تأمین مالی پروژه‌ها یکی از دغدغه‌های بزرگ کارآفرینان و صاحبان کسب و کار است. هزینه‌های تولید، فروش و عرضه کالا باعث شده تا بسیاری از افراد از آرزوهای خود دست بکشند و فرصت اشتغال و کسب سود را از خود و دیگران بگیرند.
دو روش متداول
برای تامین منابع مالی شرکت‌ها
دکتر محمودرضا الهی فرد، مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس با اشاره به اینکه دو روش متداول برای تامین منابع مالی شرکت‌ها وجود دارد گفت: اولین روش اخذ وام بانکی توسط شرکت است. تامین مالی در ایران به‌طور سنتی برعهده نظام بانکی بوده است. منابع بانک‌ها عموما،‌ منابعی با سررسید کوتاه مدت است و از سوی دیگر شرکت‌ها و صنایع برای تامین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری خود نیازمند منابع بلندمدت هستند. همین تفاوت در سررسید منابع مورد نیاز،‌ قدرت وام‌دهی شبکه بانکی را کاهش داده و منابع بانک‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد. وی‌ مهمترین معایب این روش را دوره بازپرداخت نسبتا کوتاه آن و اخذ سود بانکی عنوان کرد و افزود: وام بانکی باید طی دوره‌های کوتاه مدت پرداخت گردد که باعث عدم تمایل شرکت‌ها به این نوع تامین مالی می‌شود زیرا ریسک شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند همچنین باتوجه به اینکه هزینه‌های اجرای پروژه‌ها تا زمان بهره‌برداری و سودآوری مستلزم طی فرآیندی طولانی و زمان‌بر می‌باشد، لذا تأمین مالی از طریق سیستم بانکی مناسب پروژه‌ها نمی‌باشد.
الهی فرد دومین روش تامین مالی شرکت‌ها را بازار بورس اوراق بهادار معرفی‌ و عنوان کرد که یک شرکت می‌تواند در صورت پذیرش در بورس اوراق بهادار، از طریق عرضه و فروش سهام جدید، منابع مالی مورد نیاز خود را کسب کند. همچنین افرادی که سهام این شرکت را خریداری کرده‌اند می‌توانند در سود حاصل از ارائه خدمات یا فروش محصولات سهیم باشند. این مشارکت بین شرکت‌ها و افراد می‌تواند موجب رشد و شکوفایی اقتصاد کشور شود.
وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران در بازار بورس که همان افراد حقیقی و حقوقی هستند که می‌توانند پس از بررسی اطلاعات منتشر شده توسط شرکت‌ها، سهام سودآور و رو به رشد را انتخاب کنند افزود: بازار بورس با ایجاد یک فضای رقابتی موجب می‌شود شرکت‌های موفق و سودده بتوانند از طریق فروش سهام، منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند و البته شرکت‌‌های زیانده نیز نمی‌توانند منابع مالی مورد نیاز را جذب کنند و از گردونه رقابت حذف می‌شوند و این فرآیند باعث اختصاص منابع مالی به صورت بهینه می‌شود و جریان نقدینگی به سمت شرکت‌های سودآور و آینده‌دار هدایت شده و حاصل رونق اقتصادی برای یک کشور خواهد بود.
پس بدین ترتیب بازار بورس برای اقتصاد یک کشور بسیار با اهمیت بوده و همواره خون تازه‌‌ای به رگ‌‌های اقتصاد کشور تزریق خواهد کرد. از این فرآیند می‌توان به خوبی متوجه شد که چرا کشورهایی که بازار بورس توسعه یافته و تکامل یافته‌تر دارند، رشد اقتصادی بیشتری را تجربه می‌کنند.
مدیرعامل کارگزاری شرکت سی ولکس افزود: حال چنانچه تأمین مالی پروژه از طریق واگذاری بخشی از سهام پروژه به سرمایه‌گذاران خرد بصورت عرضه در بورس و از طریق ساز و کارهای مدون از پیش تعریف شده و قانونمند بورس انجام گیرد، ضمن اینکه برخی هزینه‌های پروژه در مراحل مختلف کاهش می‌یابد که به نوبه خود منجر به کاهش قیمت تمام شده پروژه‌ها و در نتیجه افزایش حاشیه سود سرمایه‌گذاران خرد که سهام پروژه را خریداری نموده‌اند، خواهد شد، همچنین معافیت‌های مالیاتی جذابی برای سرمایه‌گذاران به صورت مستقیم و غیرمستقیم بوجود می‌آورد. دکتر الهی فرد با تاکید بر اینکه عرضه سهام شرکت‌ها در بورس برای سهامداران اصلی صاحب پروژه (سهامداران عمده) نیز مزیت‌های خوبی منجمله در بخش معافیت‌های مالیاتی در پی دارد گفت: باتوجه به اینکه سرمایه‌گذاران خریدار سهام پروژه در بورس، هر زمان که اراده نمایند قادر به فروش سهام خویش از طریق بورس و نقد نمودن سرمایه خویش را دارند به ویژه هنگامی که سهامداران و متولیان پروژه‌ها، اشخاص حرفه‌ای و معتبر باشند دیگر هیچگونه نگرانی از حیث سودآوری و نقدشوندگی سهام خریداری شده توسط سرمایه‌گذاران خرد وجود نخواهد داشت. وی با اشاره به اینکه اخیرا بورس ایران اجازه داده است بابت تامین مالی پروه‌های معتبر و دارای بازدهی بالا و سودآور نیز، از طریق بورس اوراق بهادار پذیره‌نویسی انجام و با فروش بخشی از سهام شرکت مالک پروژه‌ها، اقدام به تامین مالی شود افزود: در این روش ارزش سهام شرکت پروژه محور، بستگی به پیشرفت پروژه‌های در دست اجرا دارد. البته نظارت بورس از طریق الزام شرکت پذیرفته شده در بورس به ارائه گزارشات مالی و حسابرسی شده توسط حسابرسان معتمد بورس به طور مداوم و مستمر برقرار می‌باشد.
اولین شرکت پروژه محور که در تاریخ دوم آذر ماه سال جاری در بورس اقدام به عرضه 15 درصد سهام خویش در بورس با قیمت اسمی 1000 ریال برای هر سهم خواهد نمود، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات می‌باشد. شایان ذکر است سهامداران شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات عبارتند از شرکت توسعه معادن و فلزات که یکی از شرکت‌های معتبر بورسی و فعال در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش معادن و فلزات (از استخراج و تولید ماده معدنی تا تولید محصولات فلزی) می‌باشد. دیگر سهامداران شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر و چادرملو می‌باشند که آنها نیز جزو شرکت‌های مطرح و معتبر در حوزه زنجیره فولاد از معدن سنگ آهن تا محصولات نهایی فولاد می‌باشند. همچنین قابل ذکر اینکه، هر سه سهامدار یاد شده، جزو 20 شرکت برتر بورسی کشور می‌باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = پنج