مدیرعامل شرکت تجلی از پذیرش این شرکت در بازار فرابورس ایران خبر داد و گفت: برای اولین‌بار در کشور، شرکت‌های پروژه محور با مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار توانستند از بدو فعالیت خود وارد بازار بورس و فرابورس شوند.

مرتضی علی‌اکبری در گفت‌وگو با بورس امروز گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز مصوب کرد که شرکت‌های سهامی عام پروژه محور می‌توانند بلافاصله وارد بورس و فرابورس شوند. این امر نتیجه همدلی و پیگیری اعضای هیئت‌مدیره شرکت تجلی و سهامدار عمده و سازمان بورس و فرابورس است.

وی افزود: تحقق این مهم به نفع تولید کشور است و سازمان بورس می‌تواند از این روش به‌عنوان یک ابزار نوین در بازار سرمایه استفاده کند.

مدیرعامل شرکت تجلی گفت: شرکت‌های سهامی عام پروژه محور می‌توانند از طریق بازار سرمایه تا ۴۹ درصد از پروژه‌های خود را به سهام‌داران واگذار کرده و منابع موردنیاز خود را تأمین کنند. از سوی دیگر بازار سرمایه نیز از این روش می‌توان از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم پروژه‌های این شرکت‌ها بهره‌مند شود.

علی‌اکبری با بیان اینکه این امر می‌تواند در کاهش تورم کشور مؤثر باشد، ابراز امیدواری کرد: امیدواریم تعداد این شرکت‌ها در بازار سرمایه به حدی برسد که بتوان با کاهش نقدینگی در بین مردم و ورود به تولید منجر به نتایج مثبت و مؤثری در کشور بود.

مدیرعامل شرکت تجلی گفت: شرکت تجلی اولین شرکت سهامی عام پروژه محور است که توانسته بلافاصله وارد بازار سرمایه شود. درگذشته این شرکت‌ها نمی‌توانستند بلافاصله وارد بورس و فرابورس شوند و بر اساس قانون باید ۲ سال از صورت‌های مالی‌شان گذشته و سودآور باشند. با مصوبات اخیر سازمان این شرکت‌ها می‌توانند وارد بورس شده و قبل از بهره‌وری از پروژه‌های خود، وجوه تأمین مور نیاز آنها را از طریق واگذاری به مردم تا ۴۹ درصد تأمین کنند و پیشرفت فیزیکی داشته باشند.

علی‌اکبری با اشاره به سهامی واگذار شده به این شرکت گفت: در حال حاضر سهام‌های منتقل شده به شرکت تجلی، پروژه‌های صنعت فولاد هستند؛ از جمله این پروژه‌ها می‌توان به ۴۸ درصد پروژه شرکت فولاد سرمد ابرکوه اشاره کرد که ۳ پروژه مهم در آن تعریف شده است. همچنین پروژه فولاد شرق خراسان نیز به این شرکت منتقل شده که پروژه بزرگی در سنگان دارد. شرکت صبا امید غرب خاورمیانه نیز یک پروژه مهم گندله‌سازی دارد.

وی یادآوری کرد: همه این پروژه‌ها، پروژه‌های سودآوری هستند که منجر به افزایش تولید در کشور می‌شوند.

مدیرعامل شرکت تجلی درباره پذیرش شرکت تجلی توضیح داد: در حال حاضر این شرکت نزد فرابورس پذیرش شده است و در حال طی‌کردن روند درج نماد در بازار فرابورس است.

علی‌اکبری درباره میزان افزایش سرمایه این شرکت گفت: همچنین روند افزایش سرمایه این شرکت نیز در حال انجام است و گزارش توجیهی به سازمان بورس و اوراق بهادار داده شده است. در صورت موافقت سازمان بورس، سرمایه این شرکت از یک میلیارد تومان به ۶ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

گفتنی است سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل تشکیل شرکت سهامی عام پروژه را تصویب کرد.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: دستورالعمل تشکیل شرکت سهامی عام پروژه با هدف تقویت بازار اولیه و هدایت نقدینگی به پروژه‌های دارای توجیه اقتصادی به تصویب رسیده است. شرکت پروژه شرکتی است که به شکل سهامی عام و با مکانیزم پذیره‌نویسی عمومی و به‌منظور تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های کلان اقتصادی که دارای توجیه فنی و اقتصادی است تشکیل خواهد شد.

بیگ‌زاده افزود: سرمایه شرکت حداقل هزار میلیارد تومان خواهد بود و مؤسسین آن حداقل باید ۵۰ درصد سرمایه شرکت را به شکل نقدی و غیرنقدی تعهد کنند.

وی توضیح داد: آورده غیر نقد می‌تواند حداکثر ۳۰ درصد سرمایه شرکت مشتمل بر پروژه و ملحقات آن و دارایی نقدشونده مانند اوراق با درآمد ثابت و سهام شرکت‌های پذیرفته شده باشد؛ دارایی نقدشونده باید در طول اجرای پروژه صرف تأمین مالی پروژه شود و تمام این انتقال‌ها نیز به ارزش کارشناسی انجام خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه × 4 =