سهام شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با فاصله کمی پس از پذیره نویسی، در فرابورس قابل معامله شد و از دوم بهمن ماه که روز بازگشایی سهام این شرکت در فرابورس بود تا به حال، نماد «تجلی» بازدهی بیش از 50 درصدی داشته است.

آنچه می خوانید گزیده ای از فعالیت های این شرکت پروژه محور در بازار سرمایه است، دستاوردهای یک شرکت خاص که توانسته در بازار سرمایه نیز خوش بدرخشد.

مرتضی علی اکبری مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در گفت و گو با بورس 24 در خصوص استراتژی ها و برنامه های این شرکت پروژه محور توضیح می دهد.

آیا برآوردی از ارزش سهام غیر بورسی تجلی دارید؟

یک شرکت‌ سرمایه‌گذاری یا یک شرکت هلدینگ شرکت‌های مشخصی دارد که در مورد شرکت های بورسی شان، به قیمت تابلو یا کف آن قیمت تابلو، تعداد را ضرب در مبلغ می‌کنند و در مورد غیر بورسی‌های شان بر اساس یک P/E ای حداقل قیمتی را مشخص کرده و NAVآن را محاسبه می‌کنند. در مورد شرکت‌ پروژه‌محورتجلی ، تعدادی پروژه داریم که به سادگی نمی‌شود NAVشان را محاسبه کرد، ما هزینه‌هایی را بابت افزایش سرمایه پرداخت می‌کنیم که این کفایت نمی‌کند چون همواره پیمانکار‌ان کار می‌کنند و صورت وضعیت می‌دهند، بعضا ارزش این که ما یک مجوز احداث آهن اسفنجی یا احیای مستقیم می‌گیریم، خود ، دارای ارزش قابل ملاحظه‌ای است. همه این‌ها دارای یک مبلغی است که باید سرقفلی آن را حساب کرد و بگویید این امتیازی که به طور مثال بابت احداث آهن اسفنجی گرفته‌اید که مرتبط به مواد اولیه هم است، دارای ارزش خیلی خوبی است، ولی آیا این، همه ارزش شرکت است؟ خیر.

پروژه‌های شرکت در حال افزایش هستند و همه این‌ها روز به روز به ارزش دارایی‌های این شرکت اضافه می‌کند، در نتیجه به صورت قابل اتکایی نمی‌توانNAV را حساب کرد.

حدودا” هم نمی‌توانید بگویید؟

به طور قطع ما هر رقمی بگوییم با آنچه که عملا” اتفاق می‌افتد متفاوت است. وجوه اضافه‌مان را در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و از بابت سودهای تخصیص داده شده به این سهام‌هایی که خریده‌ایم و ارزش هر سهم که در بازار اضافه شده است، در مجموع مثبت هستیم. سهم‌های خوبی هم داریم؛ وضعیت مناسبی هم دارند که به مرور می‌فروشیم و تبدیل به وجه نقد می‌کنیم و در صورت نیاز برای شرکت‌های زیرمجموعه هزینه می‌کنیم.

در حال حاضر چند مشارکت با اشخاص متعددی به غیر از آن پروژه‌های اصلی‌مان در ارتباط با مس و…. منعقد کرده ایم که به اعتبار شرکت تجلی و به پشتیبانی سهامداران این قرارداد‌ها را منعقد می‌کنیم و این قراردادها هنوز هم ادامه دارد و در آینده تعداد آن بیشتر خواهد شد. هر کدام از این‌ پروژه ها و قرار دادها دارای یک امتیاز است، همه این‌ها دارای ارزشی است که این ارزش‌ها هیچ وقت خودش را به صورت رقم درنیاورده است، که بخواهد شناسایی شود. ولی سهامداران بدانند که این شرکت، شرکت باارزشی است و سهم دارای سهامداران حقوقی مهمی است و از سهم خود در بازار پشتیبانی وحمایت می‌کنند. نگرانی عمده سهامداران بالفعل‌مان را هم از بین می‌برد ما قطعا بیش از ۵۰ درصد NAV‌مان معامله می‌شویم.

این سهم به دلیل پتانسیل هایی که در اختیار دارد نگرانی سهامداران را تا حدود زیادی برطرف می‌کند. سهامداران نباید از بابت رقم دقیق NAVنگرانی داشته باشند.

در نظر داریم از روش‌ها و فرمول‌هایی استفاده ‌کنیم تا بتوانیم با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه ها NAVپایه ای را به دست بیاوریم و این فرمول در حال بررسی است.

قیمت سهم شرکت تجلی ، مناسب است و با پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها هم هر چند مدت یکبار باید یک افزایش منطقی داشته باشد و ما از این بابت پشتیبانی می‌کنیم و مانند سابق هم به عنوان سهامدار عمده معادن و فلزات و هم سایر سهامداران و همینطور خود شرکت تجلی پشتیبانی لازم را از بابت این سهم خواهد کرد و نگرانی در ارتباط با قیمت سهم نیست.

شرکت در ماه های اخیر برنده انجام راهبری مجتمع زغالسنگ گلندرود استان مازندران شده است. این موضوع چه آثار سود و زیانی بر شرکت دارد؟

این معدن، یکی از معادن خوب زغال سنگ کشور است، ولی پس از برنده شدن مزایده، شرکت تهیه و تولید یک سال ، جهت تجهیز و بهره‌برداری معدن به ما مهلت داده است. چون این معدن بلااستفاده مانده و نیاز به تعمیرات در بخش ریل و واگن‌ داشت، همچنین سایر ماشین آلات شرکت از جمله لودر و بولدوزر و غیره نیاز به تعمیرات اساسی داشتند. خوشبختانه کار هم خوب پیش می‌رود ولی هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است که بخواهد سودآوری در آن مطرح شود، حداقل ۵-۶ ماه دیگر به مرحله‌ای خواهد رسید که بتوانیم از پروژه بهره‌برداری کنیم، پس از بهره‌برداری، قطعا تولیدات اولیه باید پوشش هزینه‌های آن را بدهد و پس از مدتی، باید حداقل این پروژه را به نقطه سربه سر نزدیک کنیم و سپس به مرحله سودآوری برسد.

معدن طلای جانجا که شما در این کنسرسیوم حضور داشته‌اید الان چه روندی دارد، آماده‌سازی بهره‌برداری آن به چه صورت است و کلا چند درصد مشارکت کرده‌اید؟

خود تجلی ۵ درصد مشارکت دارد، شرکت توسعه و معادن فلزات هم ۲۰ درصد مشارکت دارد، سهامداران دیگری از جمله چادرملو، گل‌گهر و گهر زمین و غدیر هم در این معدن مشارکت دارند.

با توجه به اینکه، معدن نیاز به اکتشاف تکمیلی و طراحی دارد، قرار داد هم، هفته گذشته به کنسرسیوم ابلاغ شد که یکی از اعضای کنسرسیوم شرکت تجلی است ، در حال حاضر معاونت معدنی به شدت روی این موضوع کار می‌کند و تمهیدات لازم را برای اجرای کار را در پیش گرفته و به دنبال انجام کارهای اکتشافی هستیم.

افزایش قیمت فلزات جهانی چه تاثیری بر ارزش روز پروژه‌های تجلی دارد و چشم‌انداز جهانی کامودیتی‌ها را چگونه می‌بینید؟

با شرایطی که در ارتباط با فضای اقتصاد جهانی پیش آمده است، قطعا کامودیتی‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار هستند. تا حد زیادی از جنگ روسیه و اوکراین ، قیمت‌ها افزایش پیدا کردند و تا روسیه و اوکراین توقف عملیات جنگی نداشته باشند ، فکر می‌کنم اقتصاد جهانی از یک شوکی که برای آن ایجاد شده است خارج نخواهد شد و فضای کامودیتی‌ها در سال ۱۴۰۱ فضای کاهشی نباشد.

تاثیر آن روی تجلی و ارزش افزوده پروژ‌ه‌های تان چگونه است؟

اثر منفی ندارد. ما طبق قرارداد‌ها پیش می‌رویم حال چه قراردادهای داخلی و چه قراردادهای خارجی ، تاثیر زیادی روی وضعیت کلی شرکت تجلی ندارد، با توجه به این افزایش قیمت‌ها و کمبودهایی که ایجاد می‌شود توجیه اجرای پروژه‌های ما را از لحاظ IRR بیشتر توجیه می‌کند.

پروژه‌های توسعه‌ای جدیدی که وارد آن شده‌اید چه پروژ‌ه‌هایی است که در حال حاضر می‌خواهید ورود کنید؟

در حال حاضر در پروژه های مس، طلا، منیزیت و فروسیسیل ورود کرده ایم. همچنین پروژ‌های دیگری از قبل داشته‌ایم که شامل فولاد و سنگ آهن و تولید ورق است.

در مورد احداث واحد تغلیظ سنگ آهن در شرکت مواد معدنی شرق فولاد خراسان توضیح دهید که الان در چه وضعیتی است؟

این شرکت ۲ونیم میلیون تن کنسانتره تولید می‌کند قابل افزایش تا ۵ میلیون تن است، پروژه در حال اجرا است و قراردادهای ماشین و مواد تا الان منعقد شده و توسط پیمانکار در حال اجرا است.

در مورد پروژه تولید سنگ آهن اسفنجی و کلاف‌سازی و فولادسازی که در فولاد سرمد ابرکوه است هم توضیح دهید؟

فولاد سرمد ابرکوه به جز پروژه ای که در حال تولید است، ۳ پروژه دیگر دراختیار دارد، اجرای کلاف به خوبی پیش می‌رود و طبق برنامه زمانبندی شده است و ان شاءالله که هیچ مشکلی پیش نیاید و به موقع به بهره‌برداری برسد، در فولادسازی ماشین آلات عمده آن وارد شده و در حال ساخت است و در خصوص آهن اسفنجی مناقصه آخر اسفند برگزار شد و برنده هم مشخص شد و الان برای ایجاد کارگاه و شروع کار آهن اسفنجی یک میلیون تنی، مراحل کار آن هم پیش ‌رفته و به مرحله اجرایی رسیده و از روند آن هم راضی هستیم.

گواهی کشف که از سازمان صنعت معدن تجارت برای معدن مس تربت حیدریه گرفتید، چه شده و به کجا رسیده است؟

مالکیت این معدن در اختیار خودمان است، کارهای اکتشافی آن را انجام می‌دهیم تا اکتشاف تکمیلی آن زمان زیادی باقی نمانده است پس از اینکه اکتشاف تکمیلی تمام شود، گواهی کشف می‌گیریم. گواهی کشف بعد از تکمیل اکتشاف تکمیلی انجام می‌شود. که طی ۲-۳ ماه آینده کارهای آن تمام می‌شود.

شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران چطور؟

این شرکت، فعالیت بازرگانی را در ارتباط با مواد معدنی و فلزی انجام می‌دهد، کار آن خیلی موفق بوده است و از زمانی که ما سهامدار عمده شده‌ایم، کارهای متعددی را آغاز کرده و الحمدالله وضعیت مناسبی هم پیدا کرده است و هر روز فعالیت شرکت بیشتر و فضای کسب و کار آن هم بهتر می‌شود.

درمورد شرکت ایساتیس‌توس هم توضیحی می‌دهید، که آن را خریداری کرده‌اید، سهامدار عمده آن کیست؟

ایساتیس توس با تولید ۴ میلیون تن ورق( دو پروژه ۲میلیون تنی) از فولاد سازی تا ورق تولید می‌شود و ۸۵ درصد این شرکت در اختیار چادرملو و ۱۵ درصد آن هم تحت مالکیت تجلی است. کارهای ابتدایی آن هم تمام شده و درحال تهیه اسناد مناقصه و در حال فعالیت است.

شرکت صبا امید غرب خاورمیانه در چه وضعیتی است؟

صبا امید غرب تولید ۱ میلیون تن گندله دارد ‌که کارهای آن هم به خوبی پیش می‌رود و قرارداد آن با شرکت چینی متوقف شده بود که مشکلات آن هم الان حل شده است و به سرعت کارهای آن توسط سازنده چینی انجام می‌شود و به موقع اجرا می‌شود و مشکل خاصی هم ندارد.

با تغییرات مدیریتی در سهامدار عمده (ومعادن) آیا در تجلی شاهد تغییراتی خواهیم بود؟

مدیر عامل پیشین شرکت ومعادن، حمایت لازم و کافی را از شرکت تجلی ‌داشت و پشتیبان بازار‌گردانی آن هم بود. بازار‌گردانی سهم از چند جهت انجام می‌شد و از دیدگاه‌های مختلفی مورد حمایت قرار می‌گرفت هم چادرملو و خود تجلی و هم توسعه معادن کمک می‌کردند.

با تغییرات مدیریتی در شرکت، در خصوص تغییرات در تجلی، هیچ اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد و همانند سابق سیاست شرکت تجلی استمرار دارد و از حمایت سهامداری برخوردار است و هیچ نگرانی در این خصوص نیست. مدیرعامل جدید آقای سعد محمدی سهامدار عمده تجلی ، درصدد تقویت بیشتر شرکت تجلی است و سهامداران اطمینان داشته باشند که کمک‌های بیشتر و سرمایه‌گذاری بیشتری هم در این رابطه انجام خواهد شد و از حمایت سهامداری همچون گذشته برخوردار خواهیم بود.

منبع خبر:بورس 24

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت − = 1