژه محور در کشور در بورس عرضه شده  و باید تعداد این  شرکت‌ها افزایش یابد تا بتوانند در اقتصاد کشور موثر باشند.

وی در پایان افزود: هدف اصلی ما،  جمع‌آوری منابع سرگردان به سمت تولید  بوده است و  کسانی که شرکت تجلی یا شرکت‌هایی از این دست را خریداری می‌کنند، اگر حداقل در مدت ۱ سال  سهامداری کنند بیش از رقم سپرده‌ها و صندوق‌ها در بازار سود خواهند داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ سه = 8