مدیرعامل شرکت جاده، ریل، دریا (هیمکو) از بهره‌برداری انبار مکانیزه، پایانه حمل‌ونقل مواد فله بندری تا ۳ سال آینده خبر داد.

 محسن نادری، مدیرعامل شرکت جاده، ریل، دریا (هیمکو)، درباره دلایل عدم توسعه‌یافتگی حمل‌ونقل ریلی مطابق با توسعه بخش معدن و صنایع معدنی می‌گوید: در حال حاضر صنعت ریلی باوجودآنکه دولت متولی آن محسوب می‌شود، سودده نیست و برای تبدیل‌شدن به صنعتی سودده، علاوه بر لزوم بهره‌گیری از برنامه‌های صحیح و جلوگیری از عقب‌گرد به راه‌های تجربه‌شده، به افزایش ظرفیت‌های حمل‌ونقلی با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذار‌های داخلی و خارجی نیازمند است.

وی در ادامه با عنوان اینکه براساس اسناد بالادستی توسعه صنعت ریلی نیاز دارد تا خطوط ریلی خود را از حدود ۱۲ هزار کیلومتر به ۲۴ هزار کیلومتر گسترش دهد، گفت: اگرچه روش‌های مدیریت باهم متفاوت است، اما درنهایت آنچه حائز اهمیت است تهیه‌ی برنامه‌های اجرایی (نقشه راه) و اجرای صحیح برنامه‌های توسعه‌ای است که باید با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، به‌ویژه زنجیره معدن و فولاد، محقق شود.

محسن نادری با عنوان اینکه حدود ۷۰ درصد بهره برداری حمل‌ونقل ریلی کشور به صنایع زنجیره فولاد اختصاص دارد، افزود: بدون تردید صنعتی که این سهم از حوزه حمل‌ونقل را به خود اختصاص می‌دهد باید نقشی پررنگ در سرمایه‌گذاری و توسعه ریلی ایفا کند و دولت باید از اهرم‌های نظارتی جهت اجرای بهینه بهره‌گیری کند.

وی درباره اقدامات شرکت جاده، ریل، دریا (هیمکو) در حوزه ریلی گفت: در یک سال گذشته با تشکیل واحد مســتقل حمل‌ونقل ریلــی و همچنیــن تشــکیل کمیتــه حمل‌ونقل نسبت به انعقاد قرارداد ساخت ۳۰ دستگاه واگن لبه‌بلند با یکی از شرکت‌های داخلی اقدام کرده که هم‌اکنون در قالب قراردادی با شــرکت حمل‌ونقل ترکیبی مواد معدنی گهرترابر سیرجان در حال بهره‌برداری است.

نادری همچنین در خصوص اقدامات مجموعه متبوع خود در حوزه خدمات بندری گفت: شرکت «هیمکو» به‌منظور سهولت و تسریع در حمل‌ونقل مواد فله معدنی با در اختیار گرفتن زمینی به مساحت ۱۸۰ هکتار در بندر شهید رجایی نسبت به احداث پایانه مکانیزه اقدام کرده است که این پایانه دارای دستگاه‌های بارگیری و تخلیه مکانیزه، انبارش، مانیتورینگ و سیستم ایمنی است که می‌تواند اثرات مثبتی را بر آلودگی‌های زیست‌محیطی داشته باشد. از سوی دیگر با افزایش ظرفیت‌های موجود و همچنینِ بهره‌گیری از تجهیزات مکانیزه مدرن، ضمن افزایش راندمان، زمینه کاهش هزینه‌های شرکت‌ها را نیز فراهم می‌آورد.

مدیرعامل شرکت جاده، ریل، دریا (هیمکو) درباره دلایل تمرکز این شرکت برای احداث پایانه مکانیزه حمل‌ونقل مواد فله مواد معدنی در بندر شهید رجایی در شرایطی که بسیاری از کارشناسان معتقدند بندر چابهار از پتانسیل لازم برای تبدیل‌شدن به هاب مواد معدنی برخوردار است، گفت: طبق آخرین مطالعات ظرفیت تجارت مواد فله معدنی کشور در حال حاضر بالغ‌بر ۱۰ میلیون تن در سال است که در برنامه‌های توسعه‌ای هدف‌گذاری تولید ۲۰ میلیون تنی در نظر گرفته‌شده است؛ از سوی دیگر باید توجه داشت که بندر چابهار علاوه بر فاصله بیشتر که هزینه دسترسی شرکت‌ها و صنایع را افزایش می‌دهد، هم‌اکنون از ظرفیت کامل در عملیات بندری استفاده می‌کند؛ بنابراین بندر چابهار می‌تواند در طرح‌های توسعه‌ای زنجیره فولاد که در جوار این بندر ساخته می‌شوند گزینه مناسبی باشد.

نادری همچنین درباره میزان کاهش هزینه‌های بندری صنایع زنجیره فولاد گفت: به‌طورقطع استفاده از تجهیزات مکانیزه و همچنین حذف روش‌های سنتی همچون استفاده از واگن به‌جای کامیون در روند تخلیه و بارگیری، به افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های بندری و حمل‌ونقل منجر می‌شود.

وی همچنین درباره حمایت‌های سهامداران این شرکت در اجرای پروژه‌های در دست اجرا گفت: شرکت «ومعادن» سهام مدیریتی را بر عهده دارد که همگام با سایر سهامداران نسبت به انجام تعهدات اقدام کرده و حتی بودجه‌های مورد نیاز را نیز اختصاص داده‌اند؛ اما تداوم این روند به همکاری سازمان بنادر وابسته است.

مدیرعامل شرکت جاده، ریل، دریا (هیمکو) درباره زمان بهره‌برداری از پروژه پایانه مکانیزه حمل‌ونقل مواد فله بندری گفت: در صورت تداوم همکاری‌های سازمان بنادر تا ۳ سال آینده انبار مکانیزه این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

گفتنی است شرکت جاده، ریل، دریا (هیمکو) در راســتای تحقق اقدامی ملــی و با نگاه به مشکلات فعلی و آتی حمل‌ونقل مواد معدنــی به‌خصوص در بخش زیرساخت‌ها و همچنیــن بر اساس ســند چشم‌انداز افــق ۱۴۰۴ طــرح جامــع فــولاد کشــور در سال ۱۳۹۶ و با ترکیب سهامدارانی از قبیل شــرکت سرمایه‌گذاری توســعه معادن و فلــزات (ومعادن)، شرکت تجلی توســعه معادن و فلزات، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شــرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت سنگ‌آهن گهر زمین و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید تأسیس و متعاقب آن طی قــراردادی با اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، نسبت به احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در غرب بندر شــهید رجایی در فاز اول در زمینی به مساحت ۶۷ هکتار با سرمایه‌گذاری ۴۹۶۰ میلیارد تومان اقدام کرده که زمینه حمــل مواد معدنی به ظرفیت سالانه ۱۰ میلیون تن را فراهم خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = دوازده